InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > UA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogist

UA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogist

UA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogist Er zijn medicijnen die je bij de supermarkt en drogist kunt kopen, maar er zijn ook UA medicijnen die Uitsluitend via de Apotheek beschikbaar zijn. En dan soms alleen op doktersrecept. Een indeling die een wettelijke basis kent, want de Geneesmiddelenwet geeft de mogelijkheid een geneesmiddel alleen via de apotheek beschikbaar te stellen door het medicijn in te delen als UA-geneesmiddel. Dit i.v.m. de ernst van de interacties en contra-indicaties, alsmede het belang van goede voorlichting door een deskundige.

Uitsluitend via de apotheek

Als er bij de uitgifte van geneesmiddelen extra zorg nodig is worden ze in de categorie UA (Uitsluitend Apotheek) ingedeeld. De apotheek ziet er namelijk op toe dat deze UA-geneesmiddelen door de juiste mensen worden gebruikt. Als u zon geneesmiddel rechtstreeks, zonder tussenkomst van de arts, bij de apotheek wil betrekken, zal de apotheekmedewerkster daarom een aantal vragen stellen om na te gaan of het middel wel voor u geschikt is. Tevens controleert de apotheek of het UA-middel veilig kan worden gebruikt in combinatie met de eventuele andere geneesmiddelen die u bij hem afneemt.

Verschillende categorieën

Sinds het van kracht worden van de geneesmiddelenwet uit 2007, worden geneesmiddelen door het CBG (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen) in vier verschillende categorieën ingedeeld:
  • UR = Uitsluitend Recept: uitsluitend verkrijgbaar via een recept van een arts.
  • UA = Uitsluitend Apotheek: alleen via de apotheek te verkrijgen, maar niet noodzakelijkerwijs via een recept van de arts.
  • UAD = Eveneens niet receptplichtig maar Uitsluitend via Apotheek en Drogist verkrijgbaar.
  • AV = Algemeen Verkrijgbaar: ook geen recept nodig en bovendien overal verkrijgbaar zoals benzinestation en supermarkt.

Als een geneesmiddel uitsluitend in de apotheek te verkrijgen is, steekt daar natuurlijk een goed reden achter. Ondanks dat er misschien geen recept voor nodig is zijn ze namelijk niet altijd en voor iedereen veilig te gebruiken. Ze kunnen misschien bij een bepaalde aandoening of ziekte niet goed werken. Maar ze kunnen ook ernstige bijwerkingen hebben, of minder geschikt zijn in combinatie met andere medicijnen. Dan kan er ook nog schade ontstaan bij overmatig gebruik, zodat er al met al deskundig advies bij nodig is.

Geneesmiddelen uitsluitend via apotheek

In 2016 gaat het om de volgende UA-medicijnen die uitsluitend via de apotheek te koop zijn. (genoemd wordt de werkzame stof en niet de merknaam):
  • dextromethorfan
  • hypericum (Hyperiplant, Laif 900mg)
  • hydrokinine (Inhibin)
  • zaagbladpalm (Prostaforce Med)
  • een aantal NSAID's

Overigens is het zo dat soms ook de hoogte van de dosering bepalend kan zijn of een medicijn wel of niet in de UA-categorie valt. Dus pas als de werkzame stof in een te hoge dosering is, dan wordt een dergelijk medicijn niet meer vrij verkrijgbaar, terwijl het in een zwakke samenstelling wel gewoon bij de drogist te verkrijgen is.

Vaste apotheek

Het zal duidelijk zijn dat geneesmiddelen altijd het beste bij een en dezelfde vaste apotheek kunnen worden betrokken, die namelijk een compleet actueel overzicht heeft van al de geneesmiddelen die u gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Medicijnen op doktersrecept en taak van apothekerMedicijnen op doktersrecept en taak van apothekerEen groot aantal medicijnen is zonder doktersrecept verkrijgbaar. Die geneesmiddelen lenen zich prima voor zelfmedicatie…
Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnHet medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnTrachitol is een veelgebruikt medicijn tegen keelpijn. Dit medicijn is vooral aan te raden bij beginnende keelpijn. Trac…
De Thuisapotheek, wat zijn de voor en nadelen?De Thuisapotheek, wat zijn de voor en nadelen?De Thuisapotheek is in opkomst. Deze snelgroeiende apotheek levert medicijnen die u chronisch gebruiken moet. De medicij…
Online medicijnen bestellenOnline medicijnen bestellenHet wordt steeds populairder om medicijnen via het internet te bestellen. Er zijn verschillende Nederlandstalige online-…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • Kring-apotheek nieuws juni 2011
  • Apotheekhoudend.lhv.nl/farmacie-en-praktijk/praktische-zaken/handverkoop

Reageer op het artikel "UA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogist"

Reactie

Saif, 18-11-2015 12:19 #1
Zaagpalmblad mist in deze UA-lijst. Dit komt doordat BPH moet worden vastgesteld door een huisarts. En Domperidon is van de lijst afgehaald. Reactie infoteur, 19-11-2015
Dank u, heb het aangepast.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-01-2019
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!