InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het mantelzorgcompliment

Het mantelzorgcompliment

Wanneer iemand ziek wordt komt de zorg voor de patient dikwijls neer op een naast familielid of een vriend(in). In Nederland zijn meer dan 2.6 miljoen personen bezig met zorgverlenen aan een familielid of vriend. Deze vorm van zorg noemen we mantelzorg. Vaak is de mantelzorger meer dan 3 maanden met deze zorg bezig. Het is niet sporadisch dat de mantelzorg soms zelfs jaren duurt.

Mantelzorg

Mantelzorg is in feite de onbetaalde zorg die iemand verleent aan een chronisch zieke, een gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind, ander familielid, vriend of kennis. Deze mantelzorg is vaak niet alleen langdurig maar dikwijls ook heel intensief. Bij mantelzorg gaat het om bijzondere zorg en niet om de gebruikelijke dagelijkse verzorging van een kind, ander familielid of vriend(in).

Gebruikelijke zorg

Er wordt meestal van mantelzorg gesproken wanneer die verzorging langer duurt dan acht uur per week, of langer dan drie maanden achtereen. Heeft de patiënt minder zorg nodig, dan noemen we dat 'gebruikelijke zorg'. Voor dit soort zorg is over het algemeen geen ondersteuning of vervanging mogelijk.

De mantelzorger

De mantelzorger is geen professionele zorgverlener. Een mantelzorger verzorgt iemand omdat hij of zij een persoonlijke band heeft met degene voor wie die mantelzorger zorgt.

Het mantelzorgcompliment

Extra kosten

We weten allemaal dat mantelzorgers veel extra kosten hebben. Dat zijn meerkosten voor extra:
  • vervoer;
  • machine-waskosten;
  • telefoonkosten.
Er bestaat geen aparte regeling voor de vergoeding van deze onkosten. Wel kunnen mantelzorgers een vergoeding ontvangen:
  • uit het persoonsgebonden budget (PGB) van de persoon die mantelzorg krijgt;
  • via het mantelzorgcompliment.

Financieel extraatje

Het mantelzorgcompliment is een financieel extraatje van 25,--, dat mantelzorgers kunnen krijgen. Dit mantelzorgcompliment kan een mantelzorger elk jaar krijgen. Omdat er dikwijls langdurig veel gevergd wordt van de mantelzorger, is het niet meer dan billijk dat de mantelzorger in de gelegenheid gesteld wordt:
  • te weten dat de mogelijkheid daartoe bestaat;
  • er ook gebruik van te maken.

Problemen bij het verkrijgen van mantelzorg

Het kan zijn dat iemand:
  • niemand heeft die mantelzorg kan geven;
  • een mantelzorger heeft die te zwaar belast is;
  • de mantelzorg tijdelijk niet mogelijk is.
Opmerking:
Tijdelijke zorg noemen we ook wel 'respijtzorg'.

Regeling betaalde zorg

Wanneer de mantelzorgverlening problemen oplevert kan een beroep gedaan worden op een regeling voor betaalde zorg. Een regeling voor betaalde zorg kan zijn:
  • De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).Via de AWBZ is iemand verzekerd van langdurige zorg en andere onverzekerbare risico's;
  • De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Onverzekerbare risico's in de zorg

Onverzekerbare risico's in de zorg zijn risico's waar niemand zichzelf voor verzekeren kan, omdat de premie daarvoor onbetaalbaar is. Bij onverzekerbare risico's in de zorg kun je denken aan zware geneeskundige risico's, zoals:
  • langdurige verpleging thuis;
  • revalidatie;
  • verpleeghuiszorg.

Opmerking

Vaker beroep op de AWBZ
Omdat steeds meer mensen een beroep doen op de AWBZ, wordt deze ziektekostenbestrijding te duur. De overheid heeft daarom in 2009 de regels aangescherpt. Het gevolg daarvan is dat geen recht meer is op begeleiding voor:
  • mensen met een lichte beperking;
  • mensen met psychosociale problemen.
Hierdoor komt er nog meer zorg neer op de schouders van de mantelzorgers.

Financiële mogelijkheden
Mensen die extra kosten maken voor zorg of hulpmiddelen kunnen:
  • hiervoor soms bijzondere bijstand krijgen (via de gemeente);
  • deze kosten aftrekken als kostenpost bij hun belastingaangifte.
Gerelateerde artikelen
Mantelzorg en mantelzorgcomplimentMisschien ken je iemand in je omgeving die mantelzorg verzorgt. Deze persoon levert dan onbetaalde zorg voor zieke famil…
Mantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuisMantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuisMantelzorg wordt op de site van de Rijksoverheid als volgt beschreven: het is onbetaalde zorg voor een chronische zieke,…
Mantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberMantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberIn Nederland zijn er meer dan 2,5 miljoen mantelzorgers en deze worden jaarlijks in het zonnetje gezet en wel op 10 nove…
Het mantelzorgcompliment: wat is het mantelzorgcompliment?Het mantelzorgcompliment: wat is het mantelzorgcompliment?Als je voor iemand in je omgeving zorgt omdat hij of zij ziek is of beperkingen heeft, kun je als mantelzorger een mante…
Mantelzorg en Dag van de MantelzorgMantelzorg en Dag van de MantelzorgMiljoenen mensen zorgen, zonder dat ze er voor betaald worden, voor evenzovele aan bed gekluisterde, gehandicapte en hul…
Bronnen en referenties
  • Via de website 'Werkenmantelzorg.nl en 'Mezzo'.

Reageer op het artikel "Het mantelzorgcompliment"

Infoteur: Emfkruyssen
Laatste update: 30-07-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!