InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Dikke vegetariërs bestaan niet!

Dikke vegetariërs bestaan niet!

Dikke vegetariërs bestaan niet! Heb je ooit wel eens een dikke vegetariër gezien? Nee? Wat zegt dat over het vegetarisme? Juist, dat het een ideale manier is om een optimale slanke vorm te behouden. Steeds meer mensen gaan zich realiseren dat permanent gezond eten goed is voor de lijn. Dat is een belangrijke reden dat vegetarisch eten aan een onstuitbare opmars bezig is. In elk land ter wereld bestaan voortreffelijke vegetarische maaltijden. Dat komt omdat men vroeger veel meer gericht was op een groente, fruit, granen en melkproductendieet. Dagelijks vlees eten is iets moderns wat bedrijven ons hebben aangepraat om te doen. Als je aan ouderen vraagt of ze voor de Tweede Wereldoorlog ook veel vlees eten dan zullen velen zeggen dat vlees toen slechts eenmaal in de week op tafel kwam. Vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw werd het mode om jezelf als ´in goede doen´ te afficheren door het dagelijks vlees eten. Vlees eten is een statussymbool, een teken van rijkdom geworden.

Inhoud:

Dikke vegetariërs bestaan wel!

Als je in de VS zegt dat dikke vegetariërs niet bestaan dan kom je bedrogen uit. Vegetarisme staat voor sommige mensen niet gelijk aan granen, groente en fruit eten. Sommige vegetariërs eten elke dag patat en consumeren daarnaast zakken chips, snoep en frisdrank. Daar zitten allemaal vetten en suikers in die het lichaam slecht kan verwerken. De frase ''dikke vegetariërs bestaan niet!'' slaat feitelijk alleen op vegetariërs die afstand hebben gedaan van zich te buiten gaan aan voorverwerkt voedsel, vooral fast food. Over het algemeen denkt een vegetariër meer aan zijn gezondheid dan mensen die zomaar alles eten wat ze tegen komen. Zo zijn er statistisch gezien duidelijk minder rokers onder de vegetariërs.

Maagbacteriën

Dat vegetariërs dik kunnen worden heeft niet alleen met vlees en dierlijk vet te maken. De oorzaak moet gevonden worden in de chemische processen die in ons lichaam plaats vinden. In de maag zitten goede bacteriën die ons eten verteren. Wanneer je verse producten eet dan blijven de bacteriën in goede balans. Er zijn veel oorzaken voor een verstoring van de balans aan bacteriën. De oorzaken van verstoringen zijn:
  • Stress (boosheid, agressie, frustratie)
  • Vlees
  • Suiker
  • Pesticiden
  • Nare geuren zoals verf, beits, terpentine, chloor en ammoniak
  • Medicijnen
  • Synthetische zoet- geur-, smaak- en kleurstoffen

Bron: Madprime, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Madprime, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Balansverstoring van maagbacteriën

Dik-zijn komt in feite door de balansverstoring van maagbacteriën. Sommige mensen kunnen copieuze hoeveelheden eten zonder aan te komen; dat is in verreweg de meeste gevallen terug te voeren op een harmonieuze balans aan maagbacteriën. Deze balans kan verstoord raken door medicijnen. Vandaar dat je van medicijnen dik kan worden. De maagbacteriënbalans kan ook door teveel vlees verstoord worden. Daarom zijn overdadige vleeseters vrijwel altijd gezet of dik. Het drinken van lightproducten helpt niet. Je ziet juist dat de meeste mensen die jarenlang lightproducten consumeren geen grammetje afgevallen zijn maar eerder aankomen. Dat heeft met diezelfde balansverstoring te maken, in dit geval veroorzaakt door de kunstmatige zoetstoffen. Er zijn legio wetenschappers die erop wijzen dat stoffen als aspartaam, wat in vrijwel elk lightproduct zit, juist dik maakt. Vegetariërs letten meestal op hun gezondheid en zullen daarom minder suikerhoudende en lightproducten eten en drinken.

Mensen zijn van oorsprong vegetariër

Vlees eten is iets tegennatuurlijks. Ons spijsverteringsstelsel en ons gebit zijn niet ingesteld op het eten van vlees. Hierover is veel wetenschappelijke onduidelijkheid. Sommige wetenschappers onderschrijven deze visie en anderen niet. Een duidelijk voorbeeld wat deze visie ondersteunt is dat de orang utan, de primaat die het meest op de mens lijkt en vrijwel exact hetzelfde gebit heeft, 100% vegetariër is. Dat is niet het enige argument. Ons spijsverteringsstelsel lijkt veel meer op dat van vegetarische dieren dan vleesetende dieren. Dat zijn beide ijzersterke argumenten dat vlees eten niet van oorsprong tot de menselijke eetgewoonten behoort.

