InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Melatonine als anti-kankersupplement

Melatonine als anti-kankersupplement

Melatonine is een lichaamseigen hormoon. Mensen maken dit hormoon zelf aan. Een tekort aan melatonine kan onder andere tumorgroei bevorderen. Het is daarom belangrijk een goede melatonineproductie te hebben. Echter zijn er allerlei omstandigheden waardoor melatonine niet genoeg wordt aangemaakt. Dit natuurlijke hormoon wordt daarom gebruikt als supplement om de slaap te reguleren. Het is bij de drogist verkrijgnaar.

Inhoud:

Hoe wordt melatonine aangemaakt?

Melatonine wordt met name aangemaakt tijdens de slaap, als het donker is. De epifyse of pijnappelklier is de hormoonklier die melatonine aanmaakt. Deze zit goed verborgen tussen de hersenen onder de schedelpan. Bovendien heeft de pijnappelklier extra botvorming wat dit orgaantje omringd zodat het zelfs beter is beschermd dan de hersenen. Bij kinderen werkt het ´derde oog´, zoals de pijnappelklier genoemd wordt zeer goed. Maar bij ouderen verschrompeld en verkalkt de epifyse vaak. De melatonineproductie is daardoor zeer beperkt of nihil. Vanaf het 40e levensjaar maken mensen doorgaans niet genoeg melatonine meer aan. Maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.

Pijnappelklier heeft spirituele functie

Spirituele scholen melden dat de pijnappelklier hersteld kan worden en in werking gehouden kan worden door zuivere gerichtheid. De pijnappelklier speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een spiritueel bewustzijn. De thymus, een hormoonklier achter het hart en de pijnappelklier werken samen om het spirituele bewustzijn te vergroten. Dit wordt helaas vooralsnog niet bevestigd door wetenschappelijk onderzoek maar wat niet is kan nog komen. Er zou bijvoorbeeld onderzoek gedaan kunnen worden naar mensen met een werkende epifyse en het aantal kankergevallen onder die groep mensen. Als daar een groot verschil in zit met mensen zonder werkende epifyse dan is dat opzienbarend nieuws.

Wanneer er een klein licht brandt in een kamer, of een lichtschijnsel van buitenaf door het gordijn binnenkomt, kan de melatonineproductie al verstoord worden.

Melotoninetekort door nachtdienst

Mensen die ´s nachts werken maken te weinig melatonine aan. Ze zijn daarom een grotere risicogroep om kanker te krijgen. Melatonine is daarom verkrijgbaar in tabletvorm. Allerlei werknemers met zeer onregelmatige diensten zoals vliegtuigpersoneel, nachtzusters, nachtdienstmedewerkers in fabrieken en nachtbewakers worden om die reden aangeraden om extra melatonine te slikken. Een Deense studie aan het begin van dit millennium toonde aan dat er een duidelijk verhoogd risico is bij vrouwen om borstkanker te krijgen als men in de nachtdienst werkt. Ook Japanse studies hebben de relatie tussen nachtdiensten en kanker gelegd.

Nooit één oorzaak, nooit één geneesmiddel

Je hebt niet veel nodig van melatonine, minder dan een microgram. Om kanker te voorkomen kun je gerust 5 microgram per dag nemen als medicijn. In Nederland mag deze hoeveelheid alleen op doktersrecept gegeven worden. U moet de huisarts vragen of hij dit aan u voorschrijft. Overigens wordt kanker vrijwel nooit door één factor veroorzaakt en middels één methode gestopt. Er zijn nog veel meer soorten voeding met een kankerwerende werking en daarnaast ook andere voedingssupplementen dan melatonine.

Melatonine als supplement

Melatonine wordt doorgaans gebruikt om goed te kunnen slapen. Het is eigenlijk geen medicijn maar een supplement. Velen hebben baat bij melatonine om aan voldoende slaap te komen. Bij de drogist is melatonine te koop met een sterkte van 0.1 of 0.2 microgram. Op doktersrecept is melatonine te koop met een sterkte van 1, 3, 5 of 6 microgram. 5 mg is 25 keer zo sterk als de melatonine van een drogisterij van 0.2 mg; het wordt dan een medicijn genoemd vanwege de hogere dosis. Het voordeel van melatonine is dat het geen bijwerkingen heeft, in tegenstelling tot vrijwel alle andere slaapmedicatie. Bovendien kun je nooit verslaafd raken aan dit bio-identieke hormoon, wat bij farmaceutische slaapmedicijnen wel het geval is.

Honderden bronnen

Bij de bronnen van dit artikel staan links naar tientallen wetenschappelijke onderzoeken die allemaal opgeteld het beeld genereren dat melatoninetekort en kanker een sterke relatie vertonen. Het is ondoenlijk om elke bron apart te noteren en het draagt niet bij aan een overzichtelijke bronvermelding. Het totaal aantal wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied wat op internet als bron staat loopt in de honderden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Melatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagMelatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagOver Melatonine is al veel geschreven. Het is een van de veiligste stoffen die er bestaan en onderzoeken hebben aangetoo…
Melatonine een wondermiddelMelatonine een wondermiddelMelatonine is vooral bekend als middel wat de slaap bevordert. Melatonine wordt veelal gebruikt als alternatief voor sla…
Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineSlaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineMelatonine is een hormoon dat je lichaam een signaal geeft dat het moet gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je lich…
Pijnappelklier of epifyse nog veel onderzoek nodigDe pijnappelklier (ook epifyse genoemd) is een kegelvormige klier die zich in het midden van de hersenen bevindt. De kli…
Bronnen en referenties
  • http://www.chemotherapy-support.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=49&Itemid=56
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijnappelklier
  • http://www.springerlink.com/content/w7451x13174r7038/fulltext.html

Reageer op het artikel "Melatonine als anti-kankersupplement"

Reactie

Annita Duyn, 10-08-2016 23:26 #1
Is super, hoop dat het werkt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-06-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!