InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Online therapie: psychologische hulp zoeken op internet

Online therapie: psychologische hulp zoeken op internet

Online therapie: psychologische hulp zoeken op internet Als je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoog te gaan. Er is altijd wel een gevoel van onzekerheid, angst of schaamte aanwezig in het delen van je probleem met een buitenstaander. Dankzij het aanbod aan psychologisch advies op internet wordt dit een beetje versoepeld: via chat of Skype kan je op consultatie gaan bij een online psycholoog of therapeut. Vanuit je eigen vertrouwde omgeving kan je psychologische hulp vragen voor problemen zoals bijvoorbeeld angst, depressie of stress. Wat zijn zoal de voordelen van deze online therapie?

Psychologische hulp

Het zoeken van psychologische hulp is in de westerse maatschappij al lang geen taboe meer. De snel voortsnellende, hoogtechnologische maatschappij waarin we leven vergt alsmaar meer van ons en legt een zware mentale druk op. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen lijden aan stress die kan uitmonden in psychologische problemen. Psychologische problemen kennen vele gradaties, gaande van milde klachten tot ernstiger stoornissen die het dagelijks leven erg kunnen verstoren.

Online therapie

Als je het gevoel hebt om psychologisch niet in je evenwicht te zijn, kan je de behoefte krijgen om je hart eens te luchten. Het kan zijn dat je met een psychologisch probleem zit dat je irriteert en waarover je meer wil weten. Het liefst zou je willen dat er iemand is die antwoorden kan geven op je vragen en je advies aanbiedt om de problemen aan te pakken. Mogelijk heb je geen zin om meteen een afspraak te maken bij een psycholoog bij je in de buurt. In dat geval kan je ervoor kiezen om online een erkend psycholoog op te zoeken.

Online psycholoog

Als je op het internet een gesprek aanvraagt met een psycholoog, dan wordt er een afspraak gemaakt voor een gesprek. Doorgaans gebeurt dit via een privé-chatbox of via het bekende Skype-platform, waarbij je via een videogesprek gratis kan bellen van overal ter wereld. Je kan bij de online psycholoog terecht voor klachten zoals onder meer stress, depressie, angst en paniekaanvallen. De meest gebruikelijke gang van zaken is dat je eerst via een verkennend gesprek je probleem duidelijk maakt, waarna de psycholoog een behandeling zal voorstellen. Daarna wordt dit samen met jou opgevolgd via gesprekken online.

Online therapie: voordelen

Thuis

Belangrijk voordeel van deze vorm van psychologisch advies is dat je ervan gebruik kan maken vanuit je eigen, vertrouwde thuisomgeving. Je hebt geen transport nodig naar de praktijk van de psycholoog: je bespaart dus tijd en geld. Bovendien hoef je ook niet in een wachtruimte te wachten samen met andere mensen, wat vaak tijdrovend en vervelend is.

Minder direct

Psychologische hulp via het internet is minder rechtstreeks en minder van man tot man dan bij een klassieke psychologische consultatie. Dit hoeft geen belemmering te zijn voor een degelijke psychologische begeleiding. Integendeel, het kan zelfs nuttig zijn omdat je op die manier schaamtegevoelens makkelijker kan overwinnen.

Anoniem

Ook de drempel om hulp te zoeken is online lager dan wanneer je een "gewone" afspraak maakt bij een therapeut. Bovendien zijn er ook anonieme consultaties mogelijk met aangepaste anonieme betaalmogelijkheden (oa. bij www.psycholoog-online.be).

Praktisch

Voorts is online therapie heel erg praktisch en makkelijk beschikbaar: je kan overal ter wereld online psychologisch advies vragen als je maar beschikt over een internetverbinding. Betalen kan erg vlot en handig via moderne betaalmogelijkheden online, denk aan PayPal, iDeal of creditcard.

Online psycholoog vinden

In Nederland en België zijn er verschillende websites waar je terecht kan voor psychologisch advies. Bij sommigen moet je eerst een formulier invullen met je klachten waarna je wordt behandeld. Vaak kan je ook gewoon rechtstreeks terecht bij de psycholoog via chat of Skype.
Enkele voorbeelden van websites voor online psychologisch advies:
  • www.ejourney.nl
  • www.psycholoog-online.be
  • www.eye2eyepsychologen.nl
  • www.intherapie-online.nl
  • www.marteroemer.com

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psychologische hulp via SkypePsychologische hulp via SkypePsychologische hulp op afstand, bijvoorbeeld via mail. De reacties op deze nieuwe werkvorm waren soms nog weleens kritis…
Online therapie bij angstklachten: goedkoper en effectiefOnline therapie bij angstklachten: goedkoper en effectiefOnline therapie staat volop in de belangstelling. Zeker nu de eerste resultaten van onderzoek uitwijzen dat online thera…
Online therapieDankzij de snelle ontwikkeling van Internet wordt online-therapie steeds vaker toegepast. In dit artikel een woordje uit…
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Verschil coaching en therapie: een vergelijkingVerschil coaching en therapie: een vergelijkingTussen coaches en therapeuten bestaan duidelijke overeenkomsten, beiden werken met mensen, werken met de problemen van a…
Bronnen en referenties
  • www.eye2eyepsychologen.nl.
  • www.psycholoog-online.be
  • http://www.psybel.be/online-therapie (bronnen geraadpleegd op 14/08/2015.)

Reageer op het artikel "Online therapie: psychologische hulp zoeken op internet"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Medische therapieën
Medische informatie…
Schrijf mee!