InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het werk van een fysiotherapeut

Het werk van een fysiotherapeut

De fysiotherapeut is de expert van het menselijk bewegen. De fysiotherapeut weet veel van het bewegingsapparaat, de klachten hieraan en mogelijke behandelingen om deze klachten te verhelpen. Een behandeltraject bij de fysiotherapeut bestaat uit verschillende fasen. Eerst is er de aanmelding. Vervolgens de anamnese, het lichamelijk onderzoek, de diagnose, behandeling en tenslotte de afsluiting. Een beginnend fysiotherapeut verdient ongeveer 2100 Euro.

Aanmelding bij de fysiotherapeut

Bij aanmelding bij de fysiotherapeut vraagt de fysiotherapeut (of administratief medewerker) naar algeneme gegevens, zoals adres, geboortedatum etc. Ook wordt bekeken bij welke zorgverzekeraar je verzekerd bent. Het is daarom erg handig om bij het eerste consult het pasje van je zorgverzekeraar mee te nemen. Ook wordt bij aanmelding naar de reden van verwijzing gevraagd. Tegenwoordig mogen cliënten echter ook zonder verwijzing van huisarts of specialist direct naar de fysiotherapeut. Dit wordt directe toegankelijkheid fysiotherapeut genoemd.

Directe toegankelijkheid fysiotherapie (DTF)

Wanneer je zonder verwijzing van huisarts of specialist met een vermeende klacht aan het bewegingsapparaat naar de fysiotherapeut gaat, moet de fysiotherapeut een vragenlijst met je doornemen om te bepalen of je bij de fysiotherapeut wel op de juiste plaats bent, of dat je wellicht naar een andere hulpverlener moet gaan. Wanneer je bij de fysiotherapeut op de juiste plek bent, volgt de anamnese.

Anamnese door de fysiotherapeut

De anamnese is een zeer belangrijk gesprek met de fysiotherapeut om achter de aard van je klachten te komen. Ook wordt inzicht verkregen in de klacht(en) tijdens dit gesprek. Het is belangrijk om tijdens dit eerlijk te zijn en zo volledig mogelijk antwoord te geven.
De fysiotherapeut zal in het gesprek vragen naar pijn en wanneer je pijn hebt. Ook zal hij/zij vragen op wat voor manier de klacht je beperkt, bijvoorbeeld doordat je niet kunt werken, sporten, klussen etc. Geef in het gesprek ook aan wat je vervelend vindt aan de klacht. Het kan zijn dat je de pijn niet zo erg vindt, maar wel dat je niet kunt sporten. In het gesprek zal de fysiotherapeut vragen of je al eerder bij een fysiotherapeut bent geweest, of je onder behandeling van een arts of andere hulpverlener bent. Ook zal hij vragen wat je gezinssituatie is, wat voor werk en sport je doet en of je medicijnen slikt. Wanneer je niet precies weet wat voor medicijnen je slikt, schrijf dat dan op en stop het papiertje in je portemonnee. Verder zal de fysiotherapeut vragen waar jij denkt waar de klachten van komen en wat je precieze verwachtingen zijn. Het kan zijn dat je pijn niet erg vindt, maar wel dat je niet kunt sporten. Op basis van het gesprek stelt de fysiotherapeut een aantal voorlopige diagnoses op, die hij in het lichamelijk onderzoek probeert de bevestigen danwel ontkrachten.

Lichamelijk onderzoek door de fysiotherapeut

Na de anamnese voert de fysiotherapeut het onderzoek uit. Het onderzoek begint vaak met het passief onderzoek. Bij het onderzoek probeert de fysiotherapeut op basis van de voorlopige diagnoses te bekijken wanneer de klacht optreedt. Tijdens het passief onderzoek kijkt en voelt de fysiotherapeut aan en naar het aangedane lichaamsdeel. Ook zal hij bepaalde lichaamsdelen bewegen zonder dat je zelf kracht hoeft te leveren. Na het passief onderzoek volgt het actief onderzoek. Tijdens het actief onderzoek moet je zelf wel bepaalde lichaamsdelen bewegen. Het kan ook zijn dat je veel kracht moet leveren. Dit worden krachttesten genoemd. Ook zal de fysiotherapeut specifieke testen uitvoeren. Deze testen zijn bedoeld om een bepaalde diagnose te bevestigen of te ontkrachten.Hulpmiddelen tijdens het onderzoek kunnen een goniometer, reflexhamer, radertje etc… zijn.
De gegevens uit de anamnese en onderzoek schrijft de fysiotherapeut.

