InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Olijfboombladeren voor je gezondheid

Olijfboombladeren voor je gezondheid

Iedereen kent olijven, en weet dat ze erg gezond zijn. Zo wordt er tegenwoordig ontzettend veel olijfolie geconsumeerd vanwege de cholesterol verlagende eigenschappen. Minder bekend is dat olijfboombladeren heel erg goed voor de gezondheid zijn. Olijfboombladeren hebben namelijk verschillende gezondheidsbevorderende eigenschappen.

De olijfboom

Duizenden jaren geleden al genoot de olijfboom traditioneel hoog aanzien. De bijbel beschreef hem als de 'boom van het leven'. En tegenwoordig wordt de olijfboom herontdekt als een gezondheidsherstellende, antivirale en antibacteriële zegening voor de mens.

Olijfboomblad thee

Reeds in 1855 verspreidde zich het bericht dat het drinken van de bittere thee van olijfboombladeren een potentiële remedie tegen malaria was. Olijfbladeren werden in water gekookt en de oplossing werd aan malaria patiënten gegeven. Artsen melden dat de toestand van de patiënten hierdoor verbeterde.

Werkzame stof

Later werd het actieve bestanddeel in olijfbladeren geïsoleerd. Het was een fenolverbinding, oleuropeïne. Dit is een bittere glucoside, die olijven hun bittere smaak geeft. Volgens botanici komt oleuropeïne in alle delen van de boom voor en beschermt het de olijfboom tegen insecten en bacteriën.

Elenolaat, een derivaat van oleuropeïne, werd getest op zijn antivirale werking tegen verscheidene virussen en bleek de groei te remmen van ieder virus waarop het werd getest. Ten aanzien van de antibacteriële eigenschappen bleek olijfbladextract effectief te zijn tegen bepaalde bacterie soorten.

De fenolverbindingen van het olijfblad werden in verband gebracht met de remming van twee typen gistingsbacteriën.

Sterke antioxidant

Olijfblad bevat enkele van de meest krachtige antioxidanten die er bekend zijn. Er zitten 12 verschillende antioxidanten in olijfbladextract Deze antioxidanten ruimen de schadelijke vrije radicalen op.
Vrije radicalen beschadigen onze celstructuur en het DNA

De bekenste en krachtigste antioxidant in olijfblad extract is oleuropeïne. Oleuropeïne is een effectieve antioxidant, die cholesterol tegen oxidatie beschermt en de kans op coronaire hartkwalen verkleint. Aangezien geoxideerde cholesterol zich veel gemakkelijker afzet op de binnenwanden van de bloedvaten, verstopt hij deze; deze verstoppingen vergroten de kans op een hartaanval.

Andere bekende antioxidanten in olijfblad zijn tyrosol, hydroxytyrosol en resveratrol. Resveratrol is ook de belangrijkste antioxidant in rode wijn.

Olijfblad en stijve gewrichten

Recente studies tonen aan dat olijfblad extract beschadigd kraakbeen kan herstellen. De theorie erachter is dat de fenolen in het olijfblad bepaalde ontstekingen in gewrichten remmen en zodoende het verouderingsproces in de gewrichten vertragen. Op deze manier kunnen verschillende vormen van artritis worden voorkomen.

Olijfblad en acne

De werkzame stoffen in olijfblad helpen de lever het lichaam te ontgiften. Ook zitten er stoffen in olijfblad welke de hormonen reguleren. Olijfblad is hierdoor een probaat en veelvuldig gebruikt middel om acne te bestrijden.

Verkrijgbaarheid

Olijfblad extract is te bestellen in capsulevorm. Daarnaast wordt olijfblad verkocht als thee of gewoon als gedroogde bladeren.
Olijfblad wordt meestal verkocht onder de Engelse benaming: olive leaf extract.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De olijfboom in Nederland bloeit met roomwitte bloemenDe olijfboom in Nederland bloeit met roomwitte bloemenDe olijfboom wordt in de cultuur van het Joodse volk gezien als een symbool van vrede en geluk. In landen rondom de Midd…
De mooie olijfboomDe mooie olijfboomDe olijfboom is een boom die vanaf de eeuwwisseling steeds populairder geworden is en veelvuldig in de Nederlandse tuin…
De olijf wordt eerst ingelegd voordat hij eetbaar isDe olijf wordt eerst ingelegd voordat hij eetbaar isDe olijf wordt eerst ingelegd voordat hij eetbaar is. Mensen denken dat hij zo van de boom wordt geplukt en je hem dan o…
Olijven, gezond en veelzijdigOok in Nederland worden er steeds meer olijven gebruikt in ons eten. Hoe komt het dat wij kunnen genieten van deze lekke…
Boomhoroscoop - berk, olijfboom en beukBoomhoroscoop - berk, olijfboom en beukWanneer je geboren bent op 24 juni is je boomtype berk. Berken zijn mensen met een groot creatief vermogen. De olijfboom…

Reageer op het artikel "Olijfboombladeren voor je gezondheid"

Reacties

Hubert, 14-09-2019 22:53 #3
Moeten de bladeren gekookt worden of is overgieten met kokend water voldoende?

Tineke, 25-02-2016 22:54 #2
Zijn er ook bijwerkingen bekend bij het gebruik van olijfbladextract?

Tineke.

Lianne Talboom, 04-11-2013 11:19 #1
Beste mensen,

Ik heb een vraag over deze thee. Behalve dat deze thee goed helpt om de lever te ontgiften is mijn vraag of deze thee ook laxerend werkt?

Alvast bedankt voor uw reactie

Lianne Talboom

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 12-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!