InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goed doel: Magen David Adom Nederland – Eerste hulp Israël

Goed doel: Magen David Adom Nederland – Eerste hulp Israël

Goed doel: Magen David Adom Nederland – Eerste hulp Israël “Wie één leven redt, redt een hele wereld”, zo staat in de Talmoed. Magen David Adom (Rode David Ster) is de Israëlische Rode Kruis – de nationale medische hulpdienst van Israël die in 1930 in Tel Aviv werd opgericht. Het hoofddoel is het redden van mensenlevens in Israël, zowel Joden als niet-Joden. Het gaat om het geven van eerste hulp en spoedeisende medische dienstverlening aan de bevolking. Ook is er een bloedbank en wordt humanitaire hulp overal ter wereld verstrekt.

Magen David Adom en de geschiedenis van de staat Israël

Magen David Adom (MDA) kan niet los gezien worden van de geschiedenis van de staat Israël: denk hierbij aan oorlogen en terreuraanslagen, ongelukken, opleiding vrijwilligers, etc. Vele honderdduizenden Israëliërs hebben hun leven te danken aan MDA. In 2010 waren er 211 hulpposten, 700 ambulances en reddingsvoertuigen, 1500 vaste medewerkers en 14.000 vrijwilligers. Zij zorgen jaarlijks voor 500.000 mensen. Daarbij halen ze 300.0000 bloeddonaties per jaar op en trainen ze 50.000 mensen om eerste hulp te bieden. In het hele land zijn Mobile Intensieve Care Units paraat. Ook wordt met medische hulpdiensten samengewerkt. Moderne computersystemen sturen per satelliet de operationele vloot aan. Ook helpt de MDA in andere gebieden in de wereld waar natuurrampen zijn en honger en droogte heerst.

Korte geschiedenis van Magen David Adom

Als gevolg van de Arabische rellen van 1929 werd in 1930 de Magen David Adom opgericht. Het hoofdkwartier werd gevestigd in Tel Aviv en een omgebouwde kleine vrachtwagen diende als ambulance. Tijdens WOII verleende het Britse Mandaat de MDA wettelijk bestaansrecht. Het functioneerde toen als medische dienst voor de Hagana strijders (de voorloper van het Israëlische leger). Na de stichting van de staat Israël in 1948 hielp MDA mee aan de oprichting van het Medische Korps van het Israëlische leger. In 1950 werd door de Knesset de “Magen David Adom wet” aangenomen waarbij de MDA de enige erkende eerste-hulp organisatie van Israël is die zich houdt aan de regels van het Rode Kruis.

Taken van de MDA zijn

  • hulp bieden in tijd van oorlog en vrede;
  • eerste hulp diensten;
  • opslag van bloed, plasma en andere bijproducten;
  • instructie in eerste hulp en noodgevallen medicijnen;
  • een vrijwilligers infrastructuur en trainen van vrijwilligers;
  • transport van patiënten;
  • transport van artsen, verpleegkundigen en medische hulpdiensten;
  • samenwerking met Rode Kruis en Rode Halve Maan.

MDA lang niet internationaal erkend

Het Rode Kruis en de Rode Halve Maan verhinderden om het MDA om lid van de internationale federatie te worden (dit is pas op 22 juni 2006 gebeurd). Vooral met het Rode Kruis zijn problemen geweest. Deze had te weinig gedaan tijdens WOII om Joden bij te staan. Ook hebben Joden moeite met het Rode Kruis vanwege het kruis embleem. Joden zijn door het kruis (het christendom) in de loop der eeuwen enorm vervolgd. Een nieuw embleem voor het Rode Kruis heeft het probleem kunnen oplossen: Red Crystal. Buiten Israël moet de MDA dan de Red Crystal gebruiken en binnen Israël mag het de David ster hanteren.

Steun MDA

U kunt de MDA financieel steunen door geld over te maken op giro 3649483 of Rabobank nr. 33.62.54.067. Meer informatie, ga naar website: Wordt donateur!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Website MDA

Reageer op het artikel "Goed doel: Magen David Adom Nederland – Eerste hulp Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Goede doelen
Medische informatie…
Schrijf mee!