InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De elektrische sigaret

De elektrische sigaret

De elektrische sigaret De elektrische sigaret wordt ook wel als een slim alternatief gezien voor het ‘echte’ roken van sigaretten. Het voordeel wat er mee behaald kan liggen ligt onder andere in de portemonnee, maar deskundigen geven aan dat er ook andere en meer gezondheidsvoordelen te behalen zijn. Wat is de E sigaret eigenlijk?

Waar komt de E sigaret vandaan?

De elektrische sigaret is ontworpen in China door een man genaamd Hon Lik in 2003 en werd een jaar later op de markt gebracht. Het bedrijf waar deze man voor werkte was Golden Dragon Holdings die in 2005-2006 begon met het exporteren van de sigaret.

De E sigaret

De E sigaret of te wel elektrische sigaret is een apparaatje wat lijkt op een echte sigaret en aangedreven wordt door een batterij. De grootste overeenkomst met de normale sigaret is dat deze E sigaret nicotine bevat en daarmee voldoet aan de behoefte van een gemiddelde roker. Nicotine is verslavend en de meeste rokers kunnen niet meer zonder deze stof en hebben hier dan ook moeite mee om te stoppen. De E sigaret is bedoeld voor rokers die het roken geheel of gedeelte willen vervangen door bijvoorbeeld het toegenomen rookverbod of om gezondheidsreden. De E sigaret bevat dan wel nicotine, maar hij bevat geen andere schadelijk stoffen als teer, koolmonoxide en andere kankerverwekkende/giftige stoffen. Om de E sigaret zoveel mogelijk te doen lijken op een echte sigaret is deze zelfs in verschillende smaken beschikbaar, waaronder Marlboro maar ook appel en kers. Naast smaak kan er ook gekozen worden voor verschillende sterkten nicotine waaronder 24mg nicotine en geen nicotine.

Hoe werkt de E sigaret

De E sigaret ziet er vaak hetzelfde uit als een gewone sigaret en bevat ook nicotine, maar werkt op een totaal andere manier. Deze sigaret werkt namelijk op een batterij en hoeft dus ook niet aangestoken te worden met een vuurtje. De E sigaret bestaat naast de batterij uit een vulling, de verstuiver en een ledlampje. Dit ledlampje gaat branden wanneer de roker inhaleert. Wanneer de roker inhaleert stelt deze de vacuümschakelaar in werking die ervoor zorgt de verstuiver opgewarmd wordt door de batterij. Deze verstuiver verdampt vervolgens de aanwezige vloeistof van nicotine. In het mondstukje zit een zogenoemde cartridge en hierin zit een vloeistof met de nicotine. Met deze cartridge kan ongeveer 80 tot 100 keer geïnhaleerd worden. Wanneer deze vloeistof op is hoeft de persoon geen nieuwe elektrische sigaret te kopen, maar kan hij deze cartridge vervangen. De verstuiver gaat naar verloop tussen de 3 en 6 maanden mee. De batterij is normaal gesproken een her oplaadbare batterij.

Is de E sigaret toegestaan?

Ja en de E sigaret mag gewoon in Nederland verkocht worden maar er mag geen reclame gemaakt worden door de producten. De Inspectie van Gezondheidszorg (IGZ) heeft aangegeven de E sigaret als een geneesmiddel te zien maar deze status is niet overgekomen door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De E sigaret wordt al wel in landen als Verenigde Staten, Oostenrijk en België als geneesmiddel verkocht.
© 2011 - 2018 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/E-sigaret

Reageer op het artikel "De elektrische sigaret"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 07-03-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!