InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Anthony Robbins, succescoach en NLP-deskundige

Anthony Robbins, succescoach en NLP-deskundige

Anthony Robbins is een succescoach van NLP wat staat voor NeuroLinguïstisch Programmeren. In het kort komt zijn theorie erop neer dat door het denken de mens gaat handelen. Door kunde van experts te gebruiken als techniek voor het leren kennen van jezelf kun je groeien in ontwikkeling. Robbins is een voorbeeld voor Emile Ratelband.

Inhoud:

De trainer van Emile Ratelband

Robbins spoort mensen voorts aan tot een positieve benadering. Het zelfbeeld van mensen klopt vaak niet met de werkelijkheid. Wat NLP eigenlijk zegt is als je tegen jezelf zegt: ik kan het niet, het lukt me toch niet, dat deze gedachte werkelijkheid wordt. Hij trainde onder meer Emile Ratelband, Nelson Mandela, Francois Mitterrand, Prinses Diana, Sylvester Stallone, Anthony Hopkins, André Agassi en Bill Clinton.

Programmeer jezelf

Neuro heeft betrekking op de zenuwen en het brein. Linguïstisch heeft betrekking op de taal. Robbins zegt dat we geprogrammeerd zijn om te handelen zoals we doen. Wanneer we ons bewust worden van dit mechanisme kunnen we ongewenst gedrag veranderen. Dat doe je door jezelf te herprogrammeren. Om een simpel voorbeeld te geven: als je een meisje mooi vindt maar tegen jezelf zegt: ze wilt me vast niet want ik ben saai en eet slecht waardoor ik te dik ben, dan zul je haar nooit voor je winnen. Daarentegen kun je alles positief aanpakken. Ga naar de sportschool als je te dik bent. Train en wordt breed en sterk zodat je zelfvertrouwen krijgt. Dat is wat Anthony Robbins letterlijk zegt. Hij gaat nog veel verder; hij zegt dat je in principe alles kan doen en worden wat je wilt, als je maar de juiste technieken leert. Het enige nadeel is dat je vele duizenden dollars betaalt voor een cursus. Een cursus kost al snel ruim 1000 dollar per dag.

Binnenshuis trampolinespringen

Anthony Robbins is een erg rijke man geworden door het geven van seminars, cursussen en workshops. Een van zijn ideeën is om af te vallen door trampoline te springen. Robbins reist altijd samen met zijn mini-trampoline en slaapt het liefst in hotelsuites met een hoog plafond zodat je binnen kunt trampolinespringen. Hij beweert dat het goed is voor de spieren om even in gewichtloze toestand te zijn wat het geval is als je trampoline springt. Wanneer je op de top van de sprong bent dan ben je een fractie van een seconde gewichtsloos. Daarnaast zou het goed zijn voor de bloedsomloop. Zijn site verkoopt trampolines.

Elke dag preparaten en detoxen

De verkoop is erg belangrijk voor Anthony Robbins. Via zijn site kun je artikelen lezen die allemaal relateren aan een bepaald product. Detox-producten, waterdistilleerders, sapcentrifuges en vitaminepillen zijn een belangrijk onderdeel van zijn trainingsprogramma. Daar ligt een zwakte van de filosofie van Anthony Robbins. Een detox-behandeling is wellicht eenmalig goed maar zijn theorie bestaat erin dat je continue moet bezig blijven met energiekrachten zodat je sterker, positiever en gezonder wordt. Elke methode kost geld. Je kunt een alkaline-dieet volgen, maar moet dan wel een receptenboek kopen, of ph-neutrale druppels zodat je zuurgraad weer op peil is, maar een flesje kost wel 36 dollar. Elk advies wat Robbins geeft kost geld.

Doorgestoken Kaart

Zelf heb ik eenmalig gewerkt voor een seminar van Anthony Robbins. Mijn werkzaamheden duurden 7 aaneengesloten dagen en ik heb 110 uur gedeclareerd. Het uitzendbureau schrok ervan hoeveel uur we hadden gedraaid. Er waren 4000 mensen die allemaal 4000 dollar hadden betaald om 4 dagen Robbins te horen spreken. Dat levert een weekomzet op van 16 miljoen dollar. Meneer Robbins sprak van 8.00 uur ´s morgens tot 22.00 uur ´s avonds. De cursisten moesten om 6.00 ´s morgens opstaan. Hij vertelde iedereen dat ze een voorbeeld moesten nemen aan hemzelf omdat hij nooit moe was terwijl hij slechts 4 uur per dag slaapt. Aan het eind van de week waren de cursisten vermoeid terwijl Anthony Robbins door inname van energiepreparaten nog fit, fris en actief oogde. Alhoewel zijn zelfbeheersing soms het liet afweten; zo sloeg hij per ongeluk een flip-over kapot. Tijdens de verhalen die Robbins vertelde moest er spontaan iemand reageren uit het publiek. Deze personen werkten voor Robbins. We moesten van tevoren in de gaten houden waar de mensen waren die een reactie mochten geven. Wanneer hij iets vroeg aan het publiek staken 500 mensen hun hand op om iets te mogen zeggen, maar uiteraard kreeg alleen degene het woord van wie de regisseur het vooraf had gezegd. Dat is doorgestoken kaart. De laatste spreekbeurt die hij tijdens de 4 dagen hield duurde 2 uur en was een pleidooi om je in te schrijven voor een vervolgcursus die nog duurder was. Hij gebruikte het argument dat mensen die deze cursus hadden gevolgd de basis hebben maar nog niet zelfstandig kunnen opereren met de nieuw opgedane wijsheden. De vervolgcursus was alleen toegankelijk voor mensen die de eerste cursus hebben gedaan en door deze exclusiviteit was het logisch dat het duurder was.
Gerelateerde artikelen
Wat is neurolinguistisch programmeren?De afkorting NLP staat voor neurolinguïstisch programmeren. NLP beslaat een breed gebied, zowel qua methoden als qua wer…
Veel gelezen schrijver Harold RobbinsVeel gelezen schrijver Harold RobbinsDe schrijver Harold Robbins is door menigeen gelezen, met name vrouwen kon zijn romans wel op prijs stellen. Veel van zi…
Wat is NLP of Neuro Linguïstisch Programmeren?Neuro Linguïstisch Programmeren, afgekort NLP, is ontwikkeld met het doel te leren hoe je effectiever kunt denken en eff…
NLP practitioner worden, lesgeven in NLPNLP practitioner worden, lesgeven in NLPNLP of Neuro linguïstisch Programmeren is een populaire methode om positiever en succesvoller in het leven te functioner…
Succes voor het oprapen – Anthony Robbins, boekbesprekingrecensieSucces voor het oprapen – Anthony Robbins, boekbesprekingIedereen wil succes hebben en succesvol zijn in het leven! Hoe ben je succesvol in het leven? Realiseer je dromen. Wees…
Bronnen en referenties
  • http://www.tonyrobbins.com/biography.php
  • http://www.succesgids.nl/en/Anthony_Robbins

