InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Helder achter het stuur

Helder achter het stuur

Helder achter het stuur Het lijkt zo een vanzelfsprekendheid en dat zou het ook moeten zijn. Helaas is de praktijk nog steeds anders. Of dit een verwijt is richting de politie? Ik denk het niet, want behalve dat de wetshandhaver zijn werk moet doen, hebben we zelf ook nog een verantwoordelijkheid als volwassenen. En dat wil zeggen dat als je niet onder invloed van wat dan ook achter het stuur kruipt.

Onder invloed

Onder invloed is breed, immers de alcohol beïnvloed maar ook drugs of tabletten en juist die laatste categorie geeft reden om er een dieper in te duiken. Om met een borrel op niet achter het stuur te kruipen weten we inmiddels en wordt ook nog met enige regelmaat in de media aangehaald. Zeker als er toch weer een onverlaat en mens doodgereden heeft, omdat hij/zij onder invloed van alcohol was. We spreken er allemaal schande van en de groep die het nog wel doet, wordt kleiner. Al is het maar door de sociale controle. Bij drugs is de sociale controle minder, maar de aandacht in de media wordt wel groter en langzaam (mogelijk te langzaam) komt het wel op ons netvlies.

Buiten beeld

Wat nog grotendeels buiten beeld is zijn de medicijnen. Want behalve op de bijsluiter die door het merendeel van de mensen niet of nauwelijks gelezen wordt, vinden we nergens terug dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Veel mensen weten het dus niet.

Medicijnen

Neem als voorbeeld nu slaapmiddelen die in Nederland door miljoenen mensen met enige regelmaat geslikt worden. Niet een kleine te verwaarlozen groep dus, maar waar ook nauwelijks in de media aandacht voor is. Het aantal doden op jaarbasis, waar medicijngebruik een rol speelt, wordt geschat op zon 100 mensen en zon 1800 gewonden. Geen te verwaarlozen aantallen dus.

Hoe werkt het?

Medicijnen kunnen je versuffen en je reactievermogen gaat dan in snel tempo achteruit. Zeker daar waar veel kinderen lopen of fietsen, kinderen die vaak onverwachte bewegingen maken, kan de persoon achter het stuur die enigszins versuft is meestal niet meer op tijd reageren. Maar er zijn ook medicijnen die je oog-hand coördinatie kunnen beïnvloeden of waar je zicht duidelijk terugloopt. Wat veel mensen niet weten is dat een medicijn een lage bloeddruk tot gevolg kan hebben en je je duizelig kunt gaan voelen, met alle gevolgen van dien als je op dat moment achter het stuur zit.

Verder zijn er medicijnen die alleen de eerste dagen van invloed kunnen zijn op de rijvaardigheid en dit wordt ook aangegeven op de bijsluiter. Volg de instructies goed om ongelukken te voorkomen.

Categorie

De categorieën die er zijn worden vergeleken met die rond het al of niet toegestane alcoholpromillage.
  • categorie 1 is minder dan 0,5 promille
  • categorie 2 is tussen 0,5 en 0,8 promille
  • categorie 3 is meer dan 0,8 promillen

Toch achter het stuur

Voor veel mensen is medicijnen iets anders als alcohol, immers alcohol is vrijwillig en medicijnen heb je mogelijk nodig voor je aandoening. Je wilt verder normaal functioneren en dus je werk doen etc. Maar dat neemt de verantwoordelijkheid niet weg.

Het is dus van belang dat je de bijsluiter goed leest, goed op de verpakking kijkt (daar staat het meestal ook op aangegeven) en zorgvuldig bent wanneer je met een kuur begint. Zelfs de hoestdrank kan van invloed zijn op je rijvaardigheid. Als dat wil zeggen dat je niet kunt autorijden is het goed op voorhand te kijken of je met iemand mee kunt rijden, het openbaar vervoer neemt of wat vrije dagen plant. Je voelt je immers verder niet ziek en mogelijk kan je de dag of dagen gebruiken voor klusjes in of om het huis. Of de hobby die wat achterstand heeft opgelopen of gewoon wat extra tijd met de partner of andere familieleden doorbrengen. Er is genoeg te doen als je geen alternatief vervoer kunt regelen, maar je zegt geen verantwoordelijkheid te nemen als je onder invloed toch achter het stuur kruipt. Daarmee neem je eigenlijk behalve jezelf ook je medemens niet serieus en dat is kwalijk.

Tot slot

We willen allemaal langer fit blijven, dus de kans dat we enig moment in de pillen terecht komen is groter. En behalve de farmaceutische industrie heeft de arts en de apotheker ook een verantwoordelijkheid om de gebruiker er op te wijzen. Dit alles neemt de eigen verantwoordelijkheid als gebruiker niet weg. Er vanuit gaande dat het merendeel van de mensen kan lezen, is er dus geen reden (meer) om toch achter het stuur te kruipen en het risico te willen lopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In slaap vallen achter het stuurIn slaap vallen achter het stuurBijna iedere automobilist heeft het wel eens meegemaakt dat hij of zij zware oogleden kreeg tijdens het autorijden. Met…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
Het alcoholslot tegen dronken autorijdenHet alcoholslot tegen dronken autorijdenVoor automobilisten die betrapt zijn op dronken rijden is het vanaf volgend jaar mogelijk dat er een alcoholslot in hun…
Alcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslachtAlcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslachtTijdens een verjaardag of feest genieten we van gezelligheid en drinken we er graag een glaasje alcohol bij. Het kan daa…
Tips om fietsstuur en zadel op juiste hoogte te zettenTips om fietsstuur en zadel op juiste hoogte te zettenDe hoogte van het stuur en het zadel van een fiets hebben een grote invloed op het rijplezier. Voor een prettige hoogte…

Reageer op het artikel "Helder achter het stuur"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 06-10-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Vervoersmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!