InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van vlierbessen

De geneeskracht van vlierbessen

De geneeskracht van vlierbessen Vlierbessen groeien uiteraard aan de overbekende vlierbessenstruik die je her en der in Nederland ziet groeien. Hij is hier en in de rest van Europa inheems. Deze mooie struik met grote trossen bloemen misstaat in geen enkele tuin. Vlierbessen kunnen gegeten worden als ze goed rijp zijn maar vaker worden ze gebruikt als basis voor een siroop. Van de bloemen kun je thee maken.

Inhoud:

Herontdekking van de vlierbes

De vlierbes heeft medicinale eigenschappen die momenteel weer helemaal herontdekt worden. Hippocrates, geneesheer uit het oude Griekenland, roemde de vlierbes al om zijn medicinale kwaliteiten. Tegenwoordig beginnen mensen steeds meer overtuigd te raken van de beperkingen van de medische wetenschap. De medische wetenschap zelf onderzoekt alsmaar intenser naar de traditionele geneeskrachtige planten uit de traditionele volksgeneeskunde en kruidengeneeskunde. Er blijkt veel waarheid in de oude geneesmethoden te zitten want de wetenschap bevestigt keer op keer medicinale werkingen, alhoewel dat vaak gebeurt met de intentie om een nieuw patent vast te leggen op een organisch component uit een plant, met als resultaat: een overdreven duur medicijn. Des te wranger is het als je beseft dat de farmaceutische industrie gesubsidieerd wordt om onderzoek te doen om vervolgens megawinsten te maken over de ruggen van zieke mensen.

Wondbehandeling met vlierbes

Vlierbessen worden al eeuwenlang gebruikt om wonden mee te behandelen. De gepureerde bessen worden op de wond aangebracht. Wanneer je ze eet dan kun je ziekten als verkoudheid en griep bestrijden. Zowel de bloemetjes als de vruchtjes helpen mee om keelontstekingen te genezen. De vlierbesbloemen behoren tot de bloemen om van te smullen. Van vlierbes wordt door universitaire wetenschappers vermoed dat het antivirale eigenschappen heeft. Ook nemen wetenschappers aan dat het anti-ontstekend werkt en zelfs anti-kankereigenschappen bezit.

Vlierbloesem / Bron: Sebastian Maćkiewicz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Vlierbloesem / Bron: Sebastian Maćkiewicz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Geen onrijpe vlierbessen eten!

Voor vlierbes wordt gewaarschuwd dat je geen onrijpe vruchten mag eten omdat er cyanide in kan zitten. Van cyanide moet je erg veel eten om iets van het gif te merken. De rijpe vlierbesjes worden gekookt zodat ze geen cyanide meer bevatten. Vlierbessen worden in Nederland niet al te veel gegeten maar in andere Europese landen des te meer. Oostenrijk is de belangrijkste producent van vlierbessen. Daarworden vlierbessenjams, vlierbessappen, vlierbesyoghurts en vlierbeswijn gemaakt. In Nederland kennen we wel de hard drug vlierbesjenever, een ongezond sterk alcoholisch genotmiddel.

Anthocyanen, gezonder dan vitaminen

In vlierbessen zitten veel anthocyaninen. Hierin zitten sterkere antioxidanten dan in vitamine C en vitamine E. Anthocyanen stimuleren de aanmaak van citokinen. Citokinen zijn proteïnen de de rol spelen van boodschappers in het immuunsysteem. Dat is onderzocht door de Duitse Dr Rechkemmer van het Bundesforschung Anwalt in Karlruhe. In dit Duitse onderzoeksinstituut wordt voedsel onderzocht.

Vlierbes goed tegen overgewicht en hoge bloeddruk

Er zijn in de natuur allerlei voedingsmiddelen die overgewicht bestrijden. In een Duits onderzoeksinstituut, het Institute of Forensic Medicine van de universiteit van Freiburg, concludeerden onderzoekers dat vlierbessensap meehelpt om van overgewicht af te komen. Men combineerde vlierbessensap met poederextracten van bessen en poederextracten van asperges. Deze combinatie bleek ook goed te zijn voor het reguleren van de bloeddruk door het lichaam. De deelnemers aan het onderzoek meldden een beter fysiek en emotioneel welbevinden. Er moet meer onderzoek worden gedaan om deze conclusies definitief te bevestigen.

