InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van vezels

De geneeskracht van vezels

Vezels eten voorkomt het krijgen van ziekten. Vezels zijn zeer gezond. Waarom zijn vezels zo gezond en wat zijn koolhydraten eigenlijk? Voeding zonder vezels leidt op den duur tot welvaartsziekten. Doe verstandig en laat foute voeding zoals vezelloze witmeelproducten staan. Voeg op zijn minst vezels aan je eten toe om de foute witmeelproducten enigszins gezonder te maken. Dat voorkomt voor later, vanaf rond je 50e, allerlei narigheid en ziekenhuisbezoek.

Inhoud:

Waar zitten vezels in?

Vezels zitten er in vele peulvruchten, granen, groente en fruit. Ze worden vaak niet verteerd maar stimuleren het spijsverteringsproces. Dat houdt in dat alle andere voedingstoffen beter verteerd worden. Deze geweldige eigenschap van vezels zorgt ervoor dat vezels supergezond zijn. Daarnaast bevorderen ze ook de spijsvertering. Vezels zijn los te koop bij de biologische winkel en helemaal niet duur. Vezels kunnen ook een witte rijstmaaltijd iets meer volheid geven waardoor het lekkerder smaakt. Mensen die last hebben van verstopping moeten meer vezelhoudende producten eten of vezels aan het eten toevoegen.

Gespikkelde bonen / Bron: Travis K. Witt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gespikkelde bonen / Bron: Travis K. Witt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Waarom vezels eten?

Het eten van hele granen door bijvoorbeeld biologisch bruin brood, muesli, groente en fruit te eten zorgt ervoor dat het risico op diabetes, hart- en vaatziekten, verstopping en diverticulose wordt verminderd. Het eten van witte suiker, producten met fructose zoals frisdrank en de meeste soorten koekjes, jam en snoep zorgen voor een verhoogd risico op deze zelfde ziekten. Het krijgen van ziekten als suikerziekten en hart- en vaatziekten heb je voor een groot deel zelf in de hand; deze ziekten krijg je niet alleen omdat je er erfelijke aanleg voor hebt.

Onverteerbare koolhydraten

Vezels zijn koolhydraten die niet kunnen worden verteerd. Koolhydraten worden in de chemie ook wel sachariden of suikers genoemd. Dat leidt tot spraakverwarring want witte suiker waarmee je thee zoet maakt is iets heel anders dan de suikers waarit koolhydraten bestaan. Dit verschil wordt in chemische termen gemaakt door te spreken van complexe koolhydraten, waartoe vezels behoren en eenvoudige koolhydraten, waartoe witte suiker behoort. Suiker zit veel in toetjes, koekjes, boterhambeleg, sauzen uit potjes en snoep. Complexe suikers zijn zeer gezond en eenvoudige suikers zeer ongezond.

Gerst / Bron: Fir0002, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gerst / Bron: Fir0002, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Het lichaam kan veel hebben en probeert altijd te zorgen dat je niet ziek wordt, maar als je jarenlang slecht eet, bouw je een ziekte op. Vezelrijke voeding kan ziekten voorkomen.

Koolhydraten op de verpakking

Het heeft geen zin om aan te geven hoeveel koolhydraten er in voeding zit; dat zegt helemaal niets over of voeding gezond is. Wat er op verpakkingen staat over koolhydraten zegt erg weinig of een product gezond of ongezond is. Het heeft wel zin om te zeggen hoeveel complexe en eenvoudige koolhydraten in voeding zit. Er wordt door wetenschappers gezegd dat koolhydraten geen essentieel nutriënt is. Als mensen kunnen we makkelijk zonder koolhydraten. Eigenlijk zou daar de nuance aan moeten worden toegevoegd: we kunnen best zonder eenvoudige koolhydraten. Eenvoudige koolhydraten zorgen voor de bekende welvaartsziekten; kanker, diabetes, obesitas en hart-en vaatziekten.

Suiker? Nee!

Suiker is een geheel overbodig nutriënt. Je lichaam heeft het niet nodig. Sommige mensen zeggen wel eens: mijn lichaam heeft toch energie nodig. Dat moge waar zijn doch er is geen suiker nodig om energie aan te maken in ons lichaam. Er zijn aminozuren die in het lichaam suiker aanmaken als het lichaam daarom vraagt. Voor alles is gezorgd in het lichaam. Groente, peulvruchten, fruit, granen, noten en zaden geven genoeg energie.

