InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Neckstretcher: bestrijden en voorkomen van nekklachten

Neckstretcher: bestrijden en voorkomen van nekklachten

Neckstretcher: bestrijden en voorkomen van nekklachten Twee miljoen Nederlanders in 2018 hebben last van hun rug of nek. Wie zijn/haar nek wil bevrijden van nekklachten of wie juist nekklachten wil voorkomen is de Neckstretcher een uitstekend hulpmiddel. De Neckstretcher is gemaakt van beukenhout, voorzien van kunststof rollen. Met uw nek ligt u op de rollen (10-15 minuten) en u voelt de stijve, vastzittende nekspieren langzaam losser worden. Doe dit elke dag een aantal keer en u zult merken dat uw nekklachten verminderen c.q. verdwijnen.

Wat is de Neckstretcher?

De Neckstretcher wordt gebruikt bij het bestrijden en voorkomen van nekklachten. Nekklachten kunnen veel bijverschijnselen opleveren, zoals een verkeerde lichaamshouding, vastzittende schouderbladen, spanningshoofdpijn, etc. De Neckstretcher is van beukenhout gemaakt en is voorzien van kunststof rollen. De Neckstretcher is 24 cm lang, 20 cm breed, en 8 cm hoog. Het apparaatje kan overal gebruikt worden op de vloer (van de huiskamer, slaapkamer of zelfs even tussendoor op het kantoor).

Hoe gebruikt u de Neckstretcher?

U gaat eerst plat op de grond liggen terwijl u uw knieën gebogen hebt met de voeten plat op de grond. Zo vermindert u de spanning in de onderrug. Vervolgens plaatst u de Neckstretcher onder uw nek waarbij de schouders rusten op het lange hellende gedeelte met de drie rollen. Zo ontstaat contact met de gespannen spieren. De bovenste rol die van kunststof is gemaakt staat in contact met de drukpunten aan de basis van uw schedel en de beide zijkanten van uw nekwervels. Ga rustig liggen en forceer niets. Nadat u deze positie hebt ingenomen gaat u uw benen weer strekken.

In het begin moet u er niet langer dan een paar minuten op liggen. Bouw dit langzaam steeds met een paar minuten uit tot maximaal 10-15 minuten. Uw armen liggen naast uw lichaam en u ademt ongedwongen. De Neckstretcher verricht zelf zijn werk. Gebruik desnoods een handdoek om wat comfortabeler te liggen. Let op dat u niet in slaap valt.

Eigen ervaring

Hoewel ik zelf niet vaak nekklachten heb, heb ik de Neckstretcher toch aangeschaft. De reden is om de nek soepel te houden (een mens wordt toch steeds een dagje ouder:-)). In onze maatschappij doen we veel zittend werk dat tot RSI-klachten kan leiden. Veel mensen zullen de Neckstretcher pas aanschaffen zodra ze nekklachten hebben. Maar beter is om de Neckstretcher al eerder aan te schaffen en te gebruiken om juist nekklachten te voorkomen.

De Neckstretcher leidt niet alleen tot soepele spieren maar de spieren worden tevens stukken sterker. Dit zorgt ervoor dat u een betere houding aanneemt tijdens het werken achter het bureau. Ook zult u merken dat u makkelijker rechtop staat wanneer uw nekspieren (en uiteraard ook uw rugspieren) sterker zijn. En hoe ouder u wordt hoe meer uw spierkracht afneemt. Ook om die reden is het verstandig uw nekspieren te trainen.

Een andere reden om de Neckstretcher aan te schaffen is om als hulpmiddel te gebruiken tegen hoofdpijnklachten. Veel mensen hebben last van hoofdpijn dat veroorzaakt wordt door een stijve nek. De Neckstretcher zorgt voor een betere doorbloeding waardoor er meer bloed naar uw hoofd stroomt en u minder snel hoofdpijn krijgt. Overigens is het wel zo dat de Neckstretcher in het begin juist hoofdpijn kan opleveren omdat u even moet wennen aan de nieuwe houding. Daarom is het ook zeer aan te bevelen de lig tijd langzaam op te bouwen zodat uw nek gewend raakt aan de andere houding.

De Neckstretcher kan in combinatie met de Backstretcher of Rolastretcher gebruikt worden. Deze laatste twee apparaten zijn geschikt om uw rugspieren soepel te houden en te versterken. Wie zowel de Neckstretcher als de Backstretcher gebruikt hoeft minder snel naar de fysiotherapeut bij rug- en nekklachten. Gelet op het feit dat u voor de fysiotherapeut extra verzekerd moet zijn en u bovendien maar voor een beperkt aantal vergoede behandelingen per jaar in aanmerking komt, zijn de Neckstretcher en de Backstretcher/Rolastretcher een aanzienlijke kostenbesparing. Wanneer u elke dag een paar maal 10-15 minuten oefent voelt u zich op en top fit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn in de nek: behandeling en tips bij nekpijnPijn in de nek: behandeling en tips bij nekpijnPijn in de nek komt bij redelijk veel mensen voor, zeker sinds de opmars van smartphone en tablet. Bij het gebruik van d…
Hoofdpijn door nekklachtenHoofdpijn door nekklachtenAan het ontstaan van nekklachten kunnen allerlei oorzaken ontleend worden, zoals een ongeval waardoor een whiplash ontst…
Stijve nek: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?Stijve nek: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?Iedereen heeft wel eens last van een stijve nek. Vastzittende spieren kunnen ontstaan als gevolg van een verkeerde houdi…
Dr. Ho Electro Stimulator bij rugpijn en nekklachtenDr. Ho Electro Stimulator bij rugpijn en nekklachtenDr. Ho Electro Stimulator systeem is een systeem dat ontworpen is door arts Dr. Ho, om rugpijn en nekklachten te vermind…
Last van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tipsLast van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tipsWie al eens last heeft gehad van een stijve nek, weet dat je hoofd dan erg zwaar kan aanvoelen. Het draaien van de nek w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Osteoclinic, Pixabay
  • Neckstretcher (Backstretcher)

Reageer op het artikel "Neckstretcher: bestrijden en voorkomen van nekklachten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 28-11-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!