InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallen

Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallen

Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallen Moeilijk in slaap vallen is vaak een reden voor chronische slaapproblemen. Slecht slapen maakt dat je een gevoel van vermoeidheid hebt bij het opstaan, en vaak ook een slecht humeur. Hoe langer je wakker ligt, hoe groter bovendien de kans dat ook je eigenlijke slaap van slechte kwaliteit is. Lichaam en geest ontspannen kan je beter op weg welpen om de slaap te vatten. Ook voedingssupplementen met melatonine zijn een effectief middel tegen slaapproblemen. Welke tips kunnen je helpen om makkelijk de slaap te vatten en slapeloosheid tegen te gaan?

Tips tegen slecht slapen

Slecht slapen of slapeloosheid wordt vooral veroorzaakt doordat je nog met problemen of zorgen in je hoofd zit. Het is niet goed om naar bed te gaan als je nog zit te piekeren of zit te denken aan de problemen van de volgende dag. Als je denkt met je zorgen naar bed te gaan, wacht dan nog even en probeer je geest te ontspannen. Blijf nog even op de sofa zitten en probeer je hoofd leeg te maken. Een "leeg" gemaakte geest valt makkelijker in slaap dan een geest die nog met allerlei zorgen en problemen bezig is. Dit is trouwens een van de meest cruciale tips om slecht slapen tegen te gaan en vlotter in slaap te vallen.

Inspanningen

Lichamelijk

Hevige fysieke inspanning zoals fitness of sport zorgen ervoor dat je lichaam warmer wordt. Om de slaap te kunnen vatten moet je lichaam kunnen afkoelen. Wacht dan ook even met slapengaan totdat je lichaam is afgekoeld van de fysieke inspanningen. Op zich is het goed om je lichaam vermoeid te maken om beter te slapen, maar gun het ook de tijd om de overgang te maken van hevige inspanning naar volledige rust, namelijk de slaap.

Geestelijk

Hetzelfde geldt voor mentale activiteiten. Als je net voor het slapengaan nog een snelle actiefilm of een thriller bekijkt op televisie, zullen je hersenen dit nog eerst moeten verwerken voordat je zal kunnen inslapen. Probeer dit te vermijden en zet daarentegen bijvoorbeeld een relaxerend muziekdeuntje op, of luister naar de stilte.

Slaaptijdstip

Een onregelmatig slaappatroon heeft vaak te maken met een verkeerde keuze van je slaaptijdstip. Nu eens om tien uur gaan slapen en dan weer om één uur, is af te raden. Veel mensen hebben er baat bij om elke dag ongeveer op hetzelfde moment te gaan slapen. Als je een vroege slaper bent, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om elke dag tussen tien en half elf te gaan slapen. Is dit te vroeg voor je en ben je op dat tijdstip nog niet moe genoeg, kies dan voor een later moment. Hierbij komt het erop aan om je lichaam te kennen zodat de kwaliteit van je slaap er op vooruit kan gaan.

Intimiteit

Mentaal en fysiek ontspannen is ideaal om makkelijk de slaap te kunnen vatten. Een van de manieren om je lichaam te ontspannen is om seks te hebben met je partner. Bij seksuele intimiteit komen er bepaalde stoffen vrij in je hersenen die je lichaam een goed gevoel geven en tot rust laten komen. Na de seksuele ontlading zal je mentaal en fysiek meer ontspannen zijn en makkelijker kunnen slapen.

Massage

Ook het ondergaan van een relaxerende massage kan wonderen doen. Vraag je partner om je een ontspannende massage te geven en je eens lekker te verwennen. Zowel lichaam en geest zullen volop genieten bij een goede massage en je zal als het ware vanzelf in slaap geraken.

Melatonine

Melatonine is een voedingssupplement dat je kan helpen om sneller de slaap te vatten. Je oogleden worden zwaar, je voelt je meer ontspannen en je lichaam ontvangt het signaal dat het tijd is om te slapen. Je komt met andere woorden makkelijker in de "slaapmodus". Melatonine nemen voor het slapengaan kan slaapproblemen verhelpen wat maakt dat je 's ochtends beter uitgerust (én beter gehumeurd) wakker wordt. Er zijn verschillende produkten met melatonine op de markt, waarbij vaak ook hun doelstelling ("betere nachtrust") in hun benaming vermeld is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De oorzaken en gevolgen van slapeloosheidDe oorzaken en gevolgen van slapeloosheidWat zijn de oorzaken en gevolgen als je veel last hebt van slapeloosheid? Veel mensen hebben hier last van en weten zich…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Melatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagMelatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagOver Melatonine is al veel geschreven. Het is een van de veiligste stoffen die er bestaan en onderzoeken hebben aangetoo…
Slapeloosheid, oorzaak koffie uitgelichtSlapeloosheid, oorzaak koffie uitgelichtSlapeloosheid is een veelvoorkomend probleem. Iedereen wil goed slapen, maar velen worden doodmoe wakker. Met een uitges…
Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Een goed waak slaap ritme is van groot belang voor je welbevinden. In de huidige jachtige tijd is het al moeilijk om dit…

Reageer op het artikel "Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Slaapstoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!