Ouderenzorg: technologie en hulpmiddelen voor ouderen

Ouderenzorg: technologie en hulpmiddelen voor ouderen Omdat veel ouderen thuis blijven wonen hebben ze technologische hulpmiddelen nodig. Deze zijn handig mits ze op maat toegesneden zijn. En dit vormt nu juist één van de grote struikelblokken. Oudere mensen moeten veel weerstand overwinnen voordat ze toegeven hulpmiddelen nodig te hebben. Ook ondervinden ze hinder bij het zelfstandig wonen. De huishoudelijke taken worden te zwaar. Technologieën kunnen mede helpen aan zelfredzaamheid. Dit artikel is een bewerking van het artikel 'Ouderen en technologie' van Egbert Bosma en Carien Stephan.

Ouderenzorg: bruikbare technologieën in de thuiszorg

specifieke hulpmiddelen

Een aantal specifieke hulpmiddelen voor ouderen zijn o.a.:
  • rolstoelen
  • rollators
  • loopstukken
  • toiletverhogers
  • wandbeugels
  • douchezitjes
  • helping-hands
  • bedverhogers
  • papegaaien
  • trapliften

Deze hulpmiddelen zijn verkrijgbaar via de thuiszorg en apotheker. De meeste spullen kunnen met ziektekostenverzekering gedekt worden.

consumentenproducten

  • boodschappenwagentje
  • lange schoenlepel
  • hoge kruk
  • krukje voor onder de douche
  • potopeners
  • thermostaatkraan

Deze artikelen zijn gewoon verkrijgbaar in winkels.

woningaanpassingen

Eeen aantal aanpassingen zijn o.a.:
  • handgrepen
  • opsta beugels
  • wanddouchzitje
  • hogere toiletpot
  • drempels weg
  • aangepaste keuken
  • trapliftje

Woningaanpassingen kunnen worden aangevraagd bij de afdeling WVG. Er zijn ook producten te vinden in de thuiszorg- en welzorgwinkels.

domotica = domus + robotica

Op dit gebied zijn o.a. de volgende producten beschikbaar:
  • toegangsdetectie
  • deuropeners
  • onraadmelding
  • brandmelding

Veel producten zijn wel aanwezig maar nog lang niet uit ontwikkeld.

telematica = telecommunicatie + informatica

In de zorg moet men hierbij denken aan 'zorg op afstand' (telemonitoring en teleconsultatie) en 'informatie op afstand.'

Ouderenzorg: toepassing technologieën in thuiszorg

hulpmiddelen

Hulpmiddelen worden niet altijd op de juiste wijze gebruikt of ze blijven in de kast liggen. Doel is om de veiligheid te bevorderen (bijv. weghalen van los liggende kleedjes); de hulpmiddelen te accepteren (bijv. gehoorapparaten, rollator, traplift); betere gebruiksinformatie (door betere uitleg en oefening).

domotica

De kwaliteit kan op drie terreinen bevorderd worden: veiligheid (bijv. een bewegingsmelder bij vallen of andere vormen van alarmering); comfort (bijv. alle verlichting uit met één knop boven het bed; klimaatbeheersing); communicatie (bijv. beeldscherm of intercom om te kijken/horen wie er aanbelt; telefooncirkel; dect-telefonie).

telematica

Gebruik voor winkelen, bankieren en zorgverlening. Ook afstandsonderwijs is mogelijk. Daarnaast is telemedicine opkomst zodat men virtueel thuis kan worden bezocht: medicatie kan door instructie en bewaking effectiever worden toegediend.

Visie van Jehoeda op ouderen en technologie

Aan de ene kant is de toepassing van techniek bij ouderen ideaal. Een bewegingsmelder is bijvoorbeeld zeer praktisch waarbij snel iemand ingeschakeld kan worden. Aan de andere kant zijn er nog teveel hulpmiddelen die lastig zijn voor ouderen omdat ze niet weten hoe ze deze moeten gebruiken of omdat ze dit alweer vergeten zijn. In dat opzicht valt er nog veel te verbeteren qua techniek.

Toch moeten we niet te veel op techniek vertrouwen. Als we het zover laten komen dan zal op den duur een robot de hele zorg in handen gaat nemen van de ouderen en zal er nog nauwelijks een echte verzorger aan te pas komen. Op zich natuurlijk een uitkomst voor de verzorger om zo de zware zorg over te dragen aan een robot. Maar in hoeverre zit een oudere hier echt op te wachten? Wil een oudere wel verzorgd worden door een robot? Gaat dit niet ten koste van intermenselijk contact? Gaat een oudere die wat verward is de robot niet verwarren met een echte persoon?

Techniek is mooi maar het moet niet ten koste gaan van de menselijke waardigheid. Een mens moet als een mens kunnen leven en niet als een object worden beschouwd die automatisch door een robot wordt verzorgd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay
  • 'Ouderen en technologie' - Egbert Bosma en Carien Stephan
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…