InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De vermijdbare oorzaken van Kanker

De vermijdbare oorzaken van Kanker

De vermijdbare oorzaken van Kanker Kanker is hard op weg volksvijand nummer 1 te worden in de westerse wereld. In Azië en de derde wereld komt kanker veel minder vaak voor. Een belangrijke oorzaak van kanker is gelegen in het voedsel, ook al willen artsen dat niet toegeven. Door het eten van suiker, witmeelproducten, transvetten en synthetisch voedsel wat uit E-nummers bestaat is de kans op het krijgen van kanker groter. Er zitten immers geen waarachtige nutriënten in dit voedsel. Het feit dat in Azië en derde wereldlanden veel minder kanker wordt aangetroffen moet worden toegeschreven aan het veelvuldig eten van groente en fruit wat in die landen gebeurt. Zodra een rijke bovenlaag zich gaat storten op cola-achtige frisdranken en fast food dan is ook in deze bovenlaag het risico op kanker aanmerkelijk groter.

Inhoud:

De oorzaken van kanker

Op 7 december 2011 verscheen op de website van de BBC de uitkomsten van een onderzoek over kanker. Verkeerde voeding, roken en drinken zijn in 40% van de gevallen de oorzaak van kanker. Het is bij wetenschappers wel degelijk bekend dat verkeerd voedsel kanker veroorzaakt, maar kankerbehandelende artsen hebben daaruit anno 2012/2013 nog niet de conclusie getrokken om voedselvoorschriften aan patiënten te geven.

Roken veroorzaakt kanker / Bron: M. Minderhoud, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Roken veroorzaakt kanker / Bron: M. Minderhoud, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Roken, drinken en slecht eten

Roken, alcohol drinken en tekort aan verse groente en vers fruit geeft een groter risico op kanker bij mannen, zo toont het wetenschappelijk onderzoek aan. Voor vrouwen geldt vooral dat obesitas en roken een extra gevaar opleveren om kanker te krijgen. Professor Max Perkin spreekt tegen dat kanker vooral in de genen zou zitten want zijn onderzoek bewijst dat minstens 40% van de kankergevallen voorkombaar zijn. 4% van de kankergevallen worden veroorzaakt door het werk wat men doet, bijvoorbeeld omgang met chemicaliën of asbest.

Kanker komt door levensstijl

Volgens Dr Rachel Thompson toont het Britse onderzoek onmiskenbaar aan dat kanker gerelateerd is aan levensstijl; het is een westerse welvaartsziekte. De onderzoekers spoorden hiermee de Britse regereing aan om de Britten gezonder te laten eten. We zijn teveel verleid door industrie en bedrijfsleven om voorverwerkte producten te kopen waaruit alle voedingsstoffen verdwenen zijn. Doordat voorverwerkte producten slechter te verteren zijn kunnen ze meerdere ziekten veroozaken zoals kanker, obesitas, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten.

Suiker leidt tot kanker / Bron: Fritzs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Suiker leidt tot kanker / Bron: Fritzs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Rood vlees en vezeltekort

Behalve het tekort aan vers fruit en groente is het eten van rood vlees erg slecht voor de gezondheid; het is met name kankerveroorzakend. Wat weinigen zich realiseren is dat er gifstoffen in vlees zitten en dat het lichaam wordt overbelast door alle gifstoffen uit rood vlees te verwerken. Daarnaast eten mensen te weing vezels. Dat wordt veroorzaakt door de nadruk te leggen op wit brood, witte suiker, witte pasta en witte rijst. Bloem is de grote boosdoener. In plaats van bloem kun je gewoon volkoren tarwemeel gebruiken; in veel gevallen smaakt zelf gecreëerde voeding lekkerder. Witte, geraffineerde bloem en andere witmeelproducten zitten in alle deegwaren, sauzen, soepen uit potjes, blikjes en pakjes. Vezels zorgen ervoor dat alle voedingsstoffen beter door het lichaam worden opgenomen. Daarnaast zorgen vezels voor bescherming tegen darmkanker.

Kanker wordt niet veroorzaakt door genen

Vele kankerorganisaties zoals de American Cancer Society, geven toe dat kanker en genen niet goed aan elkaar gelinkt kunnen worden. Als in een familie veel mensen dezelfde soort kanker ontwikkelen dan betekent dat in het geheel niet dat er slechte genen in het spel zijn. De kans is juist erg hoog dat de hele familie hetzelfde voedsel eet. Daardoor kan een kanker getriggerd worden. Daarnaast weten zelfs genenonderzoekers dat de genen nooit de enige oorzaak zijn van kanker. De genen dienen getriggerd te worden om een ziekte te ontwikkelen. De genen hebben een zogenoemde aan- en uitknop. In principe zal het lichaam altijd zichzelf herstellen maar wanneer jarenlang voor de verkeerde voeding wordt gekozen, verzwakt het zelfherstellend vermogen van de genen en worden de genen die kankertumors veroorzaken als het ware in de ´aan-stand´ gezet terwijl ze altijd ernaar streven om in de ´uitstand´ te gaan staan.

