InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Stamceldonatie: Waarom stamcellen doneren?

Stamceldonatie: Waarom stamcellen doneren?

Stamceldonatie is een therapie die bij verschillende aandoeningen toegepast wordt om de patiënt terug van gezonde cellen te voorzien. De aandoeningen die nu behandeld worden met stamceltherapie waren vroeger onbehandelbaar, terwijl de donatie van stamcellen nu toch een uitweg biedt. Bij stamceldonatie worden gezonde cellen van een donor getransplanteerd naar het lichaam van de patiënt wiens cellen defect of ontbrekend zijn. Zo krijgt de patiënt toch nog een kans op herstel.

Welke cellen?

Voor de donatie gebruikt men bloedstamcellen. Deze zijn voornamelijk terug te vinden in het beenmerg, maar ook in navelstrengbloed en gewoon bloed. Gewoon bloed bevat weinig bloedstamcellen, maar door het toedienen van zeer specifieke medicatie aan de donor kan het lichaam gestimuleerd worden om meer stamcellen naar het bloed te sturen, vanuit het beenmerg.

Voor men deze techniek kon toepassen werden stamcellen altijd uit beenmerg gehaald. Dit gebeurde door middel van een punctie. Ook in navelstrengbloed zijn veel bloedstamcellen aanwezig die getransplanteerd kunnen worden. Dit bloed wordt bijgehouden in een navelstrengbloedbank.

Wie kan doneren?

Niet elke donor kan elke patiënt helpen. Om resultaat te bekomen moeten de weefseltypes van de donor en patiënt voldoende overeenstemmen. Is dit niet het geval, dan zullen de getransplanteerde cellen afgestoten worden. In eerste instantie zoekt men steeds een donor in de nabije familie van de patiënt, zoals bij broers of zussen. Maar omdat zelfs daar de kans klein is dat het weefsel voldoende overeenstemt, is er een weefseldatabank waarin men kan zoeken naar geschikte donoren voor een specifieke patient.

Stamceldonor worden

Elke volwassene tussen 18 en 50 kan zich laten registreren als stamceldonor. Voorwaarde is wel dat men gezond is. Daartoe wordt een medische vragenlijst ingevuld. Wie geregisteerd is als stamceldonor kan stamcellen doneren tot de leeftijd van 60 jaar. Na de registratie wordt een bloedstaal afgenomen waardoor men het weefseltype van de donor kan bepalen. Vanaf dat moment kan men opgeroepen worden om stamcellen te doneren, maar dit kan gerust maanden- of zelfs jaren duren!
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.stamceldonor.be

Reageer op het artikel "Stamceldonatie: Waarom stamcellen doneren?"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 10-05-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!