InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Koper, een onmisbare metaalstof in onze voeding

Koper, een onmisbare metaalstof in onze voeding

Van koper weten veel mensen niet waar het nu precies voor dient in het lichaam. We hebben dagelijks koper nodig om alle belangrijke processen in het lichaam draaiende te houden. Dit mag dan een heel klein beetje zijn maar het metaalachtige nutriënt is wel onontbeerlijk voor onze gezondheid. In het algemeen helpt koper de organen en stimuleert het de stofwisseling en diverse andere lichamelijke processen. In het lichaam staan micronutriënten niet op zich. Ze vullen elkaars werking aan.

Inhoud:

Wat doet koper in het lichaam?

Koper helpt ijzer om opgenomen te worden in het lichaam. Het kan zijn dat een bloedarmoede veroorzaakt door ijzertekort mede het gevolg is van een kopertekort. Koper zorgt ook samen met enkele andere stoffen voor de aanmaak van melanine oftewel de pigmentcellen in onze huid en haren. Kopertekorten kunnen leiden tot vervroegd grijs worden. Het lichaam ziet in noodgevallen hoofdhaar als extra koperopslag en maakt daar gebruik van als er te weinig koperhoudende voeding wordt gegeten. Verlies van haarkleur kan ook te maken hebben met stressfactoren. Omdat meer vrije radicalen in het lichaam zitten ten tijde van stress kun je letterlijk in één nacht of waarschijnlijker een week, grijs worden. Zwarte schapen die tijdelijk een dieet zonder koper toegediend kregen vertoonden witte banden in hun normaliter zwarte vocht. Bovendien waren hun haren niet meer gekruld.

Koperhoudende zonnebloempitten / Bron: GerFes, Wikimedia Commons (Publiek domein)Koperhoudende zonnebloempitten / Bron: GerFes, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Teveel koper

Het is zeer moeilijk om teveel koper in het lichaam te krijgen. Soms heeft een koperoverschot te maken met koperen waterleiding die al zo oud is dat er teveel koper in het water terecht komt. In principe is er niets mis met koperen waterbuizen gebruiken. Het kleine beetje koper wat afgegeven wordt aan het water zorgt ervoor dat het water juist gezonder wordt. Dieren weten instinctief wat beter voor hen is. Wanneer een dier de keus krijgt tussen koperhoudend of koperloos water zal het voor het koperwater kiezen.

Krijg je genoeg koper binnen?

In plaats van je zorgen te maken om een koperoverschot kun je de focus beter leggen op of je wel genoeg koper binnen krijgt. Tot voor kort dachten allerlei voedingsinstanties in de wereld dat het wel goed zat met de koperinname. Na nieuw onderzoek blijkt echter dat het huidige voedingspatroon tot kopertekorten leidt. Veel voedsel bevat zo weinig koper dat de kans groot is dat mensen hun minimale benodigdheid aan koper niet halen. Het kan daarom geen kwaad om te weten in welke voeding veel koper zit.

Koperen armband

Koper wordt al jarenlang als medicijn gebruikt. Mensen met artritis die een koperen armband dragen zeggen dat de symptomen van artritis verdwijnen. Dat zou kunnen omdat er altijd koperdeeltjes door de huid worden opogenomen of, maar dat is nog niet wetenschappelijk bewezen, dat de water waar het lichaam uit bestaat de koperen eigenschappen ''onthoudt'' en ze doorgeeft aan het lichaam. Het geheugen van water is een bewezen feit. Maar het is niet bewezen dat de mens zelf, die voor 80% uit water bestaat, dit geheugeneffect kan gebruiken om te genezen.

Ziekten waar kopertekort een rol in speelt

Koper wordt sinds duizenden jaren als medicijn gebruikt voor de behandeling van borstwonden. Het zuiveren van water gebeurt ook door middel van koperdeeltjes. Koper wordt in de moderne tijd gebruikt om epileptische aanvallen te voorkomen. Kopertekorten leiden tot een aantal ziekten en het eten van koperhoudende voeding kan deze ziekten weer genezen. Een ziekte is een complex proces en er kan niet altijd één oorzaak aangewezen worden.

Ziekten waar koper een rol in speelt zijn:

Verse sojabonen bevatten koper / Bron: Ricoeurian, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Verse sojabonen bevatten koper / Bron: Ricoeurian, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Lichamelijke processen waar koper een rol in speelt:

  • Schade toegebracht door vrije radicalen
  • Immuunsysteem
  • Vetmetabolisme
  • Functioneren van de schildklieren

Top 10 koperhoudend voedsel

De top 10 voor meest koperhoudend voedsel wordt gedomineerd door peulvruchten en zaden. Peulvruchten zijn uiteraard eigenlijk ook zaden. Koper is blijkbaar belangrijk voor levensprocessen, daarom zit het in zaden en peulvruchten. Wanneer je een kopertekort hebt dan kun je volstaan met het eten van meer peulvruchten, noten, zaden en af en toe tempeh, wat natuurlijk gemaakt wordt van tot de peulvrucht behorende ontkiemde sojabonen.
Cashewnoten / Bron: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cashewnoten / Bron: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedarmoede door kopertekortBloedarmoede door kopertekortHet is veel mensen bekend dat bloedarmoede kan ontstaan door een ijzertekort of door een tekort aan vitamine B12. En dat…
Klachten door kopertekort bij paarden herkennenKlachten door kopertekort bij paarden herkennenOmdat de Nederlandse bodem almaar meer uitgeput raakt, komen er ook steeds meer tekorten voor in het ruwvoer voor paarde…
Verschil huurkoop en koop op afbetalingWat is het verschil tussen “koop op afbetaling” en “huurkoop”? Aan welke verplichtingen moeten koper en verkoper zich ho…
Het mineraal: KoperHet mineraal: KoperVoor een optimale gezondheid is een juiste balans van vitamines en mineralen in ons lichaam van het grootste belang. Maa…
De koopovereenkomstDe koopovereenkomstEen koopovereenkomst is een overeenkomst waarbij de verkoper een product/dienst moet leveren aan de koper en waarbij de…
Bronnen en referenties
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=53
  • http://www.copperinfo.co.uk/health/
  • http://www.health-science-spirit.com/copper.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Copper_in_health#Copper_deficiency
  • Foto sojabonen en cashewnoten: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: GerFes, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Ricoeurian, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Koper, een onmisbare metaalstof in onze voeding"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!