InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van maarts viooltje

De geneeskracht van maarts viooltje

De geneeskracht van maarts viooltje Het maarts viooltje heeft blauw-violette bloemetjes die heerlijk ruiken. De Grieken en de Romeinen hielden van de geur van dit kleine laaggroeiende plantje. Ze werden destijds zwarte viooltjes genoemd. Rond Athene lagen hele velden met zwarte viooltjes. Een dochter van de Godin Athene zou in het maarts viooltje veranderd zijn toen ze ontvluchtte voor Apollo. In het latijn heeft deze bloeiende plant de mooie naam Viola odorata. Het maarts viooltje is inheems in Azië en Europa.

Inhoud:

Goden en het maarts viooltje

Het maarts viooltje was in het oude Griekenland gewijd aan Persephone, de godin van de onderwereld. Grieken strooiden de bloempjes op graven van jong gestorven vrouwen. In het voorjaar versierden de oude Grieken de beelden met vioolbloemen. Het plantje werd als symbool gezien van de vruchtbaarheid, terugkerende lente en de jeugdige vriendschap. De Grieken uit de antieke tijd gebruikte de maartse vioolbloetjes in liefdesdranken.

Tekening maarts viooltje / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening maarts viooltje / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Medicinale toepassingen van het maarts viooltje

Hippokrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde, schreef al over het maarts viooltje als heilzame plant. In de homeopathie wordt het maarts viooltje tegen oorpijn, oogziekten en eczemen gebruikt. Het maarts viooltje wordt door fytotherapeuten onder andere ingezet tegen hoofdpijn, duizeligheid, keelpijn, uitputting en slapeloosheid.

Maarts viooltje tegen hoofdpijn

Vroeger droeg men volgens de kruidenwetenschapper Plinius, een bloemenkrans van het maarts viooltje tegen de hoofdpijn en duizeligheid. Ook de gevolgen van een alcoholroes werden tegen gegaan met deze bloemenkrans. Later werden er compressen gemaakt van het maarts viooltje tegen hoofdpijn. Men waste het hoofd met een aftreksel van de bloemen, ook tegen hoofdpijn.

Bloeiend maarts viooltje / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiend maarts viooltje / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Maarts viooltje goed voor de luchtwegen

Van de bladeren en de bloemen van dit viooltje werd thee gezet. Deze thee heeft geneeskrachtige werking tegen kinkhoest en bronchitis. Er werd in vroegere tijden een hoestmiddel gemaakt van de bloemen van het maarts viooltje. Dit hoestmiddel had tegelijkertijd een mild laxerende werking, was ontstekingsremmend, pijnstillend en werkte antibacterieel.

Natuurlijke aspirine

Modern wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een glycoside van salicylzuur in zit. Dat is een natuurlijke vorm van aspirine. In synthetische aspirine zit namelijk acetylsalicylzuur. Hiermee is bewezen dat de oude Hippokrates en zijn kruidenwetenschappers helemaal gelijk hadden door in het maarts viooltje een geneeskruid te zien dat voor algemeen gebruik van toepassing is.

Twee maartsvioolbloemetjes / Bron: Strobilomyces, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Twee maartsvioolbloemetjes / Bron: Strobilomyces, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Fytonutriënten

Er zitten diverse fytonutriënten in de bloemen en blaadjes van het maarts viooltje. Het bevat onder andere:
  • Eugenol,
  • Ferulazuur,
  • Kaempferol,
  • Quercetine, en
  • Scopoletine.
Het maarts viooltje heeft misschien nog meer medicinale eigenschappen. Deze zijn nog niet allemaal bewezen maar de eerste onderzoeken zijn veelbelovend. Maarts viooltje zou wellicht goed zijn tegen meerdere soorten kanker, arthritis, Aids en tandvleesaandoeningen. Voordat dit paarskleurige viooltje tot medicijn kan dienen tegen deze ziekten is meer onderzoek nodig.

Uitwendige toepassingen van maarts viooltje

De bloemblaadjes kun je breken en op je huid wrijven daar waar een zwelling zit. De zwelling wordt dan minder. Geïrriteerde huid kan met de bloemetjes van het maarts viooltje behandeld worden. Het plantje is vaak gebruikt tegen eczeem. Voordat doel werd een bad gemaakt met daarin veel blaadjes van het maarts viooltje.

Een bloementapijt van maartse viooltjes / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Een bloementapijt van maartse viooltjes / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Recept hoestsiroop maarts viooltje

De bloem moet zonder kelk overgoten worden met 100 ml heet water. Dit moet 24 uur trekken. Vervolgens wordt het gefiltreerd. Het overgebleven sap wordt 20 minuten verwarmd met 150 gram rietsuiker, zonder dat het gekookt wordt. Daarna wordt het nog een keer gefiltreerd en het hoestmiddeltje is klaar. Voor dit recept is het een aanbeveling om rietsuiker te gebruiken maar gewone suiker kan eventueel ook. In plaats van suiker kun je ook het water met honing vermengen om het als honingsiroop toe te dienen. De honing en de vioolbloempjes versterken elkaars werking als antihoestmiddel.

Vioolwortel als Braakmiddel

De wortel van het maarts viooltje is gebruikt als braakmiddel. Soms is het verstandig iets uit te braken bijvoorbeeld als je iets dat bedorven, vergiftigd of besmet is hebt gegeten. De wortel van het maarts viooltje moet je dus nooit zomaar opeten.

Drinkbare en eetbare bloemen

De bladeren en de bloembladeren van het maarts viooltje zijn eetbaar en passen in een vrolijk gekleurde salade. Het is zelfs mogelijk om een salade van enkel bloemen te maken. In dit artikel lees je meer over eetbare bloemen. In plaats van de bloemen te gebruiken voor een salade kun je er ook thee van maken. Gebruik hiervoor een handjevol bloemen per kop thee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maarts viooltje als fytotherapeutisch medicijnMaarts viooltje als fytotherapeutisch medicijnMaarts viooltje is een vaste plant die 15 centimeter hoog kan worden. Het is een sierplant met medicinale toepassingen.…
Het maarts viooltje in het voorjaarHet maarts viooltje in het voorjaarHet maarts viooltje is het viooltje uit het violengeslacht Violaceae. Het is de eerste bloeier van alle soorten violen.…
Viooltjes, traditie en cultuurViooltjes, traditie en cultuurHet plantengeslacht Viola heeft door de eeuwen heen de aan­dacht getrokken. Ongetwijfeld komt dit door de bloemvorm, die…
Eetbare bloemen in de lenteEetbare bloemen vindt u ook in de lente. Zij geven een extra smaak en geur aan gerechten en dranken. In dit artikel staa…
Bloeikalender voor geurende bloemenBloeikalender voor geurende bloemenVeel bloeiende planten zien er niet enkel prachtig uit, maar verspreiden bovendien heerlijke geuren die de neus doen tin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TeunSpaans, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://health-from-nature.net/Common_Violet.html
  • Boek: Blöte-Obbes, De Geurende Kruidhof
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Viola_odorata
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur
  • http://www.altnature.com/gallery/violet.htm
  • Foto's wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Strobilomyces, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van maarts viooltje"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!