InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslaving

Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslaving

Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslaving Wanneer iemand ziek is gebruikt hij/zij medicijnen. Maar medicijnen kunnen juist ook weer klachten veroorzaken. We noemen dit de bijwerkingen van de medicijnen. Deze gelden niet alleen voor de reguliere medicijnen. Ook homeopathische of kruidenmiddelen kunnen bijwerkingen vertonen. Veel voorkomende bijwerkingen zijn: maagklachten, allergie, overgevoeligheid, hoofdpijn, duizeligheid, verslaving en gewenning.

Wat zijn bijwerkingen van medicijnen?

Wanneer medicijnen niet alleen de kwaal aanpakken maar ook andere plekken beïnvloedt waar het niet nodig is spreken we van bijwerkingen.

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen beoordeelt namens de overheid of alle nieuwe medicijnen voldoen aan de eisen van de veiligheid en werkzaamheid. Alle bijwerkingen moeten door de fabrikant gemeld worden, ook wanneer er nieuwe bijwerkingen bijkomen. Zijn deze ernstig dan moet het medicijn uit de handel.

Informatie over bijwerkingen op de bijsluiter

De bijsluiter vermeldt de bijwerkingen die vaak of zelden voorkomen. De meeste bijwerkingen worden al tijdens het ontwikkelen ontdekt. Andere bijwerkingen worden later ontdekt en vervolgens op de bijsluiter vermeld.

Wanneer er veel bijwerkingen staan vermeld betekent dit dat er meer ervaring is opgedaan met het medicijn. Het betekent niet dat het medicijn slechter is!

Bijwerkingen en risicogroepen

kinderen

Niet alle medicijnen zijn geschikt voor kinderen. Soms zijn de bijwerkingen zo schadelijk dat kinderen ze niet kunnen gebruiken. Ook geldt voor veel medicijnen dat ze pas vanaf een bepaalde leeftijd gegeven mogen worden.

ouderen

Bij ouderen nemen de bijwerkingen toe omdat de lever of nieren niet meer goed functioneren. Hierdoor blijven de medicijnen te lang in het lichaam en werken zo sterker en langer.

zwangere vrouwen en zuigelingen die borstvoeding krijgen

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven moeten oppassen dat de medicijnen niet het kind treffen. Overleg met arts en apotheek is noodzakelijk. Ook is overleg nodig indien u medicijnen gebruikt en zwanger wilt worden.

Veel voorkomende bijwerkingen van medicijnen

bijwerkingen: maagklachten

Omdat de medicijnen in de maag en darmen terecht komen kunnen maagklachten ontstaan. Daarom is het verstandig de medicijnen tijdens of na het eten in te nemen. Maar dit verschilt per medicijn. Kijk dus goed op het etiket en in de bijsluiter. Bij klachten arts of apotheker inschakelen.

bijwerkingen: allergie en overgevoeligheid

Sommige medicijnen kunnen huidreacties veroorzaken: rode uitslag, bultjes of jeuk. Ook luchtwegen kunnen aangetast worden. Wanneer u overgevoelig bent dient u uw arts te raadplegen.

bijwerkingen: hoofdpijn en duizeligheid

Medicijnen hebben ook invloed op het zenuwstelsel en de hersenen zodat hoofdpijn en duizeligheid kan ontstaan.

bijwerkingen: verslaving en gewenning

Bij medicijnen die uw stemming beïnvloeden kan verslaving ontstaan. U hebt dan hulp nodig van de arts om van de verslaving af te komen. Ook kan gewenning optreden zodat u meer van het medicijn nodig heeft.

Wisselwerking tussen medicijnen

Er kunnen bijwerkingen ontstaan wanneer u meerdere medicijnen gebruikt. Uw apotheek kan u wijzen op de kans op wisselwerking.

Vragen over bijwerkingen

U kunt op www.apotheek.nl kijken naar informatie over bijwerkingen. Anders kunt u nog extra de apotheek om raad vragen.

Nederlandse Bijwerkingen Centrum Lareb

U kunt bijwerkingen doorgeven aan de arts of apotheker. Ook kunt u ze melden bij het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…
Bijwerkingen van de pil LovetteBijwerkingen van de pil LovetteÉén van de populairste anticonceptiepillen is de Lovette. De Lovette is een combinatiepil en een lichte pil. Ondanks het…
Bijwerkingen van de pil YasminBijwerkingen van de pil YasminYasmin is een anticonceptiepil die al een tijd meegaat en door een hoop vrouwen dagelijks genomen wordt. Indien je overw…
Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenKans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenAls je een medicijn moet nemen is het altijd nuttig om eerst de bijsluiter te lezen. Op de bijsluiter van het geneesmidd…
Bijwerkingen van de pil Microgynon 30Bijwerkingen van de pil Microgynon 30We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslaving"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!