InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zichtverlies: Bijziend of verziend

Zichtverlies: Bijziend of verziend

Zichtverlies: Bijziend of verziend Zichtverlies, zowat iedereen maakt er op jongere of oudere leeftijd kennis mee. De één heeft er aanleg voor, de ander kampt met deze problemen door ouderdom. De termen bijziend en verziend worden in dit verband vaak gebruikt. Dit artikel legt je het verschil uit tussen deze termen.

Bijziendheid

Definitie

Bijziendheid of myopie is de term die wordt gebruikt om aan te geven dat je niet goed in de verte kan kijken. De sterkte van bijziendheid wordt altijd in min uitgedrukt. Als dichtbij kijken veel moeite kost of te lang en te intensief plaatsvindt, passen je ogen zich zo aan dat ze het dichtbij kijken vol kunnen houden. Na verloop van tijd kan een verminderde gezichtsscherpte optreden wat betreft het in de verte kijken.

Factoren die aan de basis liggen van bijziendheid

Er zijn verschillende factoren die aan de basis kunnen liggen van bijziendheid, dit zijn de drie belangrijkste:
  • Aanleg: Een factor die je spijtig genoeg niet in de hand hebt. Als je ouders zichtproblemen hebben, is er een grote kans dat je ook problemen gaat ontwikkelen.
  • Niveau van visuele ontwikkeling: Als bepaalde functies van het zicht (o.a. volgen, richten, scherpstellen, detailherkenning) niet optimaal verlopen, zal je een extra inspanning moeten leveren om het zicht toch scherp te houden.
  • Visuele inspanning: Deze neemt toe wanneer je niet recht voor het gelezen werk zit, de afstand tov het gelezen werk kleiner wordt, de taken moeilijker worden en je te lang concentreert op een voorwerp dat dichtbij staat. Als je deze situaties zoveel mogelijk vermijdt, verklein je de kans dat je bijziend wordt.

Behandeling

Je kan bijziendheid op verschillende manieren behandelen - niet elke behandeling is voor iedereen geschikt:
  • Visuele training: Als bijziende ben je meer gericht op details dan op ruimte en overzicht. D.m.v. oefeningen kan je andere gewoontes aanleren.
  • Werkomstandigheden: De ogen moeten veel moeite doen om tijdens het dichtbij kijken scherp te zien, je kan je ogen helpen door niet te dicht bij te gaan zitten, door schitteringen en reflexies op een beeldscherm te vermijden en door voor genoeg verlichting te zorgen.
  • Therapeutische glazen: Deze stressreducerende glazen leren je anders te kijken, niet om scherper te kijken.
  • Contactlenzen
  • Laserbehandeling: Nadat je exacte afwijking is bepaald, wordt je hoornvlies met een laser bestraald.

Verziendheid

Definitie

Verziendheid of hypermetropie is de term die gebruikt wordt om aan te geven dat je voorwerpen in de nabijheid niet scherp kan zien. De sterkte van verziendheid wordt altijd in plus uitgedrukt. Verziendheid wordt veroorzaakt door een te korte oogas of een te geringe brekingskracht van de ooglens, waardoor het beeld van nabije voorwerpen achter het netvlies gevormd wordt en deze voorwerpen niet scherp worden waargenomen. Om de voorwerpen wel scherp te zien, zal de ooglens voortdurend accommoderen, wat vermoeiend is en hoofdpijn kan veroorzaken.

Factoren die aan de basis liggen van verziendheid

Er zijn verschillende factoren die aan de basis kunnen liggen van verziendheid, zoals o.a.:
  • Aanleg: Als je ouders verziend zijn, maak je meer kans om zelf ook verziend te worden.
  • Oogbolletsel met beschadiging van de ophangbandjes van de ooglens waardoor deze zich verplaatst en zodoende de breking van beelden minder wordt.
  • Beginnend cataract (staarvorming)
  • Suikerziekte: Ook in de ooglens neemt de suikerspiegel af zodat er vocht uit de ooglens onttrokken wordt en deze platter wordt, wat het brekend vermogen van de ooglens doet afnemen.
  • Bepaalde netvliesafwijkingen

Behandeling

  • Positieve glazen: Deze glazen corrigeren de brekingsfout van verziende ogen.
  • Contactlenzen
  • Laserbehandeling

Ouderdomsverziendheid

Definitie

Naarmate je ouder wordt, vermindert de elasticiteit van de ooglens en het lenskapsel. Zodoende wordt het moeilijker om scherp te stellen op dichtbijgelegen voorwerpen, vooral tijdens het lezen zal dit voor problemen zorgen. Dit verschijnsel noemt men ouderdomsverziendheid of presbytie en komt voor vanaf de leeftijd van 45 jaar. Zo goed als iedereen krijgt vroeg of laat te maken met ouderdomsverziendheid.

Behandeling

Om dit probleem te verhelpen, kan je progressieve glazen oftewel een leesbril dragen. Ben je reeds bijziend dan zal je zonder brilglazen kunnen lezen.
© 2007 - 2019 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Welk soort brillenglas voor een sterke oogcorrectie?Welk soort brillenglas voor een sterke oogcorrectie?Heb je sterk corrigerende brillenglazen nodig? En heb je een hekel aan het glas dat een stuk uit het montuur steekt? Of…
Bijziendheid bij kinderenBijziendheid bij kinderenSteeds meer kinderen in Nederland worden bijziend (dit wordt ook wel myopie genoemd) en de vraag is niet alleen waardoor…
Voor- en nadelen van extra dunne brillenglazenVoor- en nadelen van extra dunne brillenglazenHeb je een hekel aan dikke brillenglazen? Is het waar dat je ogen als je sterk bijziend bent er achter je glazen niet zo…
Een oogoperatie met laserEen oogoperatie met laserEen oogoperatie met een laser kan je voorgoed van bril of contactlenzen afhelpen. Maar is het altijd de meest ideale opl…
Bijziendheid (Myopie)Bijziendheid (Myopie)Bijziendheid is als je niet goed in de verte kunt kijken. Ongeveer 20% in heel Nederland heeft er last van. Het ontwikke…
Bronnen en referenties
  • Optologie.nl Wikipedia zien.be vryghem.be

Reageer op het artikel "Zichtverlies: Bijziend of verziend"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 26-12-2007
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!