InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Lachgas, een nieuwe partydrug?

Lachgas, een nieuwe partydrug?

Lachgas, een nieuwe partydrug? Lachgas is een relatief nieuwe hype, sommigen noemen het zelfs een partydrug. Op veel feesten en evenementen worden er inmiddels ballonnetjes verkocht die onder begeleiding van een onmiskenbaar luid sissend geluid worden gevuld met dit narcosemiddel. Maar wat is lachgas nou precies? En wat is het effect? Hoe zit het met de risico's? En is lachgas eigenlijk illegaal? In dit artikel leest u er alles over.

Indeling

Wat is lachgas?

Lachgas is, zoals de naam al zegt, een gas. Lachgas is kleurloos en niet-irriterend. Scheikundig gezien is de werkzame stof in lachgas di-stikstofmonoxide (N2O). Lachgas wordt onder andere gebruikt als drijfgas voor levensmiddelen (bijvoorbeeld slagroom) en als narcosemiddel in de geneeskunde. Tegenwoordig wordt lachgas ook veel verkocht op feesten. Dit gebeurt dan in ballonnen waar het lachgas uit wordt geïnhaleerd.

Wat doet lachgas?

Voor vrijwel elk genotsmiddel geldt dat het effect niet alleen wordt bepaald door het middel zelf, maar ook door persoonsgebonden factoren en de omgeving waarin het wordt gebruikt. Persoonsgebonden factoren zijn bijvoorbeeld de verwachting van het effect, de ervaring met het middel en gezondheidstoestand. Het effect van lachgas kan dus per persoon verschillen.
In het algemeen geldt dat lachgas zorgt voor een:
  • kortdurende roes
  • kortdurend gevoel van blijdschap
  • kortdurende vervorming van de werkelijkheid (in beeld, geluid en gevoel)
Deze effecten treden al snel op nadat het lachgas is ingeademd en het effect houdt meestal enkele minuten aan.

De risico's van het gebruik van lachgas

Lachgas is een relatief onschuldige partydrug. Misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid zijn de meest voorkomende negatieve bijwerkingen. Lachgas kan, bij veelvuldig gebruik, zorgen voor een verlaagde vruchtbaarheid doordat het de aanmaak van zaadcellen en rode bloedcellen. Belangrijk om te vermelden is dat lachgas nooit direct uit de gastank, het gaspatroon of een lachgasspuit mag wordt gebruikt, hierdoor kunnen de longen namelijk bevriezen. Daarnaast is het gebruik van lachgas tijdens de zwangerschap niet raadzaam, de exacte effecten zijn nog niet geheel in kaart gebracht.

Lachgas is lichamelijk niet verslavend, maar in theorie is het mogelijk dat mensen hier geestelijk afhankelijk van worden. Er wordt gesproken van geestelijke afhankelijkheid als de gebruiker steeds meer naar het middel verlangt en zich eigenlijk niet meer op zijn/haar gemak voelt als hij/zij het middel niet gebruikt.

Is lachgas illegaal?

Het is nu duidelijk wat lachgas is, wat het doet en wat de risico's zijn. Maar is lachgas nou legaal of illegaal? Dat is een moeilijke vraag. Lachgas valt onder de Geneesmiddelenwet, daardoor is de verkoop van lachgas(ballonnetjes) op feestjes officieel illegaal. De verkoop van het lachgas in ballonnen wordt namelijk gezien als oneigenlijk gebruik, officieel is dit zelfs strafbaar! Er wordt echter (nog) niet tegen dit verschijnsel opgetreden. Lachgas zelf is uiteraard niet illegaal en de gaspatronen zijn zelfs te koop in de supermarkt of bij huishoudwinkels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lachgas en medisch gebruikLachgas is een verbinding tussen stikstof en zuurstof. Naast het gebruik in motoren en andere toepassingen wordt lachgas…
Lachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevallingLachgas bij de bevalling: hoe werkt lachgas bij de bevallingEr wordt momenteel gekeken of er bij bevallingen weer lachgas kan worden gebruikt. Lachgas is een goed middel om de pijn…
Extreme prikangst of naaldangst bij een inentingNaar schatting komt extreme prikangst of naaldangst bij een inenting bij één op de duizend mensen voor. Van die duizend…
Pijnbestrijding bij de bevallingPijnbestrijding bij de bevallingHoeveel pijn doet bevallen? Vraag het elke vrouw met kinderen en je krijgt verschillende antwoorden. Bij de een was het…
Gevaarlijke trends onder jongerenGevaarlijke trends onder jongerenOnder de jeugd ontstaan regelmatig nieuwe trends en nieuwe hypes. Sommige daarvan zijn onschuldig, maar dit geldt lang n…

Reageer op het artikel "Lachgas, een nieuwe partydrug?"

Reacties

S., 17-01-2016 09:49 #3
Ik heb gisteren voor het eerst lachgas geprobeerd op een feestje thuis. Mijn eigen regel is namelijk, en zeker bij 'nieuwe' drugs (voor mezelf) dat ik dit ergens doe waar ik me veilig voel en niet op straat of een party. Mede omdat je niet weet hoe je reageert. Echter vind ik lachgas erg griezelig. Het feit dat het helemaal niet zo onschuldig is maar toch vrij verkrijgbaar terwijl de effecten duidelijk zijn. Als drugs is het verboden, maar toch wordt hier niet tegen opgetreden, kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat in vredesnaam kan?! Waarom is er niet iets van een regel omtrent het aan kunnen schaffen, zoals dat je bijvoorbeeld een vergunning nodig hebt wanneer je meer dan 10 patronen aanschaft? Hoe moeilijk is zoiets te realiseren? Er wordt moeilijk gedaan voor coffeeshop eigenaren met nieuwe regeltjes, terwijl er op wiet een vastgesteld gedoogbeleid ligt. Overigens, ik vind de ervaring heel erg leuk van lachgas… Dus inderdaad, ik begrijp de hype. Niet alleen alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Ik had gisteren na 2 ballonnen (geruime tijd tussen beiden in, en heel rustig, niet eens 1 heel patroon op verbruikt per ballon, en had toch flinke hoofdpijn.

Henk, 12-09-2014 17:43 #2
Ik heb het meerdere malen gedaan, en het is echt dolle kinderpret.

- Je voelt je slap
- Je bent erg blij
- Met meerdere mensen creëer je een domino effect van slappe lach
- Erg aan te raden om los te komen bij een feestje

Anoniem, 30-05-2013 14:27 #1
Heb zelf met Koninginnedag lachgas op straat gebruikt, kon de hype wel begrijpen!

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 25-10-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!