InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Plassen onder de douche

Plassen onder de douche

Plassen onder de douche Onder de douche plassen: het gebeurt vaker dan we denken. Toch rust er vaak nog een taboe op. Het wordt vies gevonden of het is een onhebbelijke gewoonte. Plassen onder de douche heeft echter ook voordelen: het spaart tijd, geld en, het belangrijkste, het milieu. Zowel mannen als vrouwen plassen even vaak onder de douche.

Plas jij onder de douche?

Hoewel er vaak wordt gezegd dat het een vieze bezigheid is, doen veel mannen en vrouwen het toch stiekem: plassen onder de douche. Ruim 75 procent van de bevolking heeft ooit al eens onder de douche geplast. Ongeveer de helft van de bevolking plast vaker onder de douche dan men wil toegeven. Echter, het plassen onder de douche gebeurt alleen wanneer ze alleen zijn. Wanneer ze met een partner onder de douche staan, wordt de plas in de meeste gevallen netjes opgehouden. Toch zijn er ook stellen die zich hier niet voor schamen naar elkaar toe, eb ook gewoon plassen onder de douche in het bijzijn van de partner.

Plassen onder de douche gebeurt vaak ook onbewust. Wie het eenmaal gewend is, denkt er helemaal niet meer bij na. Zodra men onder de douche stapt, verdwijnt de plas automatisch in het doucheputje. Hierbij zit er ook geen verschil tussen het geslacht: vrouwen plassen net zo vaak als mannen onder de douche. Wel blijken mannen wat vaker richting het doucheputje te willen mikken, terwijl vrouwen het gewoon laten lopen of in het beste geval boven het doucheputje gaan staan.

Sommige vrouwen beginnen met het plassen onder de douche na een bevalling. Vaak veroorzaakt een bevalling moeite met plassen, wat pijnlijk kan zijn. Door het warme douchewater ontspant de vrouw eerder waardoor het plassen makkelijker gaat. Na de kraamperiode blijft het plassen onder de douche een gewoonte. Mannen plassen vaak onder de douche uit gemakzucht of om het kunnen mikken op het doucheputje. Wat de reden oom is van het plassen onder de douche, opvallend is dat men er niet meer mee op kan houden wanneer men het vaker heeft gedaan. Zelfs wanneer er eerst geplast wordt op het toilet, zal er toch altijd een straaltje urine tijdens het douchen weglopen.

Is plassen onder de douche niet vies?

Is plassen onder de douche zo vies als we denken? Nee hoor, helemaal niet. Er is niks vies aan een beetje urine. Sterker nog, er zijn zelfs mensen die zweren bij het drinken van wat ochtendurine. Nou is er wel een wezenlijk verschil tussen plassen onder de douche en het drinken van urine, maar urine is over het algemeen een redelijk steriele vloeistof.

De meeste mensen plassen direct na het eerste contact met de warme waterstralen in de douche. Het warme water werkt ontspannend op de spieren, waardoor de urine makkelijk wegloopt uit de blaas. De urine wordt met het water mee afgevoerd via het doucheputje. Na het wassen wordt ook het schuim van shampoo en douchegel weggespoeld, waardoor er geen resten urine meer achterblijft in de douchebak. Wie echter tegen de tegelwand heeft geplast, doet er goed aan om met de douchekop de wand even goed schoon te spoelen. Niet alleen vanwege de hygiëne, maar urinezuur kan ook aardig inbijten in de tegels en de voegen.

Plassen onder de douche bespaart water

Wanneer er binnen een gezin vaker onder de douche wordt geplast, bespaart dit een hoop water: gemiddeld 4000 liter per jaar. De meeste mensen gaan, voordat ze onder de douche stappen, nog even snel plassen, waarna het toilet wordt doorgetrokken. Dit kost weer enkele liters water. Terwijl plassen onder de douche net zo makkelijk is. Bovendien bespaart het ook weer tijd: je pakt de shampoo terwijl je staat te plassen. Makkelijker kan niet. Maar behalve een besparing van tijd, is natuurlijk de besparing op het water het allerbelangrijkste. Besparing van water betekent een lagere eindafrekening, maar ook een beter milieu.

