InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Maaltijd binnen een minuut

Maaltijd binnen een minuut

Luiheid, desinteresse, decadentie, snobisme en stress zorgen ervoor dat mensen het liefst binnen één minuut een maaltijd op tafel willen krijgen. We investeren hiermee niet in onze eigen gezondheid. Het enige wat we doen is snel onze maag vullen, zodat we ons kunnen storten op allerlei geneugten in het leven zoals televisie kijken, computeren en gamen. De maaltijd was tot voor kort een belangrijk dagelijkse bouwsteen van het gezinsleven. Tijdens de maaltijd werden zaken en de alledaagse dingen besproken. Het genieten van lekker eten kwam natuurlijk op de eerste plaats. De keukenprins of -prinses heeft zijn uiterste best gedaan om de rest van de familie zoveel mogelijk naar de wens te maken.

Inhoud:

Industriële fabrieksvoeding, waarom is het slecht voor de gezondheid?

Veel mensen vinden het heel gewoon om soepen uit blik, sauzen uit kartonnen doosjes en maaltijden uit de diepvries te eten. Deze maaltijden bevatten echter een stuk minder voedingsstoffen dan versgemaakte soepen, sauzen en maaltijden. Dit is een van de redenen waarom veel mensen leiden aan welvaartsziekten en hun levenlang medicijnen moeten slikken. Industriële voeding zijn niet alleen voorverpakte maaltijden maar ook landbouwproducten die tot stand komen door monocultuur, megastallen en de bioindustrie.

Minder smaak en minder voedzaam

Tegenwoordig nemen veel mensen genoegen met minder. Eten dat niet lekker smaakt wordt snel naar binnen gewerkt. Het is in culinaire kringen algemeen bekend dat voedsel wat is afgeleverd door de industrie een inferieure smaak heeft ten opzichte van vers bereid voedsel. Nog ernstiger is het feit dat de industrie producten aflevert die veel minder gezond zijn. Boontjes in een potje zijn dood. Wanneer je levende, verse boontjes kort kookt dan zitten er veel meer vitaminen, mineralen en fytonutriënten in. Hetzelfde geldt voor alle producten uit blik; dit betreft voorgekookt en dood voedsel in vergelijking tot verse producten.

De Whole Food-beweging

In onze dialectische wereld zijn er op elk gebied tegenpolen. Wanneer de maatschappij doorslaat naar een pool, dan wordt vanzelf de tegenpool actief. Nu is de samenleving doorgeslagen naar het voorbewerkte en verpakte voedsel. Er is sinds een aantal jaar een beweging gaande in voedselland om terug te gaan naar ''heel voedsel'', volledige natuurlijke producten en geen stofjes die uit een plant gehaald zijn om te worden gebruikt als E-nummer in voedsel. Het idee hierachter is dat wetenschappers steeds vaker concluderen dat stofjes uit voedselproducten op zich niet gezond zijn, maar dat alle stoffen samen uit één product elkaar versterkende gezondheidswerkingen hebben. Een voorbeeld: wit meel is niet gezond en gemaakt uit een deel van een tarwekorrel. Volkorenmeel is wel gezond en wordt gemaakt van de héle tarwekorrel. Het woord vol + koren impliceert al dat het van de gehele tarwekorrel is gemaakt. Door Whole-Food-voorstanders wordt geadviseerd om slechts verse groenten, fruit, noten, zaden en granen te gebruiken en alles wat door mensen is veranderd te laten staan.

Help een aandeelhouder aan een inkomen

Fabrikanten maken maaltijden en koken mais, bonen en rode kool voor zodat de consument snel klaar is met eten opwarmen. Dat doen fabrikanten uit winstoogpunt. Voor de prijs van een klein potje rode kool kun je niet zelden twee verse rode kolen kopen waarmee je een veelvoud van de monden kunt vullen. De consument betaalt voor het opwarmgemak een hoge prijs: men moet niet alleen een hogere prijs betalen en daardoor harder werken maar men levert ook in op de eigen gezondheid omdat er minder voedingsstoffen in voorbewerkt eten zit..

