InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Plantaardige medicijnen tegen depressie

Plantaardige medicijnen tegen depressie

Plantaardige medicijnen tegen depressie Voedsel en depressie hebben een duidelijke wetenschappelijke relatie. Het blijkt dat het eten van omega3 vetten erg goed is tegen depressies. In IJsland zijn er minder mensen met een depressie dan in andere landen. Interessant is dat de IJslanders meer omega3 vetten eten dan alle andere volkeren. Voedsel waar veel omega3 vetten in zit is vlaszaad of lijnzaad. Lijnzaadjes kunnen helpen als ondersteuning wanneer iemand last heeft van prikkelbaarheid en enkele andere psychische problemen.

Inhoud:

Eetstoornis

Wanneer iemand depressief is ontstaat er soms een neiging om veel zoetigheid te eten. Dat kan juist de energiebalans negatief verstoren waardoor men zich ook vermoeid voelt. Suiker is een verslaving. Eventjes voel je je goed na het eten van suiker maar al snel heb je de volgende portie weer nodig. Het gaat bij een depressie met voeding bestrijden niet alleen erom wat je eet maar ook wat je beter niet kan eten.

Voedsel tegen depressiviteit

Medicijnen tegen depressiviteit zijn zo heftig dat het verstandig is ten alle tijde te voorkomen dat je daarvan afhankelijk bent. Het is daarom verstandig om bij een lichte depressie je eerst te wenden tot natuurlijke middelen zonder bijwerkingen. De bijwerkingen van chemische antipressiva zijn rigoureus. Sommige medicijnen hebben zelfs verhoogde kans op zelfmoord als bijwerking. Het is op zich heel bijzonder dat zulke medicijnen worden toegelaten. Veel verstandiger is het daarom om kruiden en voedsel als medicijn te gebruiken. Je kunt door sommige voedselsoorten iets meer te eten dan anders depressies te lijf gaan.

Combinatie van producten

Ziekten oplossen door middel van één plantaardig product gaat vrijwel nooit. Een combinatie van mogelijkheden dienen te worden toegepast. Het liefst neem je een fytotherapeut in de arm, dat is een arts die alles weet van de geneeskrachtige werking van planten en de eventuele interacties met medicijnen die andere artsen voorschrijven. Het is namelijk niet altijd zo dat gewoon een voedselsoort eten helpt tegen depressies. Het gaat erom hoe lang je iets gebruikt, of het voor jou geschikt is en in welke vorm je het inneemt. Er zijn allerlei mogelijkheden om plantaardige medicijnen in te nemen zoals: kruidenthee, afkooksel, maceraat, vloeibaar extract, droogextyract, nebulisaat, kruidenpoeder, kruidensap, kruidensiroop, kruidenpap, kruidenolie, etherische olie, hydrolaat, glycerinemaceraat, medicinale azijn, kruidenzalf, kruidencreme en kruidenbalsem.

Vlaszaad of lijnzaad / Bron: Hans Hillewaert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vlaszaad of lijnzaad / Bron: Hans Hillewaert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Omega3

Omega3 is goed om depressies te behandelen. Het zit in enkele soorten zaden en vis. Vis wordt in de fytotherapie niet als medicijn tegen depressies gebruikt. Op internet schrijven veel diëtisten wel vis voor. Vis is geen vegetarische optie. Bovendien kleven er andere nadelen aan vis. Teveel vis eten is niet goed en bovendien zitten er steeds vaker zware, giftige metalen in vis. Depressies hebben vaak te maken met een verstoring van de balans in omega3 vetzuren. Voeding waar dit veel in zit, zoals vlaszaad, kan eenvoudig dagelijks aan de warme maaltijd worden toegevoegd. Omega3 is een belangrijke voedingstof voor de hersenen. Doorgaans eten we teveel vetten die ontdaan zijn van omega3-vetzuren. In zomerpostelein zit meer omega3vetzuur dan in visolie.

