InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Backstretcher/Rolastretcher rugoefeningen

Backstretcher/Rolastretcher rugoefeningen

Veel mensen hebben last van chronische rugklachten, RSI-klachten en stress. Met de Backstretcher of Rolastretcher kunt u rug oefeningen doen om deze klachten te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 5 patiënten bij deze apparaten baat hebben. Door het apparaat dagelijks te gebruiken wordt uw rug onderhouden en voelt u dat de pijn minder wordt. In dit artikel een beschrijving van de Backstretcher en Rolastretcher plus een aantal rug oefeningen.

De Backstretcher of Rolastretcher een oefenbankje dat uw rug elke dag masseert, rekt en mobiliseert

Het is zeer belangrijk om uw rug in goede conditie te houden. Veel mensen nemen een slechte houding aan door verkeerd te zitten of door stress. Dit wordt gecorrigeerd door spierspanning in de nek en onderrug. De buik- en bovenrugspiergroepen verslappen zo. Hierdoor ontstaan rug-, nek-, en schouderklachten alsook RSI-klachten. Om deze problemen op te lossen dient u uw rug elke dag te masseren, te rekken en te mobiliseren. Dat kan met de Back- of Rolastretcher. Er is ook nog een Giant Rolastretcher speciaal voor lange personen en sporters.

Backstretcher

Met de Backstretcher worden rugklachten bestreden en voorkomen. U ligt op 30 duimvormige uitsteeksels die er voor zorgen dat de lange rugspieren zich ontspannen. Het oefenbankje is gemaakt van beukenhout (lengte: 60 cm; breedte 25 cm; hoogte 11cm).

Rolastretcher

De Rolatretcher masseert uw rug door middel van 20 rollers (2 rijen van 10). U voorkomt en bestrijdt hiermee rugpijn en verbetert de conditie van uw rug. Het oefenbankje is gemaakt van beukenhout en voorzien van comfortabele kunststofrollen (lengte: 60 cm; breedte 25 cm; hoogte 11cm).

Giant Rolastretcher

Deze is speciaal voor lange personen en voor sporters. Het oefenbankje masseert uw rug met 28 rollen (2 rijen van 14). U voorkomt en bestrijdt hiermee rugpijn en verbetert de conditie van uw rug. Het oefenbankje is 40 cm langer dan de gewone Rolastretcher. Ook is hij 6 cm hoger.

Welke rugklachten?

  • Het gaat om stijve borstwervelkolom die naar voren gebogen is.
  • Te veel beweegbare holle onderrug en bovenrug met versterkte lordose.
  • Schouders zijn naar binnen gebogen.
  • Men heeft de neiging de knieën te over strekken

15 tot 20 minuten per dag liggen op de Back- of Rolastretcher

Begin voorzichtig met 2x5 tot 10 minuten per dag. Zodra u gewend bent kunt u de tijd verlengen. Tweemaal 15 minuten per dag is effectiever dan één keer 30 minuten.

Rug oefeningen met de Backstretcher

eerste oefening

Bouw rustig op tot circa 15-20 minuten per dag. Ga in het begin niet helemaal op de stretcher liggen maar ga steeds een stukje verder liggen.

tweede oefening

Strek armen naar achteren en laat de onderarmen op de vloer achter uw hoofd rusten. Uw lichaam moet stil liggen.

derde oefening

Hou handen vast aan elkaar boven uw borst en beweeg naar rechts totdat uw rechter elleboog de grond raakt.

vierde oefening

Hetzelfde als hierboven maar dan naar links.

vijfde oefening

Strek uw linkerarm naar achteren en trek uw linkerbeen op zodat uw linkervoet plat op de grond staat.

zesde oefening

Hetzelfde als hierboven maar dan met rechterarm en rechterbeen.

zevende oefening

Zet beide voeten op de grond zodat knieën geboden zijn. Trek eerst uw linkerknie tegen uw borst en dan weer op de grond. Vervolgens trekt u uw rechtervoet tegen uw borst en dan weer op de grond.

achtste oefening

Buig uw knieën en strek uw armen gekruist naar achteren. Strek zover mogelijk naar achteren en houdt dit 10 seconden aan.

negende oefening

Zelfde oefening as oefening zeven maar dan uw hoofd naar uw knieën toebuigen.

tiende oefening

Beide knieën tegen uw borst aandrukken.

elfde oefening

Zelfde oefening als nummer tien maar dan uw hoofd naar beide knieën toebuigen.

twaalfde oefening

Adem uit en voel uw onderrug tegen de Backstretcher aandrukken. Herhaal dit vijf keer.

dertiende oefening

Zowel armen als benen languit strekken.

veertiende oefening

Zelfde als oefening twaalf maar dan knieën gebogen houden en bekken langzaam optillen.

Eigen ervaring met de Rolastretcher

Zelf bezit ik de Rolastretcher. Ik gebruik 'm ter voorkoming van rugklachten. Het is zaak de oefeningen langzaam op te bouwen en niets te forceren omdat je dan juist rugklachten krijg. Het is echter verleidelijk om er meteen al lange tijd op te liggen.

Eigenlijk raad ik iedereen aan dit apparaat te kopen, zowel mensen die rugklachten hebben als degenen die hier nog geen last van hebben. Het is zaak uw rug in goede conditie te houden vooral wanneer u ouder wordt en minder actief beweegt. Een gezonde rug zorgt er bovendien voor dat u juist actiever wordt en veel meer gaat bewegen wat ook weer gezond is voor uw rug. Bewegen is niet alleen goed voor lijf en leden maar ook om u geestelijk in goede conditie te houden.

De aanschaf van de apparaten lijkt duur. Het bedrag van elk van de drie toestellen komt boven de 100 euro uit. Maar u bespaart er mogelijk wel kosten mee uit door niet of minder vaak naar de fysiotherapeut te gaan voor rugklachten. En mocht u geen rugklachten hebben dan kunt u met het apparaat juist klachten voorkomen. Uiteindelijk zult u dus het bedrag geheel 'terugverdienen'. Bovendien zijn de stretchers met de hand gemaakt van beukenhout en voelen ze erg sterk aan zodat ze niet zullen bezwijken onder een bepaald gewicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de mee…
Bij chronische rugklachten kan psycholoog de oplossing zijnBij chronische rugklachten kan psycholoog de oplossing zijnWie langdurig met hardnekkige lage rugklachten kampt en bijvoorbeeld bij de afdeling revalidatie van een ziekenhuis tere…
Rug-Rol Stretcher doeltreffend voor bestrijding rugklachtenVeel voorkomende klachten met betrekking tot de gezondheid zijn rugklachten. Aandoeningen van de rug kunnen veel pijn ve…
Gezonde of ongezonde stress?Gezonde of ongezonde stress?Voor meer balans in het dagelijkse leven is het van belang te weten in hoeverre stress, die u ervaart gezond of ongezond…
Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid, vaak ook wel aangeduid als het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS), werd oorspronkelijk gebr…
Bronnen en referenties
  • Help Medical bv Backstretcher

Reageer op het artikel "Backstretcher/Rolastretcher rugoefeningen"

Reactie

Luc Verhaegen, 16-12-2012 23:56 #1
Beste, je uitleg over de backstretcher spreekt me wel aan. Waar of hoe kun je die aankopen? Het liefst zou ik dat in een winkel doen, ik woon wel in België
Vriendelijke groet,

Lucas. Reactie infoteur, 17-12-2012
Shalom,

U kunt deze hier bestellen: http://www.backstretcher.com/

Mocht u het niet via internet willen bestellen dan is het misschien mogelijk via een fysiotherapeut bij u in België.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-12-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!