InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe bereik je jouw perfecte lichaam met behulp van fitness?

Hoe bereik je jouw perfecte lichaam met behulp van fitness?

Hoe bereik je jouw perfecte lichaam met behulp van fitness? Hoe bereik je nou het lichaam dat je altijd al hebt willen hebben? Naar de sportschool gaan is zeker een goede manier hiervoor maar je moet wel weten hoe te beginnen. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om te beginnen met fitness. Zolang je maar weet welke stappen wanneer te nemen gaat alles vanzelf goed. Daarom nu deze hulp om jou te helpen bij het hele proces vanaf het willen beginnen met fitness tot aan het lichaam dat jij altijd al hebt willen hebben.

Hoe begin je met fitness?

Het is aan te raden om voordat je begint met fitness in ieder geval twee, maar liefst meer sportscholen te bezoeken en om een rondleiding te vragen. Op deze manier kun je het aanbod van programma’s, klantvriendelijkheid en dergelijke goed vergelijken. Daarna ga je kijken welke sportscholen jou bevallen en kun je deze nog verder met elkaar gaan vergelijking. Je moet dan niet alleen naar de kosten kijken, maar ook naar het aanbod. Bij fitness is het erg belangrijk dat er goede begeleiding aanwezig is, zodat je al je vragen kunt stellen en je niet verkeerde dingen gaat doen. Het gevolg hiervan kan zijn dat je blessures of andere vervelende dingen oploopt.

Hopelijk heb je nu een goede sportschool gevonden. Als dit het geval is, schrijf je dan meteen in zodat je kunt beginnen. Ook is het belangrijk om als je echt heel lang niet gesport hebt, eerst even langs de huisarts te gaan of je wel ineens weer kan gaan sporten in verband met blessures. In het begin moet je zeker rustig opbouwen en niet al te fanatiek worden. Het is goed om de eerste dag te gebruiken om te inventariseren wat er allemaal te doen is, een trainingsschema op te stellen en rustig wat apparaten te proberen. Als je nu voor het eerst gaat beginnen met jouw fitnessschema is het handig om te vragen of er een begeleider even meeloopt, zodat je de oefeningen goed doet en niet vervelende blessures oploopt.

Wat wil jij bereiken met fitness?

Als je ongeveer weet wat er allemaal te doen is in de sportschool en je een beetje begint te wennen, kun je beginnen het bepalen van jouw persoonlijke doelstellingen. Je moet dan gaan bepalen of je gewicht wilt verliezen, conditie trainen of spiermassa opbouwen. Het is niet zo dat je niet meerdere doelstellingen tegelijk kan stellen, je kunt ze combineren en jouw schema exact aan jouw wensen aanpassen. Als je heel druk bezig bent met afvallen verlies je ook spiermassa waardoor je heel erg dun kunt worden. Je wordt dan wel dunner maar je krijgt er niet een mooier lichaam van. Probeer daarom een goede combinatie te vinden zodat jouw lichaam precies wordt zoals jij wilt. Bijvoorbeeld: veel vrouwen doen alleen maar cardio omdat ze niet te gespierd willen worden, terwijl je echt vaak en hard moet trainen wil je gespierd worden.

Het opbouwen van spiermassa

Bij het opbouwen van spiermassa komt veel meer kijken dan alleen maar heel lang en hard trainen. Ook je voeding is een erg belangrijk onderdeel. Je moet ervoor zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijg,t zodat je spieren genoeg voedingsstoffen krijgen om extra massa aan te kunnen maken. Let er op dat je niet te weinig gaat eten want dit kan erg gevaarlijk zijn.

Bij deze vorm van fitness (ook wel “body pump “ genoemd) ga je flink aan de gang met gewichten. Het is belangrijk dat je goed weet waar je mee bezig bent dus zoek of op het internet naar oefeningen of vraag ernaar bij de instructeurs op de sportschool. Je kunt op twee manieren spiermassa kweken. Of je gaat aan de gang met alle apparaten die die op de sportschool aanwezig zijn of je gaat aan de gang met losse gewichten. Vooral bij de losse gewichten is het belangrijk dat je de oefeningen goed uitvoert omdat je dit al erg snel fout kan doen. Je moet in ieder geval beginnen met niet al teveel gewicht en een klein aantal herhalingen. Na een poosje kun je het gewicht langzaam gaan verhogen. Het ideale aantal herhalingen is tot het moment dat je de laatste herhalingen nauwelijks meer volhoudt, maar nog net haalt. Neem verder voldoende rustmomenten tussen de oefeningen door, want bij blessures moet je er even tussenuit en dan duurt het alleen maar nog langer.

