Zweedse spijkermat en Revitive voor verbetering bloedsomloop

Zweedse spijkermat en Revitive voor verbetering bloedsomloop De Zweedse spijkermat en de Revitive zijn apparaten die helpen uw bloedsomloop te verbeteren. De Zweedse spijkermat is een flexibele mat van gifvrije kunststof die bij gebruik ervoor kan zorgen dat uw pijn verlicht wordt, u totaal ontspant en u een goede nachtrust bezorgt. De mat wordt gebruikt door miljoenen mensen die last hebben van spit, spierpijn, hernia, ischias, stijfheid, chronische pijn, stress, reumatische pijn, hoofdpijn, frozen shoulder, slaapproblemen, whiplash, fibromyalgie en andere klachten. Bij ligging op de mat komt endorfine en oxytocine vrij. Revitive is een trilapparaat dat bedoeld is voor mensen die klachten met hun benen, enkels en voeten hebben als gevolg van een langdurige periode van staan en zitten. Revitive heeft als doel het verminderen van gezwollen voeten en enkels, het verlichten van vermoeide en zere benen, en het verbeteren van de bloedsomloop. Het apparaat is specifiek ontwikkeld voor thuisgebruik.

Het belang van een goede bloedsomloop

Hoe werkt de bloedsomloop?

De bloedsomloop bestaat uit een zeer vertakt netwerk van bloedvaten dat alle cellen in het lichaam van zuurstof en bloed voorziet. De bloedsomloop in het menselijk lichaam bestaat uit de kleine en grote bloedsomloop. De kleine bloedsomloop transporteert zuurstofarm bloed van het hart naar de longen. Daar wordt in de capillairen zuurstof in het bloed opgenomen en koolstofdioxide aan de longen afgegeven. Vervolgens gaat het zuurstofrijke en koolstofdioxidearme bloed van de longen naar het hart. Vanuit het hart – de linkerboezem en de linkerkamer – wordt zuurstofrijk bloed in de grote bloedsomloop gepompt en krijgen alle organen zuurstof en voedsel voor de verbranding. Het zuurstofarme bloed stroomt via de aderen en de onderste holle ader weer terug naar het hart. Het bloed stroomt dus twee keer door het hart heen en daarom wordt de bloedsomloop ook wel de dubbele bloedsomloop genoemd.

Enkele feiten over de bloedsomloop

  • Het menselijk lichaam bestaat uit 4 tot 5 liter bloed. Dit vervoert voedingstoffen die ervoor zorgen dat het lichaam gezond blijft.
  • Het bloed in het hart wordt via de slagaderen vervoerd. De slagaderen zorgen ervoor dat de spieren hun werk kunnen doen.
  • Aderen zorgen ervoor dat het bloed weer terugstroomt naar het hart. Dit is lastiger vanuit de voeten en benen omdat het bloed dan omhoog gestuwd moet worden.
  • De spieren in de benen en voeten zorgen bij aanspanning (dus lopen of trillen met de Revitive) ervoor dat het bloed omhoog gepompt wordt.

Waardoor wordt de bloedsomloop aangetast?

Een goede bloedsomloop is van belang om gezond te blijven. Het bloed stroomt door het hele lichaam, maar vanuit de lagere delen van het lichaam (benen en voeten) is het lastiger om het bloed weer naar boven te pompen. Dit lukt alleen goed bij bewegen (lopen, zwemmen). Daarom worden voeten en benen ook wel het tweede hart genoemd. De bloedsomloop wordt belemmerd door ziektes zoals diabetes en hoge bloeddruk, door immobiliteit (door ouderdom, ziektes, zittend werk, lang staan, etc.), door slechte vette voeding (vaten raken verstopt), door roken (vaten worden nauwer).

De Zweedse spijkermat

De Zweedse spijkermat bestaat uit honderden harde plastic punten die op de mat vastzitten. Het is de bedoeling dat u hierop gaat liggen met uw blote huid of t-shirt en trainingsbroek. Zo ervaart u een ontspannende, pijn verlichtende en langdurige werking waarbij endorfine en oxytocine (geluks- en tevredenheidshormonen) aangemaakt worden. De mat is hygiënisch en is makkelijk schoon te maken zelfs in de vaatwasser. Het materiaal is TPE-kunststof dat 100% vrij is van Latex/PVC. U ondervindt dus geen allergische reactie van de huid. De mat is milieuvriendelijk en is 100% recyclebaar.

Hoe gebruikt u de spijkermat?

  • U kunt de Zweedse spijkermat het beste op bed, een massagetafel of op de grond gebruiken.
  • U kunt er met de blote huid op gaan liggen door langzaam uw lichaam erop te leggen. Wie wat pijn gevoeliger is kan een t-shirt en trainingsbroek aanhouden. De pijn moet behaaglijk blijven.
  • De eerste drie minuten voelen de spijkers wat pijnlijk aan maar daarna neemt de pijn af en krijgt u een behaaglijk gevoel. U bloed stroomt sneller zodat uw lichaam warm wordt.
  • U kunt naar eigen behoefte bepalen hoe lang u erop wilt liggen. Het advies is tussen de 20 en 40 minuten. Probeer het elke dag te doen. Pas na 15 minuten zult u helemaal ontspannen zijn en zich behaaglijk voelen. Dus stop niet eerder.
  • Wanneer u stopt kom dan rustig overeind omdat uw bloeddruk is verlaagd.