In Brazilië werd in 2009 veel aandacht besteed aan het plassen onder de douche. Omdat dit het milieu flink kan sparen, vooral wanneer ieder huishouden het zou doen, werd er een reclamecampagne opgezet. Een reclamefilm toonde hoe alles en iedereen onder de douche plaste: sporters, dieren en buitenaardse wezens: iedereen plast onder de douche om het milieu te sparen.

In Nederland is men hier wat terughoudend in. Plassen onder de douche wordt soms nog als een taboe gezien: het is vies. En dat is jammer. Want plassen onder de douche is niet vies, zeker niet nadat men zich nog moet wassen. Het zou het milieu zeker een beetje helpen wanneer ieder gezin het doet. En alle kleine beetjes helpen.
Gerelateerde artikelen
Hondengedrag: plassenHondengedrag: plassenHonden plassen. Dat doen ze. Maar soms op een speciale manier: altijd bij dezelfde boom, of altijd over de plas van een…
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Problemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachtenProblemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachtenWe staan er niet altijd bij stil, maar onze blaas is een belangrijk orgaan waar we zorg voor moeten dragen. Alhoewel je…
Bronnen en referenties
  • http://www.depers.nl/opmerkelijk/327297/Milieutip-plas-onder-de-douche.html

Reageer op het artikel "Plassen onder de douche"

Reacties

Monique, 20-11-2013 17:20 #7
Gelijk hebben ze, wij plassen ook al jaren in het bad tijdens de douche beurt, niks vreemds aan, het spoelt wel weg,
ook op vakantie, het is schoner dan die vieze toiletpot haha.
Scheelt ons ECHT liters water, ik kan het iedereen aanbevelen.
Tip voor de zuinigheid, na een lekkere boswandeling in het bos plassen, hoef je thuis ook niet meer!

Mona, 07-09-2013 09:19 #6
Ik vind het vreemd dat mensen vies zijn van hun eigen urine. Ook voor vrouwen die hun blaas moeilijk leeg kunnen krijgen, door een kanteling of verzakking kunnen zo veel makkelijker plassen. En met al dat water en zeep wat erachteraan komt, spoelt alles zo weer weg. En nee, hoor, het stinkt niet in mijn badkamer, die ruikt heerlijk fris en word vaker lekker schoongesopt dan menig andere badkamer.

Geen Probleem Mee!, 06-09-2013 15:37 #5
Ik heb zelf helemaal geen moeite mee, ik plas elke ochtend in douche als ik net erin stap. Gewoon puur omdat warme water ontspannend is zoals hierboven beschreven staat. Niks om te voor schamen.

Manneke Pis, 15-07-2013 03:03 #4
Ik heb er geen moeite mee en idd bespaart weer water van de wc.

Lotje, 30-06-2013 16:08 #3
Hoi beste lezers, wij doen het ook al jaren, ook als ik samen met mijn man douche dan plassen we gewoon samen. Ook onze 4 kinderen doen het al vanaf ze klein waren. nu onze oudste meid 19 is doet ze het nog steeds, erg gemakkelijk zegt ze. Het scheelt echt een vracht aan water, dus goed voor je portemonnee! Vroeger plaste men op de pot en die pies ging gewoon de gootsteen in, nou en, haha.
plas se!

Scarlet, 11-01-2013 12:12 #2
Gatverdarrie, dat moeten ze bij mij toch niet doen, hoor. Wat zullen die douches bij mensen die dat doen lekker naar pies stinken! Als je toch op die manier aan het milieu moet doen of wil bezuinigen, nou, dan ben je toch wel erg diep gezonden! Lekker al die pies op je tegels, douchevloer en dan nog het idee dat je met je voeten lekker in je pies staat, brrrrrrr! Wat een vieslellen!

Wanda, 09-01-2013 09:37 #1
Wij doen het al jaren samen, ook de kinderen doen het gewoon onder de douche, niks vies en scheelt liters water! Doen zeg ik.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-10-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!