Bron: Steve F, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Steve F, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Ziek worden van vlees

Wanneer je iets doet dat tegennatuurlijk is dan kan het niet uitblijven of daar volgt een negatieve reactie op. In het geval van vlees eten kan dat zijn: ziek worden van kanker, obesitas, hartinfarct en diabetes. Het is inmiddels bij wetenschappers bekend dat vlees eten voor allerlei problemen zorgt. De enige reden dat voedingsadviseurs, artsen en wetenschappers ervoor pleiten om vlees te eten is dat ze er zelf van houden en ze hun eigen vleesconsumptie op deze manier rechtvaardigen. Dat is hun goed recht is maar het ondermijnt wel hun autoriteit op dit gebied. Er is weinig wetenschappelijke onderbouwing voor vlees als gezond voedsel en er zijn legio wetenschappelijke onderzoeken die concluderen dat vlees eten het risico op ziekten als kanker, obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes vergroot.

Vlees en vet

Vlees eten is bovendien vet eten. Vlees wordt steeds vaker gebakken in transvetten welke zeer moeilijk te verteren zijn. Dat verergert de kans op obesitas. Er zijn licht verteerbare soorten vlees zoals gevogelte, wat gebraden kan worden. Daar word je minder snel dik van. Het negatieve effect van vlees is het grootst bij varkensvlees, koeienvlees en paardenvlees. Van deze laatste is het overigens interessant dat vele vleeseters gevoelsmatig niet in staat zijn om dit eten. Misschien is het niet kunnen eten van paardenvlees een overblijfsel van het feit dat vlees tegennatuurlijk is en mensen zichzelf beschermen tegen het eten van ongezonde producten.

Vegetarisch buffet in Taiwan / Bron: Takoradee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vegetarisch buffet in Taiwan / Bron: Takoradee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De leugen dat vlees gezond is

In onze maatschappij worden we dood gegooid met informatie. Op het gebied van vlees eten wordt er vaak beweerd dat het wél gezond is. Deze informatie heeft vrijwel altijd een belangenorganisatie voor vlees als bron. Vleesboeren zijn dierenhandelaars die geld willen verdienen. Ze zullen met marketing ervoor zorgen dat het merendeel van de bevolking wordt ingeprent dat vlees goed is. Men verkoopt een leugen uit eigen gewin met als gevolg dat er veel zieke mensen in de toekomst zullen zijn. Informatie door een belangenorganisatie naar buiten gebracht is per definitie onbetrouwbaar.

Vlees eten kwam pas na WO2

Vroeger werd er niet zoveel vlees gegeten omdat het duur was. In de meeste families kwam maar een keer per week vlees op tafel. Na de Tweede Wereldoorlog is het ineens gewoon geworden op dagelijks vlees te eten. Na deze oorlog zijn de welvaartsziekten begonnen met een grote opmars. Deze twee zaken zijn aan elkaar te linken. Vlees eten leidt rechtstreeks tot het krijgen van een welvaartsziekte. Het eten van vlees is niet alleen de oorzaak van de welvaartsziekte obesitas maar ook van kanker, hart- en vaatziekten en suikerziekte. Omdat vlees eten geld oplevert voor de economie en de schatkist van de overheid wordt er geen halt aan toegeroepen en worden mensen niet naar waarheid geïnformeerd. De gezondheid van de wereldbevolking wordt opgeofferd voor het geldelijk gewin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Beginnen met afvallenIedereen weet wat het is, afvallen. Het zou beter zijn als mensen dat ook deden. Nederlanders worden namelijk steeds dik…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Scott Bauer, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism
  • http://www.celebrities-with-diseases.com/obesity-fat/vegetarian-diet-helps-combat-obesity-18508.html
  • http://www.city-data.com/forum/vegetarian-vegan-food/836237-there-any-fat-vegetarians.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Madprime, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Steve F, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Takoradee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Dikke vegetariërs bestaan niet!"

