InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verminderde werking van de pil

Verminderde werking van de pil

Verminderde werking van de pil De pil is een zeer betrouwbare anticonceptie methode. Toch zijn er situaties waarin de werking van de pil minder is. Factoren als overgeven en diarree kunnen ervoor zorgen dat de pil niet werkt. Maar ook bepaalde soorten medicijnen kunnen van invloed zijn op de werking van de pil. Denk maar eens aan een antibioticakuur, of Sint Janskruid. Daarom is het in sommige gevallen raadzaam om voor extra bescherming te zorgen tijdens het gebruik van de pil. Wanneer je de pil slikt, ben je beschermd tegen zwanger worden. Maar door sommige omstandigheden kan de werking van de pil verminderd zijn. Je dient dan extra maatregelen te nemen.

Overgeven en diarree

Wanneer je moet overgeven, of je hebt last van diarree, kan de werking van de pil verminderen. De hormonen die er normaal gesproken voor zorgen dat je niet zwanger wordt, kunnen nog niet door het lichaam zijn opgenomen, en zodoende ben je niet beschermd tegen een eventuele zwangerschap. Het grootste risico hierop is wanneer je last krijgt van diarree, of moet overgeven binnen 3 uur nadat je de pil hebt geslikt. Wanneer dit het geval is, kun je er het best voor kiezen om alvast nog een pil te slikken. Zo ben je in ieder geval beschermd. Wel begint je stopweek dan dus één dag eerder.

Antibiotica

Wanneer je een antibiotica kuur tot je neemt, zal in veel gevallen de werking van de pil minder zijn. Helaas staat dit niet altijd in de bijsluiter van de kuur vermeld. Fabrikanten beweren namelijk dat de kuur de werking van de pil minimaal beinvloed. Toch hoeft dit maar net genoeg te zijn om zwanger te worden. Uit voorzorg dien je altijd een condoom te gebruiken wanneer je een antibiotica kuur hebt. Wanneer je de kuur hebt afgerond, is het raadzaam om nog minstens tien dagen langer gemeenschap te hebben met een condoom. De werking van de antibiotica gaat in het lichaam namelijk nog even door wanneer je gestopt bent hiermee. De stoffen die de werking van de pil kunnen beinvloeden, zitten dus nog volop in je lichaam.

Sint Janskruid

Sint Janskruid zorgt ervoor dat stoffen die de anticonceptiepil bevat, te snel worden afgebroken. Zodoende kunnen ze niet voldoende bescherming bieden tegen een zwangerschap. Net als voor de antibioticakuur geldt dat de werking nog even door gaat in het lichaam, wanneer je gestopt bent met het nemen hiervan. Afhankelijk van de dosering die je voorgeschreven hebt gekregen, kan dit wel een maand duren. In de tijd dien je dus gemeenschap te hebben met een condoom. Overleg altijd met je arts wanneer het weer veilig is om gemeenschap te hebben. Sint Janskruid wordt soms als medicijn voorgeschreven tegen depressieve gevoelens. Maar let op: het wordt ook gewoon bij de drogist verkocht!

Medicijnen

Ook zijn er andere medicijnen die de werking van de pil kunnen beinvloeden. Zo zijn er middelen tegen epilepsie, middelen tegen bepaalde schimmelinfecties en medicijnen tegen tuberculose, die ervoor zorgen dat de pil minder goed functioneert. Uiteraard dient de arts of apotheker die het medicijn voorschrijft, dit altijd te vermelden. Ook staat het ook in de bijsluiter vermeld!

Verder zijn er vele medicijnen die als bijwerken overgeven en diarree hebben. Wanneer je last hebt van deze bijwerkingen, zal de pil eveneens minder goed werken, en loop je dus het risico om zwanger te worden.

Pil vergeten

Wanneer je de pil bent vergeten, kan het ook zo zijn dat de werking minder betrouwbaar is. Of dit het geval is, hangt helemaal af van het moment waarop je de pil vergeet. Hoeveel uur is het geleden dat je de vorige pil hebt genomen? En in welke week van je pilstrip zit je?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GabiSanda, Pixabay
  • Bijsluiter Microgynon

Reageer op het artikel "Verminderde werking van de pil"

Infoteur: Denn
Laatste update: 20-05-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!