Bijverschijnselen

Na gebruik kunt u zich wat draaierig voelen door het vrijkomen van endorfine. Maar dit is ongevaarlijk. Wanneer u last heeft van lichte hoofdpijn kunt u beter eerst korter op de mat liggen mat langere tussenpozen.

Drie uitvoeringen

Er zijn drie uitvoeringen van de Zweedse spijkermat:
  1. Soft: voor nek en schouders, voor zitvlak en benen, voor kinderen en pijngevoeligen;
  2. Classic: harde spijkermat voor de rug;
  3. Combi: één gedeelte soft en één gedeelte hard.

Waar is de Zweedse spijkermat goed voor?

  • spit
  • spierpijn
  • stijfheid
  • ischias
  • stress
  • chronische pijnen
  • frozen shoulder
  • hoofdpijn
  • slaapproblemen
  • whiplash
  • fibromyalgie

Revitive

Revitive is een trilapparaat dat bedoeld is voor mensen die klachten met hun benen, enkels en voeten hebben als gevolg van een langdurige periode van staan en zitten. Het enige wat u hoef te doen is uw blote voeten op het apparaat te zetten en het intensiteitsniveau van het apparaat in te schakelen. Hoe hoger de intensiteit hoe meer uw spieren aangespannen zullen worden. Bij normaal gebruik kunt u een sessie van 20 tot 30 minuten per dag doen. Dat is voldoende om uw bloed goed te laten doorstromen. U voelt verschillende soorten prikkelingen in uw been (elektrische spierstimulatie). Dus er is geen sprake van een monotone trilling. Door het apparaat dagelijks te gebruiken verdwijnt de pijn uit uw voeten en benen.

U kunt ook nog de TENS-elektroden gebruiken die u op bepaalde pijnlijke lichaamsdelen, zoals de knieën, schouders, rug of armen, kunt plaatsen. Deze lichaamsdelen ondervinden trillingen door de elektroden waardoor het bloed beter gaat stromen.

Revitive: Drie soorten apparaten

Revitive heeft drie soorten apparaten ontwikkeld, elk met hun eigen specialiteit.

Revitive IX

Revitive IX is de goedkoopste. Deze vermindert zwellingen in de enkels en voeten, geeft verlichting bij vermoeide, pijnlijke en zware benen, en verbetert de bloedsomloop

Revitive Medic

Revitive Medic is een verbeterde versie van de Revitice IX en is geschikt voor mensen met osteoartrose, diabetes, slechte mobiliteit, verzwakte spieren, postoperatief herstel.

Revitive Medic Plus

Revitive Medic Plus is de duurste versie. Deze vermindert pijn in benen en voeten, vermindert zwellingen in voeten en enkels, biedt verlichting bij vermoeide en pijnlijke benen en voeten en bij kramp, versterkt de beenspieren, verbetert de bloedsomloop actief. Het verschil met de Revitive Medic is dat de Medic Plus geschikt is voor mensen met een slechte mobiliteit, terwijl de gewone Medic geschikt is voor mensen met een beperkte mobiliteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acupressuur yogamat – Het moderne spijkerbedAcupressuur yogamat, Indisch spijkerbed, Yantra mat, Shakti Mat, spijkermat, theramat of spike mat zijn allemaal namen v…
Bloedcirculatie stimuleren met een bloedsomloopverbeteraarBloedcirculatie stimuleren met een bloedsomloopverbeteraarAls je last hebt van een slechte bloedcirculatie dan kan dit samengaan met vervelende symptomen zoals pijnlijke benen, g…
Geven van borstvoeding bij baby'sGeven van borstvoeding bij baby'sAls je net een kindje hebt gekregen, dan wil je er zo goed mogelijk voor zorgen. Het is dan ook belangrijk dat het kind…
Smoothies om de bloedsomloop te verbeterenSmoothies om de bloedsomloop te verbeterenAardbeien, gember, bananen, asperges, ananas, wortelen, amandelen, koriander, vijgen en nootmuskaat staan gekend als voe…

Ideale temperatuur in huis, kantoor en bedrijfIdeale temperatuur in huis, kantoor en bedrijfOver de ideale temperatuur in huis, kantoor of bedrijf bestaan verschillende meningen. De onderzoeken die naar een ideal…
Wat maakt gelukkig?Wat maakt gelukkig?Voor degene die er niet al te serieus mee omgaan is “geld” een optie, maar we weten inmiddels ook dat geld wel handig is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • http://www.spijkermat.com/
  • http://www.revitive.nl/
  • http://www.biologielessen.nl/2012-12-22-18-42-05/bloedsomloop
  • http://www.revitive.nl/gezondheidsinformatie/de-bloedsomloop/
  • http://www.revitive.nl/hoe-revitive-werkt/
  • http://www.revitive.nl/revitive-medicplus/
  • http://www.revitive.nl/revitive-medic/
  • http://www.revitive.nl/revitive-ix/
  • http://www.revitive.nl/modellen-vergelijken/

Reageer op het artikel "Zweedse spijkermat en Revitive voor verbetering bloedsomloop"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!