Reacties

Anoniem, 01-02-2016 17:02 #3
Hahaha, inderdaad: dikke vegetariërs bestaan wel degelijk! Let vooral op dit stukje tekst: ''Als je in de VS zegt dat dikke vegetariërs niet bestaan dan kom je bedrogen uit. Vegetarisme staat voor sommige mensen niet gelijk aan granen, groente en fruit eten. Sommige vegetariërs eten elke dag patat en consumeren daarnaast zakken chips, snoep en frisdrank. Daar zitten allemaal vetten en suikers in die het lichaam slecht kan verwerken.''
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf helemaal in dat stukje herken… En ik word dan ook helemaal simpel van het feit dat bijna iedereen denkt dat vegetarisch eten licht verteerbaar is, want dat hoeft helemaal niet zo te zijn! En iedereen gaat er ook automatisch vanuit dat ik van groentes en fruit hou, omdat ik dus vegetariër ben, hoe stom is dat… Reactie infoteur, 09-02-2016
Ja, was het maar waar! XD Nou is het wel zo dat het niet uitmaakt wat anderen denken, toch? ;-)

Valerie, 16-04-2013 09:28 #2
Beste schrijver van dit artikel,

Eerst een vooral, ik ben zelf vegetariër, en heb dus helemaal geen belang om "vleeseten" te promoten. Ik zou wel wat tweezijdigheid willen brengen. U stelt dat vleeseten ongezond is en dat de mens van nature vegetariër is, wat u staaft door ons gebit en spijsverteringsstelsel te vergelijken met vegetarische dieren. Dit is echter volgens mij niet helemaal waar.
Ons gebit valt eerder te vergelijken met een varken, die een omnivoor is. En qua spijsverteringsstelsel, als we naar relatieve lengte kijken, zitten we ergens tussen vleeseters en planteneters in. Pure planteneters hebben een veel langer spijsverteringsstelsel, en een langere blinde darm, omdat planten doorgaans veel moeilijker te verteren zijn. Mensen zijn van nature omnivoren, denk ik dan.
Wat niet wegneemt dat mensen te véél vlees eten. 70g gemiddeld per dag is ruimschoots genoeg. Er zijn bepaalde zaken (ijzer, vitaminen, proteïnen in het algemeen) die gemakkelijker beschikbaar zijn in vlees. Ik heb op zich niets tegen mensen die vlees eten (hoewel ik dus, zoals gezegd, zelf geen vlees eet), zolang het maar met mate is.
Mijn punt is eigenlijk gewoon, zeggen dat vlees ongezond is, is ook weer niet helemaal juist. Reactie infoteur, 16-04-2013
Valerie,
Dank voor je reactie. Je maakt twee aannames, namelijk dat gebitten van mensen met dat van varkens is te vergelijken. Primaten, die 100% vegetariër zijn, lijken volgens mij iets meer op mensen. Ten tweede is de lengte van de darmen niet zozeer belangrijk als wel de compositie van het maagzuur, dat immers voor de vertering zorgt. Maagzuur van mensen lijkt veel meer op dat van planteneters. Overigens is dit artikel niet mijn mening; ik ben zelf niet geïnteresseerd in mijn eigen mening maar in de waarheid op zich. Er is in de wetenschap een tweestrijd tussen voorstanders van de mens als omnivoor en de mens als herbivoor; het is belangrijk om te begrijpen dat deze waarheid nog niet vaststaat.

Tristan, 11-10-2012 13:34 #1
Onzin. Vegetariërs zijn gewoon veel bewuster met eten bezig en dat is de sleutel. En de verhalen over vroeger, waaronder deze, kloppen ook niet. De mensen werden bijna nooit oud, dus om nu van vroeger en gezond te spreken? Reactie infoteur, 11-10-2012
Beste Tristan,
Onzin, waar haal je dat oordeel vandaan en wie ben jij om te oordelen? Je bevestigt de hoofdgedachte van het artikel in je zin dat vegetariërs bewuster met eten bezig zijn. Daarna haal je een groot misverstand van stal wat werkelijk niets met het artikel van doen heeft. Vroeger werden mensen wel oud alleen was er een hoger sterftecijfer onder babies. Dat had veel met hygiene, armoede en onkunde te maken. Daarom is de gemiddelde leeftijd lager. Voor mensen boven de 30 van de Renaissance en in de moderne tijd is de levensverwachting gelijk. Terug naar het vleesverhaal. Het is een feit dat men vroeger veel minder vlees at. Het is een wetenschappelijk feit dat vlees eten de kans op kanker, diabetes en hart- en vaatziekten vergroot. het is een feit dat er nu veel meer diabetes-, kanker- en hartpatiënten zijn dan vroeger. Jouw oordeel dat er onzin in het artikel staat is geheel onterecht en veel te snel gemaakt.
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vegetarisme
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!