mijn kijk op

Hoe kan men problemen oplossen bij hulpbehoevende mensen?

Hoe kan men problemen oplossen bij hulpbehoevende mensen? Hulpbehoevende mensen met problemen kunnen worden geholpen door het "Wit-Gele kruis" van Vlaanderen. Thuis in verpleging aan huis. Deze uitspraak van een verpleegkundige vertolkt het warme hart waarmee zij haar patiënten verzorgt. De waardering is wederzijds. Ook de patiënten houden van hun thuisverpleegkundige die dag in en dag uit voor hen klaar staat om hen met de meeste en beste zorgen te omringen... Zo kunnen onze verpleegkundigen hun patiënten een veilig gevoel geven, wat zij zeer belangrijk vinden!

Er is goed nieuws uit de provincie!

Het Wit Gele Kruis Limburg startte 25 jaar geleden een lokale afdeling op in Peer. Maar door de groei in het aantal patiënten en verpleegkundigen kon deze afdeling niet meer voldoen aan de behoeften van vandaag. Zo was er dringend nood aan verbetering en vernieuwing.

Eind 2012 konden ze hun vernieuwde thuishaven betrekken, nog steeds in het centrum van Peer en op hetzelfde adres. Ter gelegenheid van hun 25 jarig jubileum en eventueel de vernieuwing van de lokalen, organiseerde de afdeling een opendeurdag met een openingsreceptie.

Tijdens de opendeurdag stonden de verpleegkundigen reeds klaar om de bezoekers rond te leiden. Er werd uitleg gegeven over de werking van het Wit-Gele Kruis, de referentietaken en het ruime aanbod van aanvullende diensten. Bezoekers mochten vragen stellen en kregen info op maat.

Wat doet het Wit-Gele Kruis voor deze hulpbehoevende?

Deze verpleegkundigen geven de patiënten het gevoel dat ze veilig zijn, dat vinden zij belangrijk. Door een arm om hen heen te slaan, een hand op hun schouder te leggen, gewoon wat lichamelijk contact. Daar genieten ze van... Dit kan gewoon thuis gebeuren, zonder te moeten wachten in een wachtzaal...

Dit is heel bijzonder voor hulpbehoevende mensen zo voelen zij zich getroost

Krijgen deze hulpbehoevende mensen altijd een antwoord op al hun vragen?

Zeker weten, de verpleegkundigen van het Wit-Gele Kruis zijn altijd bereid om hulpbehoevende mensen te antwoorden op al hun vragen en zelfs problemen oplossen doen zij regelmatig. Het zijn lieve mensen die overal raad mee weten en hebben voor iedereen een luisterend oor!

Is het normaal als een zieke soms zolang moet wachten op hulp?

Nee zeker niet. Dit gebeurt echter meestal in ziekenhuizen. Bij gebrek aan tijd van bepaalde artsen en verplegend personeel, met daarbij nog eens veel zieke mensen, is dit soms een heel normaal gebeuren. Dit gaat dan meestal per nummer en is voor iedereen gelijk en zeker niet plezant.

Daarom is de thuishulp van het Wit Gele kruis het beste waarvan een mens kan genieten. Terwijl men wacht kan men in alle rust en stilte een leerrijk boekje lezen, zoals bijvoorbeeld Gezond thuis waar men alleen maar wijzer van wordt. Bij dringende gevallen is er altijd nog de spoedopname. Ook hier wordt er voor de medemensen gezorgd!

Momenteel bestaat er gelukkig een patiënten begeleiding!

Zoals de sociale dienst. Want een ziekenhuisopname kan soms erg ingrijpend zijn, en er kunnen zich problemen voordoen van allerlei aard. De medewerkers van de sociale dienst zorgen voor begeleiding bij het zoeken van opvangmogelijkheden.

Alsook voor de organisatie van de thuiszorg, aansluitend op uw opname. Men kan tijdens de opname ook geconfronteerd worden met persoonlijke of familiale problemen.

