Baas over eigen zorgproces

Baas over eigen zorgproces Baas over je eigen behandeling/zorgproces? Het zou logisch moeten zijn, het betreft namelijk je eigen lichaam, gezondheid en welzijn. Toch ervaren mensen als patiënt of cliënt (zorgafnemer) vaak afhankelijkheid van de zorgverlener. Hoe worden we baas over ons eigen zorgproces? Voornamelijk door het verminderen van de afhankelijkheidsrelatie, of het gevoel afhankelijk te zijn. Om te spreken van een gelijkwaardige relatie dient informatie beschikbaar te zijn om als zorgafnemer zelf de juiste afwegingen te kunnen maken. Wereldwijd ontstaan hier twee trends; de invoering van E-health en de zorgafnemer zelf betrekken in het voorkomen van medische fouten.

E-Health

Volgens de KNMG (de artsenorganisatie in Nederland) is zelfmanagement, ook wel eigen baas in je zorgproces, in opkomst. Naast dat zij dit constateren, stimuleren ze het ook. Nieuwe digitale hulpmiddelen, zoals E-Health zijn de eerste praktische middelen die zelfmanagement bevorderen. De zorgafnemer kan op eigen gelegenheid op een moment dat het zelf schikt werken aan bepaalde doelen of metingen en wordt hierbij online ondersteund. Daarnaast geeft het inzicht in je eigen persoonlijk dossier. Naast dat dit voordelen voor de zorgafnemer kent, is ook de zorgverlener erbij gebaat, namelijk minder kosten. Hoe meer de zorgafnemer zelf kan of doet, hoe minder de zorgverlener dient over te nemen.

Zelf voorkomen medische fouten

Niet alleen de onafhankelijkheid vergroten is een doelstelling om baas over je eigen zorgproces te zijn, ook het voorkomen van medische fouten is een bijkomend doelstelling en daardoor zeker niet minder belangrijk. Het zelf voorkomen van medische fouten is nog een taboe. Hiervoor is tenslotte toch de dokter of andere een zorgverlener? Echter is het in de praktijk vaak zo dat de zorgafnemer zelf de enige is die het gehele proces doorloopt.

In Amerika is op dit moment de discussie in een vergaand stadium in hoeverre de patiënt zelf een onderdeel kan zijn in het voorkomen van medische fouten, daar waar het in Nederland nog in de kinderschoenen staat. In Amerika overlijden jaarlijks 98.000 mensen door de gevolgen van een voorkombare medische fout. Uit onderzoek blijkt dat als zorgafnemers zelf meer betrokken blijven, dit aantal kan verminderen. De patiënt kan met name zelf onderdeel uitmaken door actief vragen te stellen, door te vragen en ervoor te zorgen dat zorgverleners op de hoogte zijn van hun eigen gebruik van medicijnen of aanwezige allergieën. Ook het niet zomaar ondergaan van testen is hier een onderdeel van. Voorafgaand aan de test kan de zorgafnemer vragen aan de zorgverlener waarvoor de test dient en of deze echt noodzakelijk is. In de praktijk blijkt vaak dat vele testen worden afgenomen zonder daadwerkelijke aantoonbare reden.
© 2012 - 2020 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Nieuwsbericht-1/Patient-baas-over-eigen-behandeling.htm
  • http://www.eerstehulpbijmedischefouten.nl/

Reageer op het artikel "Baas over eigen zorgproces"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 27-03-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!