Witmeelproducten: Nee!

Niet alleen het eten van suiker is slecht voor het lichaam maar ook het eten van witmeelproducten tast op den duur het lichaam aan. Wit meel is ontdaan van alle stoffen die het helpen te verteren. Wit meel wordt slecht verteerd en direct opgeslagen als vet. Daarom werkt wit meel obesitas in de hand. Allle gebak, pizza´s, pasta en zelfs bruin brood bevatten wit meel. In bruin brood van de supermarkt zitten kleurstoffen om het brood bruin te maken. Koop daarom alleen bruin brood bij een biologische bakker. Je zou zelf pizza´s moeten maken van volkorenmeel want de pizzeria´s doen dat niet. Alle macaroni, spaghetti en fussili en andere pasta´s die op een -i eindigen zijn ook wit meel. Gebak en koek ook. Alleen bij een biologische winkel kun je volkoren koekjes kopen. Er komt steeds vaker volkoren macaroni te liggen in de supermarken. Bij delicatessezaken of biologische winkels kun je volop volkoren pasta´s kopen. Daar zit bovendien meer smaak aan. Het is voedzamer vult beter waardoor je minder grote hoeveelheden nodig hebt.

Witte rijst: Nee!

Voor witte rijst geldt hetzelfde. Er is allerlei rijst te koop wat de volle korrel nog heeft; zilvervliesrijst is daarvan het bekendste voorbeeld. Witte rijst kun je beter helemaal niet eten, of je moet het risico willen lopen in de tweede helft van je leven een welvaartsziekte met je mee te willen dragen. In een speciale delicatessezaak kun je rijst met de hele korrel kopen. Er is rijst in allerlei vormen en kleuren; zo is er ook rode en zwarte rijst. In deze rijst en zilvervliesrijst zitten veel vezels. In Amsterdam zit er op de Westerstraat 24 een goede winkel voor allerlei soorten rijst genaamd Delicious Food.

Top 10 vezelrijke voeding

De top 10 van voeding waar de meeste vezels in zitten bestaat vrijwel geheel uit peulvruchten. Witte bonen staan op nummer 1. Hier volgt de complete top 10:

Vezels op vakantie

Wanneer je op vakantie bent en je gaat vaak uit eten dan is het nog wel eens moeilijk om vezelrijk voedsel te eten. Wat je dan kunt doen is een pak vezels kopen. Voordat je naar het restaurant gaat doe je genoeg voor enkele maaltijden in een strooipotje wat in je vestzak past. Zo kun je vezels over je eten strooien om niet de nadelige gevolgen van witmeelproducten te krijgen. Sommige mensen hebben tijdens de vakantie last van constipatie. Met een eetlepel vezels over je maaltijd los je ook acute constipatieproblemen op. Vezels zijn heel licht om mee te nemen. Met een zak van 750 gram voor 1 euro heb je voor vier personen een maand lang genoeg.
Gerelateerde artikelen
Soorten voedingsvezels en hun effect op de gezondheidSoorten voedingsvezels en hun effect op de gezondheidOver de gezondheidseffecten van voedingsvezels is nog lang niet alles duidelijk. Ook heeft niet elk type vezel hetzelfde…
Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Waarom zijn vezels goed voor de gezondheid? Dat is een vraag die heelwat mensen stellen die bezig zijn met gezonde voedi…
Vezels en het positieve effect op onze gezondheidVezels en het positieve effect op onze gezondheidVezels is een verzamelnaam voor een aantal stoffen (voornamelijk koolhydraten) die te vinden zijn in celwanden van plant…
Voedingsvezels in onze voedingVoedingsvezels in onze voedingVoedingsvezel is een belangrijk bestanddeel van goede voeding. Voedingsvezel is de verzamelnaam voor die delen van plant…
Bronnen en referenties
  • http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/fiber/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Diverticulose
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Carbohydrate
  • http://www.deliciousfood.nl/index.php?menu_id=1
  • Foto´s? vezels: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Travis K. Witt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Fir0002, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van vezels"

Reactie

Geebelen, 23-03-2017 19:49 #1
Heb veel last met mijn darmen en ga het eens proberen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!