Maak jezelf langzaam ziek

Wanneer het eten van voeding met te lage nutritiewaarden een gewoonte wordt, dan moet men niet gek opkijken als het lichaam na een jaar of 10-20 zegt: ''Ja, maar ho eens even!'' en ziek wordt. We doen onszelf tekort en velen leiden hierdoor aan nutriëntendeficiencies. Het lichaam trekt het niet om jarenlang te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen. Omdat we allemaal anders reageren, krijgt iedereen hierdoor een verschillende ziekte. Bij de een leidt dit tot overgewicht, bij de ander ontwikkelt zich een kanker, een derde krijgt last van diabetes en het kan ook leiden tot een acute dood in de vorm van een hartinfarct of herseninfarct.

Genetische manipulatie

Genetisch gemanipuleerd voedsel is overal te koop zonder dat je het weet. We maken ons druk om wat we eten maar we weten niet eens wat dieren te eten krijgen. Vervolgens eten we wel het vlees en de eieren van dieren en we drinken koeienmelk. Dieren krijgen regelmatig genetisch gemanipuleerd eten. Vooral mais en soja zijn hier een voorbeelden van. In Europa mag genetisch gemanipuleerd voedsel nog niet altijd verbouwd worden, maar het mag wel ingevoerd worden uit andere landen. Genetisch gemanipuleerd diervoer mag wel worden ingevoerd en aan dieren worden gegeven. Het kan gebeuren dat als Unilever iets wil maken met een genetisch gemanipuleerd product het bedrijf gewoon een fabriek in een land zet waar dat mag en vervolgens de producten op de Europese markt afzet. Dat is geen maze in de wet, maar een ontzettend groot gat waardoor je net zo goed geen wetgeving kan hebben.

Bron: Gunawan Kartapranata, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Gunawan Kartapranata, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wetgeving is zo krom als een hoepel

Met zulke wetten is het bijna wachten op lobbyisten die hiervan gebruik gaan maken door te zeggen: er verdwijnt werkgelegenheid naar buiten Europa door verkeerde wetgeving om vervolgens voor het toestaan van genetisch gemanipuleerd voedsel te pleiten. De EU zou consequent gedrag en een rechte rug tonen als het de invoer van genetische gemanipuleerd voedsel zou verbieden. Het bestaat nog maar sinds kort dus er zijn geen lange termijngevolgen bekend. Uit voedselveilgheidsoverwegingen zou het zeer verstandig zijn eerst uitgebreid wetenschappelijk onderzoek te doen voordat men iets toelaat op de markt, helemaal omdat men wel huiverig is voor de teelt van gemanipuleerde groente en fruit. Daarom is voor het beste om biologische voeding te eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekker eten is een genotLekker eten is een genotHet eten bereiden wordt door velen gezien als een vervelende taak, die we het liefst zo snel mogelijk afmaken. Neem nu e…
Gezond fastfood uit eigen keukenGezond fastfood uit eigen keukenFastfood is in de regel niet gezond, maar wat als je haast hebt en geen tijd om te koken? Snel even langs de snackbar, d…
Als je peuter niet wil etenAls je peuter niet wil etenKinderen hoeven niet altijd hun bord leeg te eten, als zij honger hebben gaan ze vanzelf wel eten. Het wordt pas een pro…
Pasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten zijn vrij simpel om te koken. De pasta moet alleen in kokend water worden geplaatst en kan worden bereid…
Besparen: Diepvries kokenBesparen: Diepvries kokenDe winkels puilen uit van het kant en klare eten. Chinees, Japans, Italiaans, Thais, van alles is te koop. In ons land k…
Bronnen en referenties
  • Documentaire: hungry for change
  • www.whfoods.com
  • Foto´s schema en nasibakje: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Albert Heyn
  • Afbeelding bron 1: Gunawan Kartapranata, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Maaltijd binnen een minuut"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!