Reageer op het artikel "Anthony Robbins, succescoach en NLP-deskundige"

Reacties

Michelle, 22-09-2018 23:48 #4
Ik heb de documentaire van Robbins gezien, ik ken het NLP principe. Maar juist door de documentaire werd ik sceptisch. Driekwart van de ondervraagde mensen, oftewel zogenaamde willekeurig uitgezochte mensen, waren mooie dames. De reactie op de vragen kwamen snel of leken ingestudeerd. Ik kreeg twijfels of het wel allemaal zo oprecht is? En nu lees ik dus ook verhalen van mensen die met hem gewerkt hebben, het team van regisseurs en vooraf doorgenomen gesprekken… Jammer hoor dat het weer allemaal draait om geld en nog meer geld. Het zijn 'mooie' lessen die Robbins geeft, maar ben verdorie wel eerlijk (eerlijk naar jezelf was het toch?!) in plaats van de boel op te lichten zoals zovelen…

Sylviaruis@hotmail Com, 04-11-2015 23:17 #3
In de zomer van 2009 is mijn zoon bij Antonie geweest. Sinds die dag is het niet meer goed met hem gegaan, lijkt adoratie naar Antony. Vraag mij vaak af of er meer mensen zo gevoelig zijn voor wat die man doet Reactie infoteur, 06-12-2015
Ik heb als cameraman 4 dagen in Milaan voor hem gewerkt. Dhr Robbins praat minimaal 16 uur per dag op de mensen in. Iedere toehoorder is moe en kritiekloos naar hem aan het luisteren terwijl ze afentoe de elkaar op commando mogen knuffelen. Robbins houdt een peptalk van 4 dagen waarbij hij mensen het gevoel geeft dat ze veel meer uit hun leven halen als ze naar hem luisteren en peperdure cursussen volgen. Veel mensen trappen erin omdat ze zich onzeker voelen. Je voelt je vrij klein als je tussen 4000 man naar twee schermen met een close-up van het hoofd van dhr Robbins van 10 bij 10 meter zit te kijken. Verder licht Robbins gewoon de boel op. Toen we het vuurlopen moesten filmen was er een assistent van Robbins die de kooltjes zo neerlegde dat hij op de open plekken kon stappen. De deelnemers moesten over de kolen lopen en tientallen mensen kregen brandwonden aan hun voeten. Volgens Robbins kwam dat omdat ze niet in zichzelf geloofden, maar met een vervolgcursus van 4000 euro voor 4 dagen kan hij je helpen om dat te verbeteren.

Carlo, 27-08-2013 15:00 #2
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ikzelf wel fan ben, alleen niet van de marketing eromheen. Die marketing kan af en toe erg agressief zijn, zeker als je onbewust elke suggestie aanneemt.

Toch heb ik heel veel aan zijn theorieen gehad. Zelfs aan het Alkaline eetpatroon. Het heeft me enorm veel fitter gemaakt.

Mocht je recepten zoeken en geen zin hebben om zijn receptenboek te kopen, kijk dan eens hier: http://supersnelgezond.nl. Allemaal gratis recepten volgens het Alkaline eetpatroon. Reactie infoteur, 27-08-2013
Goed dat je opmerkt dat je ´onbewust elke suggestie aanneemt´. Volgens mij stimuleren NLP-ers als Robbins zelfhypnose; je leert jezelf compleet voor de gek te houden.

Wat alkaline voeding betreft kan ik je melden dat traditionele bevolkingsgroepen die een dieet hadden wat totaal niet alkaline was, veel gezonder waren dan westerlingen. Het blijkt dat het er niets toe doet voor de gezondheid of voeding alkalisch dan wel zuur is. Veel belangrijker is dat je geen suiker, meelproducten, blikvoer, gluscose-fructosestroop, keukenzout en E-nummers eet. (In plaats van keukenzout zou je zuiver zeezout of himalayazout uit biologische winkels moeten gebruiken, niet supermarktzeezout wat gewoon keukenzout is.)

Dirk Claessens, 16-12-2010 17:01 #1
De grondleggers van NLP zijn John Grinder en Richard Bandler, en niet Anthony Robbins. (zie volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurolingu%C3%AFstisch_programmeren)
Anthony Robbins beheerst wel enorm goed NLP. Reactie infoteur, 16-12-2010
Bedankt voor de verbetering.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-06-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!