Bloedsomloop

Een ander feit is dat de bloedsomloop, met name de doorstroming in de haarvaatjes in de hersenen, minder goed is bij hen die last hebben van depressies. Dat kan in de hersenen leiden tot tekorten aan voedingsstoffen. Knoflook stimuleert de doorstroming in de haarvaten waardoor dit een goed middel is tegen depressie. Ook Ginkgo biloba stimuleert de bloeddoorstroming. Je kunt ginkgothee in de biologische winkel kopen. Rozemarijn is een kruid dat ook de bloeddoorstroming stimuleert.

St. Janskruid

St. Janskruid is in de Middeleeuwen voor het eerst ontdekt als kruid om depressies mee tegen te gaan. Het werkt goed bij lichte of middelmatige depressies zoals een down-periode als gevolg van een sterfgeval, ontslag, zwangerschap, menopauzale neerslachtigheid, melancholie, zwaarmoedige buien, ochtendhumeur, apathie, overwerk of liefdesverdriet. Het kan ook worden ingezet om prikkelbaarheid, nervositeit, overspannenheid, stress en slapeloosheid tegen te gaan. Overige indicaties waartegen dit kruid gebruikt wordt zijn: verminderd libido, agressiviteit, anorexia, bedplassen, ontwenning van drugs, sigaretten of alcohol en stotteren.

Slaapmutsjeskruid

Slaapmutsjeskruid werkt bij negatieve stemming en depressies. Het kan ook worden ingezet bij paniekaanvallen en angststoornissen. In de fytotherapie is het een kruid dat wordt ingezet bij de behandeling van bipolaire stoornissen of manische depressies. Alleen het zaad wordt gebruikt. Het wordt vaak voorgeschreven in combinatie met het rustgevende valeriaan en St Janskruid.

Knoflook

Knoflook werkt rustgevend en bloedzuiverend. De oude Egyptenaren beschreven in de bekende Ebers-papyrusrol 22 recepten met rauwe knoflook. Knoflook voorkomt atherosclerose in de hersenbloedvaten waardoor men een beter geheugen en concentratievermogen verkrijgt. Dit voorkomt ook duizelingen en hoofdpijn.

Ginkgo biloba / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (Publiek domein)Ginkgo biloba / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Gingko biloba

2800 jaar voor Christus gebruikte men in China bladeren van de ginkgo biloba om seniel wordende mensen weer geestelijk helder te maken. Ginkgo stimuleert de doorbloeding in de hersenen. Daardoor zijn de hersenen beter in staat hun functies uit te oefenen. Geheugenzwakte, verminderd begripsvermogen, verminderde kenniswerving, afgenomen alertheid, desoriëntatie beginnende dementie, alzheimer, depressies, irritatie, zwartgalligheid, angsten en stemmingslabiliteit worden alle behandeld met bladeren van de ginkgo biloba.

Rozemarijn

Rozemarijn is niet alleen een lekker groen kruid maar het helpt ook tegen geheugenzwakte, concentratiestoornissen, uitputting, futloosheid, lichte depressies, apathie, geestelijke overspanning en nervositeit. De oude Grieken en Romeinen associeerden geestelijke onbalans met de aanwezigheid van demonen en er werd rozemarijn aangeraden bij hen die daar teveel last van hadden.

Vlaszaad

In vlaszaad of lijnzaad zitten veel omega3 vetzuren. Deze zijn nodig voor een optimaal functioneren van de hersenen. Vlaszaad is in elke biologische winkel te koop en soms ook in een gewone supermarkt. In de fytotherapie is vlaszaad een medicijn tegen bipolaire stoornissen, agorafobie en schizofrenie. ADHD, gedragsstoornissen, concentratieproblemen en geheugenproblemen worden ook met vlaszaad behandeld.