Een patiënten begeleiding is iets dat weliswaar in elk ziekenhuis moet plaatsvinden

Men kan tijdens de opname ook geconfronteerd worden met persoonlijke of familiale problemen
Zoals:
  • Moeilijkheden van
  • Financiële aard;
  • Administratieve aard;
  • Sociale aard.

Ook in zo'n geval maken de maatschappelijke werksters u graag wegwijs bij het oplossen van problemen, die gepaard gaan met uw opname. Desnoods helpen zij u tegelijkertijd bij een ziekte of medische behandeling.

Kunnen hulpbehoevende personen die zorgen nodig hebben met vakantie gaan?

Waarschijnlijk wel. Het Wit Gele Kruis helpt steeds alle hulpbehoevenden! Wanneer u een zomervakantie wilt nemen, kan ook de zorg op de plaats van bestemming doorlopen. Dit bespreekt u het best met uw verpleegkundige, zo gauw de plannen concreet zijn.

Zo neemt zij dan contact met collega's in andere provinciale Wit Gele Kruisorganisaties om afspraken te maken en uw alternatieve verzorgingsadres door te geven. Het Wit Gele Kruis is vertegenwoordigd in alle Vlaamse provincies.

Eindconclusie

Het geeft alleszins een zeer rustgevend gevoel als men kan denken, dat bij hulp in nood, altijd goede zielen beschikbaar zijn om ons hulp te bieden. Zo kunnen we met een gerust hart en zonder zorgen ons leven weer verder zetten.

We mogen desnoods nog steeds tevreden zijn bij hulpbehoevendheid, dat we kunnen genieten van zulke hulpvaardigheid van de verpleegkundigen van het Wit Gele Kruis in plaats van zo lang te moeten wachten in de wachtzaal van een ziekenhuis.

Beste mensen, wees attent en lees het boekje "Gezond thuis". Zij wachten liever op de verpleegster die hen thuis komt verzorgen, en daarbij enkele van hun vragen beantwoord krijgen. Gezond thuis is een driemaandelijks tijdschrift dat men bij thuisverzorging van het Wit Gele Kruis gratis krijgt toegezonden via de post.

Indien u gezond thuis niet gratis ontvangt via uw verpleegkundige of met de post, kunt u zich abonneren. Het abonnementsgeld bedraagt 10 euro per jaar - te storten op P.R. 000174466 - van het Wit Gele Kruis van Vlaanderen, 1000 Brussel. Met vermelding Abonnement Gezond thuis. Aan iedereen een goede gezondheid toegewenst!
© 2013 - 2020 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevendenTafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevendenVoor een hulpbehoevende is de voorziening Tafeltje dekje een gouden oplossing. Doordat de instelling (bijna) dagelijks w…
Mantelzorg en Dag van de MantelzorgMantelzorg en Dag van de MantelzorgMiljoenen mensen zorgen, zonder dat ze er voor betaald worden, voor evenzovele aan bed gekluisterde, gehandicapte en hul…
Wat is tbs (terbeschikkingstelling)?Bij mensen die zware delicten hebben gepleegd, heeft de rechter de mogelijkheid om tbs op te leggen. Deze maatregel is u…
Mantelzorg tegen wil en dankMantelzorg tegen wil en dankWat is er mooier en bevredigender dan mantelzorg uit liefde? En wat is er moeilijker dan mantelzorg uit plichtsgevoel? S…

De Qlaira pil: Gebruik en bijwerkingenDe Qlaira pil: Gebruik en bijwerkingenQlaira is een anticonceptiepil met een natuurlijk vrouwelijk oestrogeen. Een van de hormonen die in de pil gebruikt word…
Enbrel: etanercept medicatie bij reuma, JIA, BechterewEnbrel: etanercept medicatie bij reuma, JIA, BechterewHeeft u last van aanhoudende klachten na medicijngebruik bij reuma, JIA (jeugdreuma), psoriasis of de ziekte van Bechter…
Bronnen en referenties
  • Info: Gezond thuis.

Reageer op het artikel "Hoe kan men problemen oplossen bij hulpbehoevende mensen?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 05-07-2020
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!