Formuleren van de diagnose en start van de behandeling

Na anamnese en onderzoek analyseert de fysiotherapeut de gegevens en stelt een diagnose op. Ook kijkt de fysiotherapeut of er een indicatie voor fysiotherapie is, of dat hij/zij je doorstuurt naar bijvoorbeeld een manueel therapeut. Op basis van de diagnose stelt hij een eerste behandelplan op. Het behandelplan kan bestaan uit verschillende behandelvormen. Behandelvormen van de fysiotherapeut kan masseren, electrogeluid, warmte, mobiliseren (passief bewegen) of oefenen zijn. Tegenwoordig zal de oefenen de meest gekozen behandelvorm zijn. Dit betekent dat vaak ook thuis (dagelijks) geoefend moet worden.

Volgende consulten bij de fysiotherapeut

In het eerstvolgende consult bij de fysiotherapeut wordt gekeken hoe het met je gaat. Is de klacht minder geworden; kun je beter bewegen; heb je meer of juist minder pijn? Ook wordt gevraagd hoe de oefeningen gingen en of deze lichter of juist zwaarder mogen.Op basis van deze informatie wordt het behandelplan aangepast.

Afsluiting van het behandeltraject door de fysiotherapeut

Wanneer de klacht voorbij is, wordt de behandeling afgesloten. De fysiotherapeut zal je nog advies geven hoe je kunt voorkomen de klacht opnieuw te krijgen. Wanneer er echter geen verbetering is, kan in overleg de behandeling ook worden afgesloten.
De fysiotherapeut schrijft altijd een kort verslag (wat je overigens ook mag inzien) en stuurt dit naar je huisarts.

Opleiding fysiotherapeut

Om fysiotherapeut te worden moet je een 4-jarige HBO opleiding fysiotherapie volgen en afronden. Tegenwoordig (2011) gaan er geluiden op dat elke fysiotherapeut een Masterstudie moet hebben afgerond. Bij de verbijzonderingen van fysiotherapie zoals manueel therapeut, sportfysiotherapeut, kinderfysiotherapeut moeten fysiotherapeuten voor een bepaalde tijd al een Masterstudie in de betreffende richting hebben afgerond.

Hoeveel verdient een fysiotherapeut?

Afhankelijk van werkervaring, verbijzondering (manueel therapeut, sportfysiotherapeut, kinderfysiotherapeut etc…) en werkplek verdient een fysiotherapeut tussen de 2100 en 3200 euro netto. Een beginnend fysiotherapeut verdient rond de 2100 euro. Hiermee is fysiotherapie een van de beter verdienende beroepen.
Gerelateerde artikelen
Specialist: de fysiotherapeutDe fysiotherapeut houdt zich bezig met onze houding en onze bewegingen. Zodra wij klachten hebben, kunnen wij voor onder…
Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?Fysiotherapie is de benaming van een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben bepaalde lichamelijke klac…
Anamnese - Goed voorbereid naar de FysiotherapeutAnamnese - Goed voorbereid naar de FysiotherapeutAls je naar een fysiotherapeut gaat dan wordt er gestart met een anamnese. Dit is een vraaggesprek waarbij de fysiothera…
Wat doet een fysiotherapeut?Wat doet een fysiotherapeut?Als fysiotherapeut weet je veel over bewegingen en houdingen. Je adviseert, begeleid en behandelt mensen met lichamelijk…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Bronnen en referenties
  • www.kngf.nl
  • https://www.cebp.nl/media/m167.pdf
  • www.fysionet.nl
  • http://www.carrieretijger.nl/beroep/gezondheidszorg/paramedisch/fysiotherapeut

Reageer op het artikel "Het werk van een fysiotherapeut"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 18-03-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!