InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bruin brood

De geneeskracht van bruin brood

De geneeskracht van bruin brood Bruin brood behoort de volle tarwekorrel als basis te hebben. Wanneer er kleurstoffen in bruin brood zitten dan eet je eigenlijk gekleurd wit brood. Steeds vaker zie je biologisch bruin brood in de supermarkt liggen. Als je dat zou kopen met het oog op een gezond lichaam ben je verstandig bezig. Echter verschilt biologisch brood uit de supermarkt nog enorm van brood van een biologische bakker.

Inhoud:

Biologisch brood betaalt zich terug

Biologisch bruin brood wordt gemaakt van de volle tarwekorrel. Deze zijn veel gezonder dan wit brood of supermarkt bruin brood. Een biologisch brood is een stuk zwaarder. Dat betekent dat je minder boterhammen eet. Dat spaart beleg en boter. Met een biologisch brood doe je iets langer. Uiteindelijk ben je niet veel meer geld kwijt aan een biologisch brood, ondanks dat het twee of drie keer zo duur is. Bovendien levert het gezondsheidsvoordeel onbetaalbare positieve effecten op. Ziektes houd je langer buiten de deur met het eten van biologisch brood.

Biologisch brood is écht brood. Fabrieksbrood bestaat uit slappe deegflappen die onterecht het label boterham opgeplakt krijgen.

Waarom is wit meel slecht?

Als er van volle granen wit meel wordt gemaakt dan worden de delen met de meeste voedingswaarden verwijderd. Hierdoor worden de gehalten aan voedzame fytonutriënten met minstens 50% lager en sommige nutriënten verdwijnen volledig. In de volle tarwekorrel zitten de vitaminen B1, B2, B3, B11, E en de mineralen calcium, fosfor, zink, koper en ijzer. Het zit bovendien tjokvol met vezels. Al deze stoffen, met name de vezels helpen het graan te verteren. Doordat deze stoffen uit het brood zijn genomen, wordt het meel slecht verteerd. Het wordt direct omgezet in suiker en vervolgens in het lichaam opgeslagen als vet. Van niet volkoren producten word je dik. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en alle onderzoeken hebben als uitkomst dat je van volkorenbrood van volle tarwe niet dik wordt.

Vertrouw de warme bakker niet

Sommige warme bakkers verkopen brood waar een beetje volkoren tarwe in is verwerkt. Er zijn zelfs bakkers die enkele tarwekorrels op de schil van een brood plakken om het te doen voorkomen dat hun brood van volle tarwe is gemaakt. Het is echter hooguit een mengsel van wit meel met vokorenmeel. Er zijn vrijwel geen bakkers meer die zelf hun brood bakken. Alles komt uit een fabriek en wordt hooguit afgebakken. Banketbakkers willen nog wel eens taarten en dergelijke zelf maken.

Echt brood

Brood bakken is een kunst. In de ecologische winkel wordt wel daadwerkelijk brood van volle granen gebakken. Er zijn ook andere biologische bakkers. Een zeer goed initiatief zijn de antroposofische Iambe-bakkers. Daar kun je prima een volkoren brood kopen in allerlei smaken. Helaas is dit initiatief nog niet landelijk verspreid. In Amsterdam, Haarlem en Alkmaar zitten Iambe-bakkers.

Biologisch bruin brood voorkomt diabetes

Mensen ontwikkelen de ziekte diabetes in hun lichaam omdat ze hun hele leven wit brood hebben gegeten. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt klip en klaar dat het eten van biologisch bruin brood diabetes voorkomt. Het is jammer dat deze kennis niet of nauwelijks wordt onderwezen aan mensen want het zou veel diabetespatiënten kunnen voorkomen. Het beste zou het zijn dat op scholen al biologisch brood wordt voorgeschoteld. Kinderen weten vaak helemaal niet wat lekker brood is maar zijn gefocust op dat wat je op de boterham doet. Een lekkere boterham van biologisch brood is een meer belangrijke smaakfactor dan het beleg, alleen dan moet je wel geleerd hebben dat supermarktbrood een vrij smaakloos en overdreven luchtig voedingsstofloos deegsneetje is.

Typen brood

Er is brood dat gerezen is met gist en er is brood dat gerezen wordt met zuurdesem. Zuurdesem smaakt een beetje zuriger en is daardoor rijker, voller van smaak. Zuurdesem kun je op meerdere manieren maken maar het is vrijwel ondoenlijk om het zelf te maken. Gistbrood kun je wel zelfmaken. Echt gistbrood hoort met bakkersgist gemaakt te worden, dat is verse gist.

Brood met noten of zaden

Zonnepitbrood is één van de lekkerste broodsoorten. Dit is brood met zonnebloempitten. Deze zijn al zeer gezond op zich. In supermarktland kent met ook zonnepitbrood maar hier zitten de pitjes alleen op de buitenkant. Ze horen ook aan de binnenkant te zitten maar dat is teveel werk, ondanks dat dit brood van een lopende band afkomt. Walnootbrood is ook heerlijk. Door het bakken wordt de walnoot een beetje zacht. Walnoten horen uitsluitend aan de binnenkant van het brood te zitten. Brood met noten is een perfecte combinatie, niet alleen kwa smaak, ook kwa voedingsstoffen. Noten en zaden verrijken de voedingskracht van brood.

Brood met lucht

Brood wordt nog altijd gezien als iets dat heel gezond is, terwijl de voedingswaarde van brood enorm is gedaald in de afgelopen 25 jaar. Het brood zelf is een stuk lichter en luchtiger geworden. Je eet tegenwoordig meer lucht dan brood, als je supermarktbrood eet. Sommige gewone bakkers maken brood met zaden en noemen het dan elfzadenbrood om het te omgeven met een aura van gezondheid. Maar de zaden zitten dan enkel op de buitenkant. De meeste zaden vind je terug in de broodzak, als het brood op is. Dat tref je niet aan in een kwalitatief gezien optimaal brood als een biologisch brood.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brood en broodvervangers: wat is het gezondst?Bijna iedereen in Nederland eet dagelijks brood. In de supermarkt en bij de bakker kunnen we kiezen uit oneindig veel so…
Bruin brood is gezondBij de warme bakker kan je dagelijks kiezen uit meerdere soorten brood. Een groot of een klein brood, rond of lang, wit…
De 15 beste supermarktbrodenDe 15 beste supermarktbrodenIn juli 2012 publiceerde de Consumentenbond een lijst met de beste supermarktbroden. De bond koos alleen voor volkoren-…
Een echt broodje gezond!Een echt broodje gezond!Vaak zie je broodjes gezond die, als je ze goed bekijkt, helemaal niet zo gezond zijn. Maar het kan wel, maar zelfs voor…
Ontbijten: gezonde variatiesOntbijten: gezonde variatiesOntbijten met brood, yoghurt of pap. En natuurlijk niet te vergeten: de bekende ontbijtgranen en producten als cornflake…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marlokuisma, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=66
  • www.Iambe.nl
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bruin brood"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!