Het trainen van conditie

Het is niet bepaald gezond om een slechte conditie te hebben en voor bijna niemand fijn. Als je het nu een keer tijd vindt om daar wat aan te gaan doen kun je hieraan beginnen op meerdere manieren. Je kunt natuurlijk gaan fietsen, hardlopen, tennis of andere sporten. Maar omdat dit artikel toegespitst is op fitness bespreek ik het trainen van conditie. Je kunt gebruik maken van loopbanden, crosstrainers, hometrainers, roeiapparaten en noem het maar op. Maar er is één soort training bijzonder effectief en dat is de HIT-training (ofwel de High Intensity Interval Training). Deze training is een programma dat ervoor zorgt dat je op verschillende snelheden en zwaarte gaat trainen. Dit doe je ongeveer vijftien á twintig minuten. Dit programma is erg zwaar omdat je elke minuut iets anders optimaal doet. Op het moment dat je al een beetje conditie hebt is dit een goede training die ook uitermate geschikt is voor sporters. Je kunt het ook gewoon allemaal rustig opbouwen als je dat liever hebt. Begin dan met vijf minuten en bouw elke keer de duur uit en ga daarna één of twee niveaus/standen hoger. Conditie trainen kun je ook rustig aan doen op je eigen tempo. Jij voelt als geen ander aan waar je staat en wanneer het genoeg is. Je moet alleen goed onthouden dat als je moe bent je nog even verder moet gaan.

Het kwijtraken van gewicht en vet

Wanneer je gewicht en vet kwijt wilt raken, is het belangrijk om bij je voeding te beginnen omdat een goede voeding zorgt voor minder vetinname. Ook ga je waarschijnlijk veel meer sporten, dus je hebt meer energie nodig. Dit heeft als gevolg dat je meer calorieën nodig hebt. Zorg er dus voor dat je jouw voeding op orde hebt en raadpleeg desnoods een voedingsconsulent. Daarna kun je voor jezelf een schema gaan maken, maar beter is om dit door een fysiotherapeut of een andere specialist te laten maken of bij de sportschool aan te vragen. Omdat deze mensen verstand hebben van deze zaken krijg je zo een zo goed mogelijk schema. Bij het begin van de training is het belangrijk dat je eerst vijf á tien minuten opwarmt, zodat je jouw spieren vast voorbereidt. Na de warming up ga je beginnen aan de krachttraining. Dit kan door middel van oefeningen met losse gewichten of je gaat met de apparaten van de sportschool aan de gang. Je kunt ook oefeningen als optrekken en opdrukken doen, hierbij gebruik je jouw eigen lichaamsgewicht en dat is ook erg effectief. Probeer zoveel mogelijk spiergroepen bij je oefeningen te betrekken en probeer het te verspreiden over meerdere dagen. Zorg ervoor dat je minimaal twee dagen rust hebt na het trainen van bepaalde spiergroepen. Wil je eerder weer sporten, train dan andere spiergroepen.

Na de “body pump” volgt de cardio sessie. Als je hiermee gelijk na de krachttraining begint, gaat je lichaam gelijk over op het verbranden van vet. Vaak zal je behoorlijk moe zijn van de krachttraining, maar probeer toch even cardio te doen, zelfs al is het maar vijf minuten. Je zult snel resultaat zien doordat je een slanker een mooier lichaam zult krijgen. Een ander gevolg is dat je veel minder snel uitgeput zult raken.

Eindresultaat

Hoe bereik je nou het lichaam dat je altijd al hebt willen hebben. Naar de sportschool gaan is zekere een goede manier hiervoor, maar je moet wel weten hoe te beginnen. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om te beginnen met fitness. Zolang je maar weet welke stappen wanneer te nemen gaat alles vanzelf goed. Daarom nu deze hulp om jou te helpen bij het hele proces vanaf het willen beginnen met fitness tot aan het lichaam dat jij altijd al hebt willen hebben.
Gerelateerde artikelen
Cutten: Afvallen zonder spiermassa te verliezenJezelf uithongeren is geen goede oplossing om er beter uit te zien. Je wordt tenger en je verliest niet alleen vet, maar…
Fitnessschema afvallen: Cardio, krachttraining en voedingFitnessschema afvallen: Cardio, krachttraining en voedingAfvallen kan op verschillende manieren. Een heel belangrijk onderdeel is voeding. Naast voeding is sporten een belangrij…
Afvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenAfvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenSteeds meer mensen willen graag wat kilo's kwijtraken. Wil jij ook afvallen? Dan zul je ook echt moeten bewegen. Dit is…
5 fitnesssoorten, voor thuis of in de sportschool5 fitnesssoorten, voor thuis of in de sportschoolVeel mensen zijn op zoek naar de juiste manier om fijn te kunnen sporten, voor iedereen kan dit iets anders zijn. Afhank…
Fitness, de soorten en het resultaatWanneer een nieuw jaar van start gaat, grijpen veel mensen dit aan om hun leven te beteren. Afvallen, gezond eten en spo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.fitnessnet.nl/new_navigatie/afvallen/afvallen.html
  • http://www.afvallen-weblog.nl/fitness-en-afvallen-10-tips-om-je-goed-op-weg-te-helpen/
  • http://www.bereikjeidealegewicht.com/bereik-je-ideale-gewicht-met-regelmatig-sporten/

Reageer op het artikel "Hoe bereik je jouw perfecte lichaam met behulp van fitness?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 06-03-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!