InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe je bril schoonmaken? Tips voor schone brilglazen

Hoe je bril schoonmaken? Tips voor schone brilglazen

Hoe je bril schoonmaken? Tips voor schone brilglazen Brildragers weten dat het geen sinecure is om brilglazen proper te maken. Je bril schoonmaken is vaak een delicate handeling, vermits je door het reinigen zelf de brilglazen kan beschadigen, denk maar aan het maken van onnodige krassen. De glazen van je bril kunnen soms hardnekkig lang vuil blijven, hoezeer je ook je best doet om alles proper te wrijven. Moet je een papieren zakdoekje gebruiken of een zachte doek? Moet je warm water gebruiken of helemaal geen? Om je brilglazen schoon te maken kan je rekening houden met enkele tips. Wil je zeker zijn van een goed kijkcomfort, gebruik dan brilglazen met een kraswerende coating. Ook speciale brilreinigende doekjes zijn een optie om je brilglazen te reinigen. Welke tips zijn nog zoal nuttig voor het verkrijgen van een propere bril?

Bril dragen

Sommige mensen met een verminderd zicht proberen hun oogafwijking te verhelpen met moderne middelen zoals bijvoorbeeld laserbehandeling of lenstransplantatie. Maar dit zijn relatief kostbare en ingrijpende behandelingen die nogal wat brildragers afschrikken. Ook al is de slagingskans van deze moderne gesofistikeerde operaties alsmaar groter, toch kijken tal van brildragers op tegen een dergelijke ingreep. Daarom is het dragen van een bril voor veel mensen nog een dagelijkse noodzaak. Als je een bril draagt is het van groot belang om je brilglazen schoon en zuiver te houden. Als je dit niet doet kan er blijvende schade aan de brilglazen ontstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan krassen, verkleuringen of doffe, onzuivere glazen.

Bril schoonmaken met water

Als je je bril wilt reinigen, hou hem dan eerst onder de kraan en gebruik daarbij lauw of warm water. Warm water spoelt de harde stofdeeltjes van je bril en dit is nodig want die stofdeeltjes kunnen krassen veroorzaken. Maak tegelijk ook het montuur schoon met water, want stofdeeltjes van het montuur kunnen terechtkomen op de glazen van je bril.

Brilglazen drogen

Om je bril af te drogen zijn papieren zakdoekjes of andere papieren schoonmaakdoekjes helemaal af te raden. Ook keukenrol gebruiken heeft geen enkele zin. Papieren (zak)doekjes lijken je brilglazen wel schoon te kunnen maken, maar ze bevatten ook vezels die krassen kunnen veroorzaken. Dit kan je brilglazen blijvend beschadigen.

Speciale reinigingsdoekjes

Reinigingsdoekjes ("sweeps") die specifiek ontwikkeld zijn om brilglazen proper te maken kunnen soelaas bieden. Maar je moet dan wel steeds kijken of de doekjes niet teveel vezels bevatten die krassen kunnen veroorzaken. Stoffen doekjes zijn sowieso te verkiezen boven papieren doekjes. Ook kan je een reinigingsspray aanbrengen op de glazen om deze schoon te maken.

Bril veilig wegleggen

Een bril kan je beschouwen als een verlengstuk van je ogen: je hebt hem nodig om honderd procent te kunnen zien. Het is dan ook logisch om er goed zorg voor te dragen. Leg je bril nooit neer op de glazen, want dat kan zorgen voor krassen. Vermijd ook de blootstelling aan grote hitte want dat kan eventueel zorgen voor een vervorming van montuur of glas. Laat je bril bijvoorbeeld nooit achter in je auto in volle zomerhitte.

Let op voor parfum en spray

Brilglazen kunnen erg gevoelig zijn voor kunstmatige stoffen zoals deodorants en parfums. Als je voor de spiegel staat en je wilt bijvoorbeeld een haarspray gebruiken, let dan op dat er niks op je brilglazen terechtkomt. Ook sterke schoonmaakmiddelen op je brilglazen kan zorgen voor beschadiging.

Bril met kraswerende coating

Een goede oplossing voor een goede brilhygiëne is coating. Coating betekent dat er een kraswerende laag op de glazen ligt. Coating is een onzichtbare film die ontspiegelend werkt en bescherming biedt tegen krassen. Brilglazen met coating zijn ook waterafstotend en beschermen de bril tegen vuil en stof. Als je zeker wilt zijn van een goed kijkcomfort voor je bril, neem dan brilglazen met coating. Hoe properder de brilglazen, hoe beter je kan zien en hoe minder snel je ogen vermoeid zullen worden.
Gerelateerde artikelen
De keuze en het onderhoud van een brilDe keuze en het onderhoud van een bril35% van de Belgische bevolking draagt een bril. Dat zijn zo'n 3675000 brillen in België. Zonnebrillen en extra monturen…
Eyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteEyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteBij Eyelove kan je voor weinig geld een nieuwe bril op sterkte kopen. Daarvoor ga je naar de DA drogist, want Eyelove we…
Schoonmaken van een vieze magnetronSchoonmaken van een vieze magnetronEen magntron is gemakkelijk te reinigen, met citroen en water, maar ook met blokjes voor een vaatwasmachine. Als je magn…
Computer schoonmakenComputer schoonmakenHet schoonmaken en schoon houden van de computer en dan met name de fysieke hardware, zorgt er voor dat de pc goed blijf…
Aangebrande pan schoonmakenAangebrande pan schoonmakenEven weggelopen bij het koken en voor je het weet brandt de pan aan. Nu is het echter de vraag hoe je een aangebrande pa…

Reageer op het artikel "Hoe je bril schoonmaken? Tips voor schone brilglazen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-04-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!