InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding in de winter: tips om infecties te voorkomen

Gezonde voeding in de winter: tips om infecties te voorkomen

Gezonde voeding in de winter: tips om infecties te voorkomen Gezonde voeding is in de winter nòg belangrijker dan in andere seizoenen. 's Winters is je lichaam meer vatbaar voor ziektes als griep en verkoudheid waardoor je het nog beter moeten verzorgen. Om kwaaltjes en infecties te voorkomen is het goed om je immuunsysteem te versterken door middel van een gezond eetpatroon. Hierdoor is je lichaam beter gewapend tegen gezondheidsproblemen. Citrusvruchten, "wintergroenten", honingproducten en kruiden maken deel uit van een gezonde voeding tegen winterkwaaltjes. Wat kan je nog zoal eten om gezond de winter door te komen, en welke voedingstips kunnen hierbij nuttig zijn?

Winterkwaaltjes

's Winters is het menselijk lichaam meer vatbaar voor ziektes, infecties en aandoeningen. Ten eerste is er minder daglicht, waardoor we minder vitaminen rechtstreeks van de zon krijgen. Dit zorgt voor minder energie waardoor we sneller moe worden. Onze weerstand wordt ook erg op de proef gesteld door slechte weersomstandigheden zoals kou, regen, sneeuw, mist en vochtige lucht. Hierdoor kunnen we makkelijker ziek worden.

Infecties voorkomen dankzij gezonde voeding

Om ons lichaam beter voor te bereiden op de winter, doen we er goed aan om een uitgebalanceerd eetpatroon na te leven. Gezond eten is van cruciaal belang om ons immuunsysteem sterker te maken zodat het eventuele aanvallen van buitenaf, zoals verkoudheid en griep, kan opvangen. Het is altijd beter te voorkomen dan te genezen; het nemen van geneesmiddelen vermijd je best zoveel je kan. Want hoe meer medicijnen je neemt, hoe sneller je lichaam er aan gewend geraakt.

Voeding voor de winter

Maaltijdsoepen

"Wintergroenten"

Groenten bevatten veel vitaminen die uiterst belangrijk zijn om ziektes als griep of keelonsteking af te weren. Gebruik groenten 's winters in de soep of bereid ze warm. Denk bijvoorbeeld aan typische wintergroenten zoals bloemkool, broccoli en witloof. Witloof kan je bereiden in een warme ovenschotel met kaas en hesp. Een uitgebreid gebruik van groenten is essentieel voor een sterker immuunsysteem.

Ovenschotels

Om het lekker warm te krijgen in de winter is niet alleen soep uiterst geschikt. Ook de klassieke stamppot is ideaal om zowel lekker én gezond te eten. Klassiek is de stamppot met spekjes, aardappelen, uien en eventueel spinazie of andijvie. Op deze manier heb je zetmeel, eiwitten, calorieën, vitaminen en ijzerrijke groenten. Daarnaast zijn ook heerlijke ovenschotels zoals een zelfgemaakte lasagne of aardappelen "dauphinois" gezonde gerechten.

Honing

Honing is al sinds de tijd van de oude Egyptenaren een belangrijk voedingsmiddel om het menselijk lichaam te versterken. Honing werd zelfs gebruikt als middel om wonden te helpen helen. Honing is als natuurlijk product heel geschikt om op een gezonde manier je immuunsysteem te versterken. Doe bijvoorbeeld elke dag een theelepeltje honing in je koffie bij het opstaan, of eet elke dag een honingkoek: gezond én lekker. Een van de meest aangeraden honingproducten is koninginnebrij.

Citrusvruchten

Fruit is natuurlijk niet te vergeten in een gezond voedingspatroon. In het bijzonder zijn citrusvruchten erg nuttig om de winter gezond door te komen. Citrusvruchten bevatten veel vitamine C, wat goed is om ziektes af te weren. Bovendien helpt vitamine C de lever om afvalstoffen sneller af te voeren. Drink 's winters regelmatig vers geperst sinaasappelsap en strooi bijvoorbeeld lichtjes wat citroensap over visgerechten. Een ander voorbeeld is om een limoen te persen en te gebruiken in een warme muntthee: een ideale manier om het op een gezonde manier warm te krijgen tijdens koude winterdagen. Eventueel kan je je organisme extra ondersteunen met voedingssupplementen met vitamine C.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.trendystyle.net/welzijn/troosteten.html
  • http://www.life.nl/artikelen/ervaring-en-onderzoek/gezond-de-winter-door
  • http://www.thuis-trainen.nl/blog-nieuws/lekker-en-gezond-eten-in-de-winter.html (bronnen geraadpleegd op 07/08/2015).

Reageer op het artikel "Gezonde voeding in de winter: tips om infecties te voorkomen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstips
Medische informatie…
Schrijf mee!