InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van biologische melk

De geneeskracht van biologische melk

De geneeskracht van biologische melk Melk is in ieder geval goed voor baby´s en peuters. Het is niet voor niets dat elk jong dier en ook jonge mensen melk van hun moeder krijgen. Het is echter maar de vraag of melk ook goed is voor mensen en dieren die de jeugdige leeftijd ontstegen zijn. Vele mensen hebben geen last na melk drinken; ze worden er niet ziek van. In China is dat anders; daar kan de meerderheid van de volwassenen niet tegen melk.

Inhoud:

Biologische melk is altijd beter

Velen zeggen dat melk niet gezond is. Het is een controversieel onderwerp. Lees hier een artikel over het gevaar van melk. Ieder mens zit weer anders in elkaar. Sommige mensen kunnen op volwassen leeftijd niet goed tegen melk, maar anderen drinken jaren melk zonder enkel probleem. Mensen met lactose-intolerantie kunnen melksuiker of lactose niet goed verteren en krijgen maagkrampen, misselijkheid en soms zelfs diarree van melk. Een lichte bijwerking van melk is overtollige slijmvorming, wat overigens karnemelk niet als bijwerking heeft. Het is verstandig om als je van deze witte drank houdt, alleen melk uit de biologische landbouw te drinken.

Voedingswaarde melk

In een kwart liter melk zit 22% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor vitamine B12. Deze vitamine zit niet erg vaak in planten dus is zuivel een goede bron voor deze vitamine. Wat vitamine D betreft heeft de mens na het drinken van een kwart liter 30% van de ADH binnen. Voor dezelfde hoeveelheid geldt dat 27% van vitamine B2 in het lichaam wordt opgenomen. Verder kent melk nog een aantal gezonde mineralen: jodium(40% van de ADH), calcium (30%ADH), fosfor (23% ADH). Er zit ook het aminozuur tryptofaan in melk: 29% van de ADH. Daarnaast is een kwart liter goed voor 16% van de ADH aan proteïne.

Melk niet gezond?

Van melk is bekend dat het van supergezonde polyfenolen uit groente en fruit de geneeskracht ontneemt. Zwarte thee is in principe rijk aan antioxidanten maar thee met melk zorgt ervoor dat antioxidanten hun normale effectiviteit tegen vrije radicalen niet uitvoeren. Verantwoordelijk hiervoor is het immunozuur proline in melk wat antioxidanten buiten werking stelt. Als je een, twee of drie glazen melk per dag drinkt is dat niet zo´n probleem, maar er zijn mensen die rustig twee liter per dag drinken. Dan kan het op de duur schadelijk worden omdat je te weinig polyfenolen naar binnen krijgt. Bovendien is teveel melk, teveel calcium ook weer niet goed.

De wei staat leeg

Niet-biologische melkkoeien staan tegenwoordig in megastallen en zien of nimmer daglicht of ze mogen enkele dagen per jaar even buiten lopen. Dat gebeurt vooral in de vakantiemaanden nadat toeristen hadden geklaagd dat er nergens meer koeien buiten staan in Nederland. Boeren houden niet van koeien in de wei want dat zorgt voor veel meer werk dan ze in megastallen laten wegkwijnen. Koeien worden ziek en zwak van onder kunstlicht leven en daardoor moet de boer allerlei kunstgrepen toepassen om de melkproductie te verhogen. Dat heeft een bijzonder negatief effect op de kwaliteit van melk. Biologische melk is veel gezonder dan niet-biologische melk. Dat komt ook omdat biologische koeien niet volgestopt worden met hormoonpreparaten die ze sneller doen groeien.

Melk tegen obesitas

Melk werkt goed tegen obesitas. Calcium uit melk doet het vet 20 keer sneller verbranden dan mensen met een calciumtekort. Mensen met overgewicht doen er goed aan regelmatig melk te drinken. Het is een bekend gegeven dat mensen die lijden aan obesitas juist een tekort aan sommige mineralen hebben waardoor de spijsvertering niet meer optimaal functioneert. Het mineralentekort zorgt dat het lichaam blijft vragen om mineralen door hongerimpulsen af te geven, waardoor je maar blijft eten. Overigens kan het mineralentekort door medicijnen komen. Farmaceutische producten veranderen de balans van bacteriën in de maag waardoor het eten slechter verteerd wordt en mineralen minder goed worden opgenomen in het lichaam.

Bijschildklier

Wanneer mensen te weinig calcium innemen dan reageert het lichaam daarop doordat de bijschildkklier parathormonen in het bloed laat stromen. Deze triggeren de botten om calcium af te geven aan het bloed zodat het kan worden ingezet op andere plekken in het lichaam. Mensen die genoeg calcium innemen, hebben een betere spijsvertering en minder kans op nierstenen.

