InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zon verstandig en wordt mooi bruin

Zon verstandig en wordt mooi bruin

Zon verstandig en wordt mooi bruin Niets is zo heerlijk dan de zon op je huid voelen en daarmee ook nog een mooi gebruind velletje krijgen. Maar smeer jij je wel goed in tijdens het zonnen? Smeren is belangrijk voor je gezondheid en bovendien krijg je door te smeren een mooiere en zonnigere tint. Dus handjes uit de mouwen en smeren maar!

Toch smeren

Iedereen weet dat van onbeschermd zonnen je huid veroudert en de kans op huidkanker vergroot. Toch blijkt uit diverse onderzoeken van zonnebrandmerken, dat de Nederlandse vrouwen zich te weinig insmeren. Vaak verkiezen we toch dat mooie bruine kleurtje boven een goede bescherming. Maar wist je dat dat fijne bruine kleurtje juist langer blijft zitten als je goed smeert met een zonnebrandmiddel met een hoge factor? Op deze manier wordt de bruining namelijk langzaam aan opgebouwd en daardoor heb je langer plezier van je bruine teint. Ook kun je kiezen voor een zonnebrandmiddel met lycopeen er in. Dit is een natuurlijk en pigmentactiverend stofje dat er voor zorgt dat je, ondanks een hoge beschermingsfactor, toch snel bruin wordt.

De juiste beschermingsfactor

De juiste beschermingsfactor is afhankelijk van jouw huidtype en hoe lang je zonder bescherming in de zon kan zitten zonder te verbranden. Hiervoor is een handig rekensommetje bedacht. Stel dat je een kwartier in de zon kan zitten zonder te verbranden en je gebruikt factor 20, dan moet je de tijd vermedigvuldigen met de factor, dus: 15x20= 300. Je kunt met factor 20 dus 300 minuten in de zon blijven.

UVA en UVB

UVA stralen dringen diep in de huid en zorgen voor huidveroudering. Als je jong bent merk je hier nog niet veel van, maar helaas wordt op latere leeftijd deze schade wel zichtbaar. UVB stralen zorgen voor het mooie bruine kleurtje, maar zijn ook verantwoordelijk voor het verbranden van de huid. UVA en UVB stralen kunen beide allergische reacties veroorzaken, zoals pigment- en huidproblemen. Let er bij het kopen van een zonnebrandmiddel op, dat er vermeld staat dat deze bescherming biedt voor zowel UVA als UVB straling.

Smeren

Als je niet wilt verbranden kun je je het beste meerdere keren per dag in smeren. Dit is vooral belangrijk na het zwemmen of als je veel transpireert. In de schaduw of onder een parasol kun je ook verbranden en zelfs als het lichtbewolkt is, dringt de zon nog door de wolken heen, dus in dit geval gewoon blijven smeren. Blijf ook smeren als je al een mooi bruin kleurtje hebt opgebouwd.

Vitamine D

De zon is niet alleen maar slecht voor je. Als je lichaam de zon op je huid voelt gaat het vitamine D aanmaken. Vitamine D is goed voor onze botten, tanden en weerstand. Bovendien maakt het ons vrolijk en geeft het energie. Daarbij voelen we ons gewoon een stuk beter met ons mooi gebruinde lichaam.
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zon verstandig en wordt mooi bruin"

Reactie

Diane Dezutter, 05-03-2016 14:25 #1
Ik ben al 45 jaar een fervente zonnebader en smeer enkel met een heel lichte zonnefactor 4 als ik langer dan 15 minuten in de zon zit. Ik bruin gemakkelijk en verbrand niet snel omdat ik mijn huid langzaam laat wennen. Nu heb ik pas een paar weken een melanoom op mijn neus die moet weggenomen worden. Mag ik nu nooit meer in de zon? Kan ik met hoge beschermingsfactor toch nog melanomen krijgen? Graag wat meer info aub?

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 12-05-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!