InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ouderenzorg: technologie en hulpmiddelen voor ouderen

Ouderenzorg: technologie en hulpmiddelen voor ouderen

Omdat veel ouderen thuis blijven wonen hebben ze technologische hulpmiddelen nodig. Deze zijn handig mits ze op maat toegesneden zijn. En dit vormt nu juist één van de grote struikelblokken. Oudere mensen moeten veel weerstand overwinnen voordat ze toegeven hulpmiddelen nodig te hebben. Ook ondervinden ze hinder bij het zelfstandig wonen. De huishoudelijke taken worden te zwaar. Technologieën kunnen mede helpen aan zelfredzaamheid. Dit artikel is een bewerking van het artikel 'Ouderen en technologie' van Egbert Bosma en Carien Stephan. Tevens vindt u de visie van Etsel.

Ouderenzorg: bruikbare technologieën in de thuiszorg

specifieke hulpmiddelen

Een aantal specifieke hulpmiddelen voor ouderen zijn o.a.:
  • rolstoelen
  • rollators
  • loopstukken
  • toiletverhogers
  • wandbeugels
  • douchezitjes
  • helping-hands
  • bedverhogers
  • papegaaien
  • trapliften

Deze hulpmiddelen zijn verkrijgbaar via de thuiszorg en apotheker. De meeste spullen kunnen met ziektekostenverzekering gedekt worden.

consumentenproducten

  • boodschappenwagentje
  • lange schoenlepel
  • hoge kruk
  • krukje voor onder de douche
  • potopeners
  • thermostaatkraan

Deze artikelen zijn gewoon verkrijgbaar in winkels.

woningaanpassingen

Eeen aantal aanpassingen zijn o.a.:
  • handgrepen
  • opsta beugels
  • wanddouchzitje
  • hogere toiletpot
  • drempels weg
  • aangepaste keuken
  • trapliftje

Woningaanpassingen kunnen worden aangevraagd bij de afdeling WVG. Er zijn ook producten te vinden in de thuiszorg- en welzorgwinkels.

domotica = domus + robotica

Op dit gebied zijn o.a. de volgende producten beschikbaar:
  • toegangsdetectie
  • deuropeners
  • onraadmelding
  • brandmelding

Veel producten zijn wel aanwezig maar nog lang niet uit ontwikkeld.

telematica = telecommunicatie + informatica

In de zorg moet men hierbij denken aan 'zorg op afstand' (telemonitoring en teleconsultatie) en 'informatie op afstand.'

Ouderenzorg: toepassing technologieën in thuiszorg

hulpmiddelen

Hulpmiddelen worden niet altijd op de juiste wijze gebruikt of ze blijven in de kast liggen. Doel is om de veiligheid te bevorderen (bijv. weghalen van los liggende kleedjes); de hulpmiddelen te accepteren (bijv. gehoorapparaten, rollator, traplift); betere gebruiksinformatie (door betere uitleg en oefening).

domotica

De kwaliteit kan op drie terreinen bevorderd worden: veiligheid (bijv. een bewegingsmelder bij vallen of andere vormen van alarmering); comfort (bijv. alle verlichting uit met één knop boven het bed; klimaatbeheersing); communicatie (bijv. beeldscherm of intercom om te kijken/horen wie er aanbelt; telefooncirkel; dect-telefonie).

telematica

Gebruik voor winkelen, bankieren en zorgverlening. Ook afstandsonderwijs is mogelijk. Daarnaast is telemedicine opkomst zodat men virtueel thuis kan worden bezocht: medicatie kan door instructie en bewaking effectiever worden toegediend.

Visie van Etsel op ouderen en technologie

Aan de ene kant is de toepassing van techniek bij ouderen ideaal. Een bewegingsmelder is bijvoorbeeld zeer praktisch waarbij snel iemand ingeschakeld kan worden. Aan de andere kant zijn er nog teveel hulpmiddelen die lastig zijn voor ouderen omdat ze niet weten hoe ze deze moeten gebruiken of omdat ze dit alweer vergeten zijn. In dat opzicht valt er nog veel te verbeteren qua techniek.

Toch moeten we niet te veel op techniek vertrouwen. Als we het zover laten komen dan zal op den duur een robot de hele zorg in handen gaat nemen van de ouderen en zal er nog nauwelijks een echte verzorger aan te pas komen. Op zich natuurlijk een uitkomst voor de verzorger om zo de zware zorg over te dragen aan een robot. Maar in hoeverre zit een oudere hier echt op te wachten? Wil een oudere wel verzorgd worden door een robot? Gaat dit niet ten koste van intermenselijk contact? Gaat een oudere die wat verward is de robot niet verwarren met een echte persoon?

Techniek is mooi maar het moet niet ten koste gaan van de menselijke waardigheid. Een mens moet als een mens kunnen leven en niet als een object worden beschouwd die automatisch door een robot wordt verzorgd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderen achter het stuur tot hoge leeftijdVelen kunnen ook op hoge leeftijd nog heel goed aan het verkeer deelnemen. Maar soms zijn de gebreken van ouderen te gro…
Kenmerken van ouderenKenmerken van ouderenEr zijn tegenwoordig veel ouderen. Er komen er steeds meer, dit noemen we vergrijzing. Hier zijn een aantal kenmerken va…
Ouderenvoorzieningen en welzijnVeel ouderen zitten bijna de hele dag stil en hebben niks te doen. Toch zijn er heel wat activiteiten waaraan ze mee kun…
mijn kijk opOuderenzorg: emancipatie ouderen vitale ouderenVeel mensen hebben moeite hoe tegen ouderdom aan te kijken. Is er sprake van aftakeling en verval of juist van inzicht,…
Zorgvoorzieningen voor ouderenVergrijzing, voor niemand tegenwoordig nog een onbekend begrip. De vergrijzing in Nederland neemt toe, en dat wil zeggen…
Bronnen en referenties
  • 'Ouderen en technologie' - Egbert Bosma en Carien Stephan

Reageer op het artikel "Ouderenzorg: technologie en hulpmiddelen voor ouderen"

Reactie

S. Hensel, 04-01-2012 18:51 #1
Hallo, nou ik denk dat velen de voortgang van techniek onderschatten daarbij aanmerkende dat de huidige techniek nog lang niet ver genoeg gevorderd is.
Stel dat over een jaar of 20 a 30 dit vele male verder ontwikkeld is en de mensen van die tijd veel meer zijn opgegroeid met dan wordt die rol steeds groter en beter zonder dat het intermenselijke contact daar onder te lijden hoeft sterker nog dat zou wel eens veel intenser kunnen worden.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-12-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Ouderenverzorging
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!