Calcium tegen borstkanker

In biologische melk, yoghurt en kaas zitten gezonde verhoudingen calcium het is niet nodig deze stof extra aan melk toe te voegen. Calcium zit overigens niet alleen in melk maar ook veel in spinazie, knolraap, sesamzaad, tofu, boerenkool en Romeinse sla. Uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat 45% van de vrouwen minder kans hebben op borstkanker als ze veel calcium innemen. Voor vrouwen die in de menopauze zitten geldt zelfs dat veel natuurlijk calcium innemen leidt tot 65% minder kans op borstkanker. De antikankerwerking komt door calcium, en door vitamine D, die beide veel in melk zitten. Vitamine D helpt calciumniveaus stabiel te houden, samen met het parathormoon wat de bijschildklier aanmaakt. Voedingswaar met veel calcium past in een dieet tijdens en na de chemokuur, of om borstkanker te voorkomen.

Melk tegen jicht

Het ontstaan van jicht wordt gelinkt aan het eten van veel vis, orgaanvlees, gewoon vlees en schaaldieren. Deze voeding bevat veel purinen welke zorgen voor grote hoeveelheden urinezuur in het lichaam. Alcohol en witte suiker zorgen ook voor veel purinen. Teveel urinezuur kan het lichaam niet afvoeren en leidt tot gewrichtspijn en opgezwollen lichaamsdelen, met name de voeten. Mensen die regelmnatig zuivelproducten nuttigen verkleinen de kans op jicht met 50%. Overigens bevatten groenten ook purinen maar deze plantaardige purinen leiden niet tot jicht. Een wetenschappelijke studie wees uit dat purinen uit linzen, bonen, erwtjes, champignons, bloemkool, asperges en spinazie niet leiden tot jicht.

Gekken koeien als voorbeeld

De gezondheid van melk is enigszins controversieel. In melk zitten uiteraard allerlei bijzondere gezonde voedigsstoffen maar er zitten ook minder goede stoffen in. Alles wat de koeien eten of ingespoten krijgen, komt in de melk terecht. Koeien krijgen veel slecht voer te eten. Iedereen staat nog in het geheugen gegrift dat ´vleeskoeien´ koeienvlees te eten kregen wat leidde tot BSE, de gekke koeienziekte. Boeren gaven koeien koeienvlees in de hoop dat het vlees van de koe van hogere kwaliteit werd. Nu mogen ze dat niet meer doen aangezien gekke koeienziekte ook voor mensen een schadelijke ziekte is. Het geeft aan dat er volop geëxperimenteerd wordt in de zuivelsector zonder na te denken over de gevolgen.

Betere behandeling leidt tot betere melk

Het is geen wonder dat na het debacle van de gekke koeienziekte de wetenschappers over elkaar heen rollen met het publiceren van studies waaruit blijkt dat koeien meer melk geven als ze beter behandeld worden. Koeien zouden meer melk geven als ze een naam hebben en als individu worden benaderd. Als koeien gestresst zijn produceren ze minder melk doordat het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt, wat leidt tot een lagere melkproductie. Daarom worden koeien gepampered. Sommige boeren halen de krant doordat ze hun koeien op een waterbed laten slapen.

Biologische methoden leiden tot productieverhoging

Het in de watten leggen van koeien is eigenlijk zo gek nog niet. Er zit iets in ten opzichte van biologische landbouw. In deze sector is men van nature geneigd meer aandacht aan dieren te schenken. Biologische melkkoeien produceren nauwelijks minder melk dan synthetisch gestimuleerde melkkoeien. Door koeien als individu te benaderen kan met ecologisch verantwoord de melkproductie verhogen.

