InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Seleen uit plantaardige bron

Seleen uit plantaardige bron

Seleen uit plantaardige bron Seleen is de Nederlandse benaming van het Engelse woord selenium. Toch zeggen veel Nederlanders selenium en kennen ze het Nederlandse woord niet. Seleen wordt verkocht als synthetisch supplement. Steeds meer voedselwetenschappers durven hun conclusies dat synthetische supplementen nutteloos en zelfs schadelijk kunnen zijn in het openbaar te melden.

Inhoud:

Ontdekking van seleen

Seleen is in 1818 ontdekt door de Zweedse chemicus Berzelius. Het mineraal is vernoemd naar de Griekse godin van de maan, Seleen. In wetenschappelijk termen spreekt men van organoseleen als het van een plantaardige bron komt en inorganisch seleen als het van synthetische oorsprong is. Het is een bekend feit dat nutriënten concentreren leidt tot een vergif. De toxische waarde van synthetisch seleen is veel groter dan de toxische waarde van organoseleen.

Waarom bevatten groenten steeds minder seleen?

Seleen is een onmisbaar voedingselement. Seleen zat vroeger in vrijwel elke groente maar veel groente zijn tegenwoordig seleenloos. Hoe komt dat? De hoeveelheid seleen in groente hangt af van de aarde waar het op groeit. Als er veel seleen in de grond zit, wordt het door de plant opgenomen. Zo kan het zijn dat broccoli uit de ene streek veel meer seleen bevat dat broccoli elders gekweekt. Nu wil het geval dat de laatste 60 jaar de landbouw is omgevormd tot een industrieel opererende bedrijfstak. Dat houdt onder andere in dat er jaren achtereen dezelfde gewassen worden gekweekt op de grond. Hierdoor put de grond en is de boer genoodzaakt tot het gebruiken van synthetische mest. Door monocultuur, het verbouwen van één soort gewas, is de grond uitgeput en bevat het geen seleen meer.

Seleentekorten en overschotten

Ondanks dat groenten steeds minder seleen bevatten, is er geen reden voor al te grote paniek. Mensen met een seleentekort zijn een grote zeldzaamheid. Soms krijgt een patiënt te weinig seleen als hij wordt bediend van parenterale voeding, dat is voeding buiten het darmstelsel om, bijvoorbeeld toegediend direct in de bloedbaan. Een tekort aan seleen leidt tot vermoeidheid en spierzwakte. Het is een veel groter gevaar om een seleenoverschot te krijgen. Veel gezondheidsfreaks leggen zich erop toe om hun voedingspatroon aan te vullen met synthetische vitaminen en mineralen. Mensen die teveel seleen eten kunnen gaan leiden aan depressiviteit, nervositeit, misselijkheid, overgeven en haarverlies.

Seleen zit in asperges. / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Seleen zit in asperges. / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de meest vruchtbare landbouwgronden ontstaan als rivieren overstromen waardoor de grond van natuurlijke nutriënten wordt voorzien.

Biologische groente bevat wel seleen

Het is in feite een schandaal dat voedselautoriteiten synthetische componenten zoals kunstmatig verkregen seleen en kunstmatige vitaminepillen op de markt toelaten. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat synthetische voedingspillen een gevaar zijn voor de gezondheid. Biologisch gekweekt voedsel bevat nog wel voldoende natuurlijke seleen. Biologische landbouwgrond kent jaarlijks andere gewassen waardoor de grond niet uitput. Biologische boeren gebruiken natuurlijke plantdelen zoals zeewier om de grond rijker aan voedingsstoffen voor planten te maken.

Gekleurde commerciële wetenschap

In de wetenschappelijke wereld zijn altijd meerdere stromingen herkenbaar. Wetenschap komt tot contradictoire conclusies. Wetenschapsfilosoof Karl Popper zei dat dit te maken heeft met de opdrachtgevers; de wetenschappelijke uitkomst van een onderzoek wordt grotendeels bepaald door de financiers en mensen die de onderzoeksopdrachten uitdelen. In het geval van seleen zullen farmaceutische opdrachtgevers altijd beweren dat seleen gesynthetiseerd moet worden. De statistische gegevens die uit wetenschappelijk onderzoek rollen kunnen altijd op meerdere manieren uitgelegd worden en iedere wetenschapper legt deze uit naar de wensgedachte van de financier of opdrachtgever. Daarom is het belangrijk dat er fundamenteel, onafhankelijk onderzoek moet worden gebruikt om politieke besluitvorming te ondersteunen. Wanneer de politiek slechts onafhankelijk onderzoek had gebruikt dan waren synthetische vitaminepillen en mineralenpillen waarschijnlijk uit gezondheidsoverwegingen allang verboden gemaakt.

Synthetisch seleen, bijproduct van metaalindustrie

Synthetisch seleen wordt gemaakt uit een bijproduct van de metaalindustrie. Het is zowel een afvalproduct van koper, lood als zilver. Dit bijproduct is gelardeerd met enkele wetenschappelijke onderzoeken en een slimme marketingscampagne om vervolgens tot gezond seleensubstituut te worden gebombardeerd. Mensen kopen het in grote getale totdat de onafhankelijke onderzoeken naar buiten komen die zeggen dat synthetisch seleen op chemisch niveau in de verste verte niet lijkt op natuurlijk seleen. De werking van synthetisch seleen, ook sodium seleniet genoemd, is daarom totaal anders dan seleen uit plantaardig voedsel.

