InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De motmug rukt op

De motmug rukt op

Als je de naam “motmug” hoort denk je vast dat het een beestje betreft dat steekt. Dat klopt echter niet, de motmug steekt niet. Sommigen vinden het op een fruitvliegje lijken, als je goed kijkt ziet het eruit als een soort vlindertje. De meningen waar ze op lijken zijn verdeeld. Hoewel ze dus niet steken kunnen ze volgens zeggen voor minder gezonde mensen toch een gevaar vormen, hoewel ik zelf geen gevallen ken.

Voortplanting

De wijfjes leggen 30 tot 200 eitjes per keer. Daaruit komen larfjes te voorschijn. De larven zijn tot maximaal 9 mm groot en leven in een waterig milieu. Ze hebben geen poten en oogjes.

Uiterlijk

De motmug komt voor in de kleuren geelachtig tot grijs en zwart. Ze hebben twee antennes op hun kop die bestaan uit een aantal segmenten (tot maximaal 16). Op de segmenten zit een verdikking met een ring van haarjes. Vooral in de avonduren zijn ze actief. Ze worden aangetrokken door licht. Overdag zitten ze vaak stil met de vleugeltjes over elkaar heen geslagen. Ze leven 1 tot 3 weken waarvan twee weken als volwassen dier. De motmug wordt ook wel motvliegje of aalputmotje genoemd. Ze hebben behaarde vleugeltjes die groter zijn dan hun lichaam. De motmug wordt zelden groter dan 6,5 mm. Vandaar ook dat ze door gewoon muggengaas heen kunnen vliegen. Overigens hebben ze ook niet zo’n grote actieradius, ze vliegen slechts 1 a 2 meter per keer.

Broedplaatsen

De broedplaats van de motmug is in vervuild water, bij vochtig organisch materiaal of bij organisch afval. Dat is menselijk, dierlijk of plantaardig afval. Ze zoeken naar vochtige schaduwrijke plaatsen, alwaar ze de eitjes leggen, die zich vanaf het larvenstadium voeden met het rottende organische afval. De volwassen diertjes leven vooral van nectar en vervuild water. In de bewoonde gebieden houden ze zich graag op in afvoergoten, regentonnen, drinkbakken, septische putten, bij vochtige composthopen, onder bloembakken etc. etc. In de woning tref je ze aan bij de doucheafvoer, toilet en wasbakken.

Bacteriën

De larven van de motmuggen zijn nuttig voor het milieu. Dat is omdat ze zich voeden met algen, bacteriën en schimmels. Maar de volwassen diertjes brengen wel bacteriën binnen de woning. Voor mensen met een slechte gezondheid zou dit kwalijke gevolgen hebben, maar nogmaals, ik ken geen gevallen opnoemen.

Bestrijding

Om de motmuggen uit te roeien is het voldoende de broedplaats te vinden en deze goed te reinigen met soda opgelost in heet water. Verder is het schoonhouden van eerder genoemde plekken gunstig om de voortplanting te beperken. Dat er nu (in 2010) zoveel zijn, vindt z’n oorzaak in de in eerste instantie warme zomer, die vervolgens lang nat bleef. Eventueel kan voor de bestrijding een beroep worden gedaan op de PPN, zijnde de Plaagdier Preventie Nederland.
© 2010 - 2019 Boxzoo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.mmk.be

Reageer op het artikel "De motmug rukt op"

Infoteur: Boxzoo
Gepubliceerd: 28-10-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!