Rijpe vlierbessen / Bron: Pollinator, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rijpe vlierbessen / Bron: Pollinator, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vlierbes gaat in massaproductie

De vlierbes is zo populair aan het worden dan in de VS men serieuze voorbereidingen treft om deze boom op grote schaal te telen om er uiteindelijk vlierbessap van te maken. Omdat de wetenschap heeft bevestigd dat dit een zeer gezonde plant is wordt het steeds beter verkocht door lokale boeren. Grote boerenbedrijven proberen de productie van vlierbessen als landbouwgewas te optimaliseren. De vlierbes is van nature een snel groeiende boom en behoeft weinig ander onderhoud dan het regelmatig snoeien.

Eettips vlierbessen

Vlierbessen worden op verschillende manieren gebruikt in de keuken. Er is een lekker recept van vlierbloesem verwerkt in vlierbloesembeignets. Het wordt op dezelfde manier gemaakt als appelbeignets maar dan met vlierbessen. Maar probeer vaker gebruik te maken van de bloemetjes! Van een bloemensalade kun je ook vrolijk smullen. Natuurlijk kun je ook vlierbessensap drinken. Vlierbessensiroop doet het goed in muesli, yoghurt en over zelf gemaakt roomijs. Het is ook een lekker drankje als je er water bij doet. Vlierbessenthee mag niet ontbreken als keuze op de theetafel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van gewone vlierDe geneeskracht van gewone vlierVroeger maakte men fluiten van de vlier. Deze werden ´flierefluiten´ genoemd. De vlier kende van oudsher een groot aanta…
Bloemen in mijn bord, VlierbloesemBloemen in mijn bord, VlierbloesemIs het omdat hij overal te gemakkelijk groeit, dat we die prachtige struik zo weinig waarderen? Nochtans is hij niet all…
Tuinkruiden: Vlier, Sambucus NigraDe vlier is altijd onderwerp geweest van legenden en folklore. Dat u vlierbomen vooral bij oude huizen aantreft houdt mi…
Zelf vlierbier makenZelf vlierbier makenZelf je eigen vlierbier maken is leuk! Met huis-tuin en keukenmateriaal kun je heel makkelijk en vooral goedkoop je eige…
De vlier en haar toepassingenDe vlier en haar toepassingenVlierbloesems van de vlier zijn te gebruiken voor allerlei lekkernijen. Zo kan er limonade van gemaakt worden, cider of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.vlierbessen.nl/recepten/vlierbloesembeignets/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlier_%28geslacht%29
  • http://www.umm.edu/altmed/articles/elderberry-002880.htm
  • http://www.foodnavigator.com/Science-Nutrition/Elderberry-s-health-benefits
  • http://www.elderberryhealth.com/
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Sebastian Maćkiewicz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Pollinator, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van vlierbessen"

Reacties

Monique, 13-11-2013 14:06 #2
Hej hoi,

Hebben jullie toevallig ook een boek uitgebracht over de geneeskracht van groenten/fruit en specerijen? Ik vind het superleuk me er in te verdiepen, maar vind een boek altijd prettiger.
Hoor graag van jullie!

groetjes,

Monique Reactie infoteur, 13-11-2013
Er komt idd een boek uit van mijn hand, over de geneeskracht van groenten. Over twee maanden om precies te zijn. Ik kan je op de hoogte houden wanneer het verkocht gaat worden.

Chelsea, 26-09-2013 16:25 #1
Ik heb rauwe vlierbessen gegeten maar wel die rijpe maar op de computer zeggen ze dat je misselijk wordt en moet braken maar dat is bij mij niet zo en bij mijn vriendinnen ook niet moet ik me zorgen maken.
p.s. eet ze elke dag

groeten, chelsea (9 jaar) Reactie infoteur, 26-09-2013
Hoi Chelsea,
Het is niet waar dat je snel misselijk wordt van vlierbessen. Je kunt ze gewoon eten. Zoals bij alle voeding moet je nooit teveel van één soort eten. Als je veel vlierbessen eet moet je sneller naar de WC, dat is wel een feit.
Groetjes Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!