Geconcentreerde voedingsstoffen zijn nooit gezond

Zelfs al zou je seleen uit plantaardige voeding kunnen isoleren om het in geconcentreerde pilvorm te verkopen, zou nog het gezondheidseffect van deze virtuele pil met natuurlijk seleen minimaal zijn. Dat komt omdat voedingstoffen niet op zich werken. Seleen heeft enzymen, proteïne-begeleiders, glyconutriënten, andere mineralen en vitaminen en nog veel meer fytonutriënten nodig om naar behoren te werken. Deze zitten allemaal wel in de plant of noot die we eten, dat is ´heel voedsel´ waar alle elkaar versterkende nutriënten in huizen.

Seleen zit in zonnebloempitten. / Bron: GerFes, Wikimedia Commons (Publiek domein)Seleen zit in zonnebloempitten. / Bron: GerFes, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Afval herverpakken en verkopen als gezondheidsmiddel

Het is een enorm winstgevende handeling voor farmaciebedrijven om een afvalproduct uit de metaalindustrie te herverpakken en van het label ´gezond´ te voorzien. In feite is het een gifstof. In sommige gevallen kan slechts 450 milligram seleen zeer schadelijk zijn. De voedselwarenautoriteiten van deze werreld zijn volledig ingepakt door de grote farmacie en voedingsbedrijven en hebben keer op keer bewezen geen onafhankelijk opererend instituut te zijn. Integendeel, de voedselwarenautoriteiten van deze wereld laat oogluikend mega-experimenten met voeding toe op de totale wereldbevolking.

Organoseleen als medicijn tegen kanker

Organisch seleen kan wellicht kanker zoals prostaatkanker voorkomen. Er worden de laatste tientallen jaren zeer veel onderzoeken gedaan die plantaardig seleen gebruiken als middel om kanker te bestrijden. Men vermoedt dat organoseleen grote helende effecten heeft maar doorslaggevende feiten zijn nog niet gerapporteerd. Op veel supplementensites staat dat seleen (of selenium, zoals het in Engelstalige landen wordt genoemd) goed is tegen kanker maar die mededeling is geenszins gebaseerd op wetenschappelijke feiten.

Seleen in plantaardig voedsel

Omdat seleen veel in zeewater voorkomt bevat veel vis seleen. Dieren eten seleenhoudende groenten. Vandaar dat vlees, eieren en melkproducten zoals Hollandse kaas een grote hoeveelheid seleen bevat. In dit rijtje staan alleen de plantaardige bronnen van seleen omdat vis en vleessoorten andere schadelijke effecten kunnen hebben. Zo draagt vlees eten bij tot kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Er moet in het achterhoofd worden gehouden dat de grond waarop een groente of graanproduct wordt verbouwd het seleengehalte bepaalt, maar de volgende voedingssoorten bevatten relatief meer seleen.

  1. Mosterdzaad,
  2. Champignons,
  3. Tahoe,
  4. Asperges,
  5. Knoflook,
  6. Zonnebloempitten,
  7. Zilvervliesrijst,
  8. Havermout,
  9. broccoli,
  10. Spinazie en
  11. Sesamzaad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Seleen of selenium: tekort symptomen en selenium in voedingSeleen of selenium: tekort symptomen en selenium in voedingSeleen of selenium is een essentieel spoorelement met een verscheidenheid aan functies. Het element is onder andere betr…
Selenium: Het elementSelenium: Het elementSelenium is een element die in de natuur in gesteenten en de bodem voorkomt. In zuivere vorm bestaat het als metallisch…
Selenium in de voedingVroeger werd het mineraal selenium als giftig beschouwd tot dat het zowat 50 jaar geleden erkend werd als essentieel spo…
Selenium: Tekort en supplementenSelenium is een mineraal dat zich bevindt in de bodem, maar van nature ook aanwezig is in water en sommige voedingsmidde…
Het mineraal: SeleniumHet mineraal: SeleniumSelenium is een heel belangrijk spoorelement dat ons moet beschermen tegen hart- en vaatziekten en kanker. Door verarmin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Darkone, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • http://www.academia.edu/659605/Chemistry_of_biologically_important_synthetic_organoselenium_compounds
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18444160
  • http://www.care2.com/greenliving/are-you-getting-real-selenium-or-a-toxic-synthetic.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8846151
  • http://www.naturalnews.com/031397_MegaFood_zinc.html
  • Foto's champignons, broccoli en knoflook: tom008
  • Overige foto's: wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Selenium_in_biology#Medical_use_of_synthetic_selenium_compounds
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Seleen
  • http://www.newsmax.com/FastFeatures/selenium-cancer-benefits-health/2010/11/11/id/371344
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=95&tname=nutrien
  • Afbeelding bron 1: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: GerFes, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Seleen uit plantaardige bron"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!