Biologische melk heeft hogere kwaliteit

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de kwaliteit van biologische melk beter is dan van melk uit massaproductie. Koeien die in de zomermaanden buiten gras eten produceren 60% meer linolzuur dan melkkoeien uit megastallen die nooit daglicht zien. Alle waarden van fytonutriënten van biologische melk zijn hoger, vitamine E, vitamine D, omega3 vetzuren en carotemoïden komen allemaal meer voor dan in koeien uit een megastal, een gebouw dat overigens verdacht veel weg heeft van een barak in een concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog. Er zitten ook minder schadelijke omega 6 vetzuren in biologische melk. Tegenwoordig is biologische melk in elke supermarkt te koop. Het is dan wel iets duurder maar u krijgt kwalitatief meer waarde, betere smaak en gezondheidsvoordelen ervoor terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde melk, Biologisch melkGezonde melk, Biologisch melkDat biologische voeding gezonder is dan gewone voeding is vooralsnog niet wetenschappelijk bewezen. Een uitzondering gel…
Rauwe melk: een gezond alternatiefRauwe melk: een gezond alternatiefVeel mensen vinden dat een glas melk bij de dagelijkse voeding hoort. Toch is melk verantwoordelijk voor voedselallergie…
Van kalf tot melkkoe: de levensloop van een koeVan kalf tot melkkoe: de levensloop van een koeEen kalfje doorloopt diverse stadia om uiteindelijk een melkkoe te worden. Een melkkoe wordt over het algemeen twee keer…
Remeker - Jersey BoerenkaasRemeker kaas is biologische kaas die wordt gemaakt op boerderij De Groote Voort in Lunteren. Voor de productie van deze…
T-toets 2 - gemiddelden onafhankelijke steekproevenEen t-toets wordt uitgevoerd om te bekijken of een verschil significant is. Oftewel: komt het verschil door toeval of is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Myriams-Fotos, Pixabay
  • http://milieudefensie.nl/vee-industrie/megastallen/wat-is-een-megastal
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Parathormoon
  • http://www.scientistlive.com/European-Food-Scientist/Technology/Happy_cows_produce_more_milk/21899/
  • http://www.sciencedaily.com/releases/2008/05/080527101003.htm
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=130
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/article/detail/1243383/2008/04/16/Een-op-vijf-melkkoeien-ziet-geen-daglicht.dhtml
  • http://melkveehouders.nieuwsgrazer.nl/topic/26841/
  • http://www.balkstercourant.nl/nieuws/4712/pvdd-grootschaligheid-zal-friesland-vernielen/
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/1867173/2011/03/30/Als-een-koe-kan-kiezen-kiest-zij-de-weidegang.dhtml
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van biologische melk"

Reacties

Maria, 03-10-2016 12:09 #3
Eigenlijk is melk voor de kalfjes en niet voor de mens en ten tweede is het erg omstreden binnen het voedingspatroon van de mens. Kleine kinderen en zwakke volwassenen prima, maar voor de restů voor de dieren zelf. In de 60-jaren was er een enorm melkoverschot in Nederland en heeft men ons wijsgemaakt, dat "melk moet", "de witte motor", pure marketing.
Een enkele keer koop ik een pak biologische melk. Rare ervaring soms, want een aangebroken pak Arla volle biol. melk en drie weken over de datum, was nog goed daarna. Ik werd daar achterdochtig van eerlijk gezegd, weggegooid. Arla levert wel meer producten, zoals Skyr, die omstreden zijn vanwege de bestanddelen.

Peter, 07-09-2015 11:34 #2
Het is niet duidelijk wat biologische melk precies is. Op een pak melk is de info schaars, koeien eten mals gras en bloemen in de wei e.d. zeggen niets of het product werkelijk biologisch is. Nergens vind je info over dat de melk bv vrij is van antibiotica, bestrijdingsmiddelen of kunstmest producten. Je betaalt echter minimaal het dubbele voor biologische in vergelijking met gewone melk. Volgens mij onzin. Reactie infoteur, 07-09-2015
Volgens het officiële landbouwbeleid mogen er ontheffingen worden uitgevoerd in het kader van de bedrijfscontinuïteit, In de praktijk betekent dat het kan dat de helft van de biologische melk door niet-biologische koeien wordt geleverd, of van gras komt dat niet-biologisch is. Officieel mag het dan nog steeds het eko-keurmerk dragen. Dus je kanttekeningen bij biologische melk zijn op zijn plaats. Rauwe melk, wat slechts schaars verkocht wordt, heeft wel nog allerlei gezonde aspecten.

Michiel, 01-08-2014 08:53 #1
Beetje eenzijdig artikel. Inderdaad, wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat biologische melk beter is dan megastatus melk.
Echter dit onderzoek toont ook dat de weidegang zorgt voor de betere melk. En in alle grote supermarkten is de standaard niet-biologische melk ook weidemelk, met dezelfde weidegang eisen als bio melk, namelijk minstens 120 dagen per jaar 6 uur per dag naar buiten.

Dus er is niks dat aantoont dat de standaard huismerk weidemelk van mindere kwaliteit is dan de dure bio melk. Reactie infoteur, 04-08-2014
Het probleem met weidemelk is dat het gras wat de koeien eten met synthetische kunstmest wordt gekweekt. Koeien zijn gewend om kruiden, bloemen en geneesplanten te eten en daarnaast een beetje gras. Elke boer zal moeten toegeven dat zijn koeien liever bloemen eten maar ze geven de koe ´chemisch gras´ omdat dit een paar druppels meer melk oplevert. Daarom is weidemelk een nono.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zuivel
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!