Dagbehandeling voor ouderen of bejaarden

Dagbehandeling voor ouderen of bejaarden Een dagbehandeling voor ouderen bestaat uit dagelijkse opvang in een verpleeghuis. Men kan hier gebruik maken van de aangeboden activiteiten, en 'savonds slaapt men gewoon in zijn of haar eigen woning.

Dagbehandeling voor bejaarden

Bejaarden, of ouderen, die zo lang mogelijk in hun eigen woning willen blijven leven, hebben vaak toch zorg nodig. Voor deze mensen is er dagbehandeling. Men kan dan gebruik maken van de mogelijkheden die een verpleeghuis biedt, en tegelijkertijd wel in de eigen omgeving blijven wonen. Het voordeel hiervan is dat de ouderen zich langer op hun gemak blijven voelen, wat zowel geestelijk als lichamelijk zijn voordelen heeft. De oudere wordt minder snel ziek en blijft ook langere tijd geestelijk gezond.

Ook demente ouderen kunnen gebruik maken van dagbehandeling in een verpleeghuis.

Indicatie

Om gebruik te kunnen maken van dagbehandeling, heeft de oudere een verpleeghuisindicatie nodig. Dit wordt ook wel een AWBZ-indicatie genoemd. Dit is zorg die betaald wordt via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Zonder deze indicatie, komt men ook niet in aanmerking voor dagbehandeling.

Programma dagbehandeling

Een dagbehandeling bestaat uit verschillende activiteiten en therapieën, die het geestelijke en lichamelijke welzijn op peil moeten houden. Om kort te zeggen: de oudere wordt zo lang mogelijk gezond gehouden.

Therapie kan bestaan uit bijvoorbeeld fysiotherapie of logopedie. Verder worden er activiteiten aangeboden die het denkvermogen stimuleren zoals puzzels en kaartspelen. Maar ook activiteiten die de lichamelijke gesteldheid op peil houdt, zoals wandelen, handenarbeid, sportieve activiteiten etc.

Het sociale aspect speelt ook een belangrijke rol bij de dagopvang. De oudere krijgt veel contact met leeftijdsgenoten en zal daardoor niet snel afgezonderd raken van de buitenwereld. Soms ontstaan er spontaan nieuwe vriendschappen.

Thuissituatie

Doordat een oudere naar de dagbehandeling kan, worden de mensen thuis vaak even ontlast: ze hebben niet meer continue de zorg over de oudere. Hierdoor kunnen ze hun eigen dingen doen zoals werk of hun eigen gezin, en kan met hernieuwde energie de oudere tegen de avond weer opgevangen worden. Dit maakt het voor beiden ook prettiger: de familie voet zich niet onder druk gezet en de oudere voelt zich niet tot last.

Aanmelden bij een dagbehandeling

Het is belangrijk om eerst de vereiste indicatie te hebben. Familie of vrienden kunnen hierbij helpen. Daarna kan er gekeken worden naar verschillende verpleeghuizen in de buurt. Informeer naar de activiteiten en ga er ook gerust een kijkje nemen. Bevalt het niet, kijk dan ook eens bij een ander verpleegtehuis. Het is belangrijk dat de oudere zich er thuis voelt. Informeer ook naar het vervoer van en naar het verpleeghuis. Door wie wordt dit geregeld en wat zijn de vergoedingen? Mag er ook bezoek komen tijdens de dagbehandeling en welke maaltijden worden er aangeboden. Let ook op het aantal medewerkers binnen het verpleeghuis en of er voldoende medisch personeel aanwezig is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dagbehandeling voor ouderen of bejaarden"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 09-05-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!