Zwarte netel of perilla frutescens / Bron: SB Johnny, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zwarte netel of perilla frutescens / Bron: SB Johnny, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Perilla frutescens

Perilla frutescens is de Latijnse naam van zwarte netel. Het is de Aziatische variant van deze netel. Hij lijkt sprekend op onze brandnetel, is er ook familie van, maar zijn kleur is zwartachtig donkerpaars. In Azië wordt hij veel in de keuken gebruikt. In zwarte netel zitten meer omega3 vetten dan in vlaszaad. Dat maakt de plant zeer geschikt voor behandeling van depressiviteit. Door fytotherapeuten wordt de zwarte netel niet alleen bij depressie ingezet maar ook tegen prikkelbaarheid, concentratiestoornissen, stemmmingswisselingen, verminderd geheugen en verminderde leercapaciteiten.

Een opmerking t.a.v. wetenschap

Als laatste staan hier drie behandelingsmethoden tegen depressies waarvoor geen enkel bewijs is. Hierboven beschreven indicaties worden ondersteund door de wetenschap. Op internet valt in populaire artikelen uit binnen- en buitenland regelmatig te lezen dat saffraan, havermout en vis goed zou werken tijdens depressies. Het kan geen kwaad om gezond te eten maar er is geen bewijs dat deze voedingsoorten iemand kunnen helpen om te genezen. Van havermout zijn er overigens wel lichte aanwijzingen dat het goed is om in goede balans te komen; het wordt wel eens voorgeschreven aan kinderen met ADHD.

Saffraan en andere onbewezen claims

Van saffraan is het niet wetenschappelijk bewezen dat het positieve effecten heeft bij depressies. Sommigen claimen dat het een rustgevend werking bezit voor het zenuwstelsel. Overigen kruiden die regelmatig op internet genoemd staan omdat ze geacht worden te werken tegen depressies zijn: kurkuma, sesamzaad en cacao. Sommige schrijvers nemen aan dat foliumzuur, tryptofaan, magnesium en serotonine nodig zijn voor een gezonde werking van de geest. In een artikel werd bijvoorbeeld chocolade aanbevolen. Maar de suikers in chocolade kunnen juist voor ongewenste resultaten zorgen omdat je door suiker te eten na een uurtje weer opnieuw een eetaanval kan krijgen. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bipolaire stoornis (manisch depressief)Bipolaire stoornis (manisch depressief)Een bipolaire stoornis is een stoornis waarbij je veel stemmingswisselingen hebt. Een ander woord hiervoor is manisch de…
Zijn plantaardige geneesmiddelen over het algemeen veiligZijn plantaardige geneesmiddelen over het algemeen veiligWe moeten opletten dat al wat “natuurlijk” is, niet ongevaarlijk kan zijn. Denk maar eens aan de giftige planten en padd…
Kruiden tegen griep en keelpijnKruiden tegen griep en keelpijnFytotherapie, genezen met kruiden, wordt al sinds mensengeheugenis toegepast. Geneeskrachtige kruiden kunnen helpen kwaa…
Aftreksels, maceraten en tincturenAftreksels van kruiden, maceraten en tincturen vind je vaak terug in recepten voor het maken van je eigen schoonheidspro…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Plantaardige medicijnen tegen depressie"

Reacties

Kimberley Pex, 23-09-2019 13:31 #2
Ja, knoflook werkt goed tegen stress, je wordt er inderdaad rustig van, dat merk je al na een half uur tot n uur! Paar teentjes voor het slapengaan, en je slaapt als een blok. Paar teentjes knoflook in de blender met tomatenpuree zout peper, water, wat olijfolie, en opdrinken, smaakt dan naar pittig tomatensap. Ook tegen alle vormen van schimmel, bijbehorend vermoeidheid, uitputting, enz enz enz

Martine, 09-08-2014 19:22 #1
Hoi, Bedankt voor het artikel, maar hoe kom ik aan sommige kruiden zoals zwarte netel? Reactie infoteur, 11-08-2014
Zwarte netel wort vaak verkocht onder de Latijnse naam: perilla frutescens. Onder die naam kun je het bij verscheidene webshops vinden. Een fytotherapeut kanm het je voorschrijven en waarschijnlijk ook leveren.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!