Patiënt centraal, een kritische noot

Het centraal stellen van de patiënt is een term die veel wordt rondgestrooid binnen zorginstellingen. Echter, veelal blijft het bij incidentele verbeteringen op kleinschalig niveau. Privéklinieken vormen een bedreiging voor deze grote zorginstellingen. Dit artikel gaat in op de patiënt centraal stellen en de eerste (tegen)bewegingen. Het centraal stellen van de patiënt klinkt een logische uitdrukking. Zonder patiënt kan geen zorg verleend worden. In de praktijk wordt de patiënt echter veelal confronteert met lange wachttijden en niet aansluitende afspraken en vele malen hetzelfde verhaal te moeten vertellen. De zorg is (nog) niet in staat om de patiënt daadwerkelijk centraal te stellen en het proces te optimaliseren vanuit het oogpunt van de patiënt

Om te zorgen dat de patiënt centraal staat in zijn of haar eigen zorgproces is de zorgverlenende organisatie afhankelijk van diverse factoren. Te beginnen met diverse disciplines/specialisten die op elkaar dienen aan te sluiten. Van verticale organisatie (zo efficiënt mogelijk binnen de eigen afdeling) naar een horizontale organisatie (het zorgproces van de patiënt centraal). Een zorgpad zijn de eerste tekenen van het horizontaal organiseren van een zorgproces.

Zorgpad

Een zorgpad is een verzamelnaam van diensten binnen de zorg gericht op één specifiek ziektebeeld. Afspraken worden op elkaar afgestemd op patiëntniveau, om de route van de patiënt zo optimaal mogelijk te laten verlopen, wachttijden te reduceren en kwaliteit van zorg te verhogen door binnen het team geen dubbelingen te laten plaatsvinden.

Naast de eerste tekenen van patiëntgerichte zorg, zoals het zorgpad, heeft de zorgsector nog een hele weg te gaan.

Regie eigen zorgproces

Om de patiënt centraal te kunnen stellen, is het noodzakelijk om de patiënt te betrekken in het zorgproces. Dus niet vergaderen over, maar vergaderen met. De patiënt hoort tenslotte regie te hebben over het eigen zorgproces. Door patiënten te betrekken, zoals de inzet van ervaringsdeskundige voor het bepalen van (nieuw) beleid.

Digitale hulpmiddelen

Ook met de komst van digitale hulpmiddelen, zoals e-health, wordt patiëntgerichte zorg gestimuleerd. Evenals de introductie van digitale zorgdossiers, hierin kan de patiënt zijn eigen dossiers lezen en bijvoorbeeld online afspraken inplannen.

De term patiënt centraal, kritische noot

Het blijft jammer dat we binnen de zorg de term patiënt centraal, patiënt 2.0 en dergelijke termen dienen te blijven gebruiken en te vermarkten om te laten zien dat instellingen de patiënt centraal wensen te zetten. Ervaringsdeskundige worden ingezet, processen worden kritisch bekeken, maar uiteindelijk kunnen ook de zorgverleners patiënt zijn of worden. De bureaucratie heeft in vele gevallen gewonnen van de patiëntgerichte organisaties. Om dit terug te brengen wordt begonnen met de marketing. Maar echte patiëntgerichte organisaties zijn nog niet gevonden binnen de grote instellingen, het blijft bij kleine best practices. Op basis daarvan komen kleine instellingen als paddenstoelen uit de grond. Privéklinieken zonder lange wachttijden en persoonlijke zorg winnen aan populariteit, ondanks de vaak (grote) eigen bijdragen.

Lees verder

© 2012 - 2020 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.zkn.nl/useruploads/files/privekliniek%20komt%20snel%20uit%20de%20marge%20van%20de%20zorgmarkt(1).pdf

Reageer op het artikel "Patiënt centraal, een kritische noot"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 28-05-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!