Alcohol veroorzaakt kanker / Bron: UggBoy, Flickr (CC BY-2.0)Alcohol veroorzaakt kanker / Bron: UggBoy, Flickr (CC BY-2.0)

Zonnebrandmiddelen veroorzaken kanker

De zon is de oorzaak van kanker bij 4% van de ziektegevallen. Overmatig zonnenbaden is niet de enige oorzaak. Het insmeren met allerlei cosmetische middelen tegen verbranden is eveneens een veroorzaker van kanker. Je beschermt misschien de huid tegen acute verbranding maar je verpest je lichaam op de lange duur door deze bruiningsmiddelen omdat de huid alle chemicaliën in zonnebrandmiddelen opneemt. Het lichaam heeft het zwaar te verduren door allerlei cosmeticaproducten. Omdat bruiningsmiddelen op de hele huid worden gesmeerd is dit één van de grootste mede-veroorzakers van kanker. Het is beter om
  • je huid met olijfolie in te smeren,
  • een T-shirt aan te houden op het strand of
  • je lichaam langzaam aan de zon te laten wennen door elke dag 10-15 minuten langer in de zon te blijven.

Medicijnen kunnen kanker veroorzaken als rechtstreekse bijwerking maar ook als indirecte bijwerking doordat de darmflora verstoord wordt. Een verstoorde darmflora leidt tot mindere opname van voedingsstoffen die kanker kunnen bestrijden.

Bacteriën en virussen veroorzaken kanker

Wie last heeft van bepaalde virussen en bacteriën heeft een verhoogde kans kanker op te lopen. Er is hiermee een directe link gemaakt tussen het verminderd immuunsysteem en het oplopen van kanker. Hepatitis B en hepatitis C virussen kunnen
Vette hap veroorzaakt kanker / Bron: Eduardo P, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vette hap veroorzaakt kanker / Bron: Eduardo P, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
leverkankerveroorzaken.
  • Het HTLV-1virus veroorzaakt lymfeklierkanker en leukemie.
  • Het Eppsten-Barr-virus veroorzaakt lymfeklierkanker.
  • Het menselijk herpesvcirus HH8 zorgt voor kaposi´s sarcoma.
  • Het heliobacter pylori virus kan maagkanker en lymfeklierkanker veroorzaken.
  • Het papillomavirus kan baarmoederhalskanker veroorzaken.
Drie van deze virussen zijn sexueel overdraagbaar. HPV, en hepatitus B en C zijn via sexueel contact over te dragen op iemand anders. Een condoom dragen is daarom niet alleen goed om geen babies te maken, en SOA´s te mijden, het helpt pook om sommige vormen van kanker te voorkomen.

Kankeroorzaken:

Medicijnen veroorzaken kanker / Bron: U.S. Navy, Wikimedia Commons (Publiek domein)Medicijnen veroorzaken kanker / Bron: U.S. Navy, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  1. Roken,
  2. Drinken,
  3. Cosmetica, zeep,
  4. Medicijnen,
  5. Zonnebrandcreme,
  6. Omgang met chemicaliën,
  7. Milieuverontreiniging,
  8. Rood vlees,
  9. Te weinig vezels,
  10. Te weinig fruit,
  11. Te weinig groente.
Gerelateerde artikelen
7 tips om kanker te voorkomenEr zijn heel wat dingen die je kunt doen om het risico dat je kanker krijgt te verkleinen. Dit betekent misschien wel kl…
Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?De laatste tijd hoor je het steeds vaker om je heen dat iemand zegt: ‘Ik vind eigenlijk dat rokers en drinkers meer zorg…
Ziekten als sluipmoordenaar: welke ziekte groeit ongemerkt?Ziekten als sluipmoordenaar: welke ziekte groeit ongemerkt?De ene ziekte is de andere niet! Er bestaan verschillende ziekten, welke onverwachts de kop op steken terwijl we mogelij…
Alcohol en roken: risico op mondholtekanker?Alcohol en roken: risico op mondholtekanker?In een groot Nederlands onderzoek van medio 2014 is vastgesteld dat roken en alcohol drinken risicofactoren zijn voor di…
Borstkanker, voeding en alcohol: alcohol wordt afgeradenBorstkanker, voeding en alcohol: alcohol wordt afgeradenDat glaasje wijn drinken om te ontspannen is wel erg lekker als je borstkanker hebt gehad. Toch is juist die drank in ve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MOs810, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.bbc.co.uk/news/health-16031149
  • http://www.cancer.org/cancer/cancercauses/index
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7017215
  • http://www.medicinenet.com/cancer_causes/page4.htm#some_viruses_and_bacteria
  • http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3253059/2012/05/09/Stof-in-zonnebrandcreme-verhoogt-risico-op-kanker.dhtml
  • http://www.star-people.nl/index.php?module=news&id=5045
  • Afbeelding bron 1: M. Minderhoud, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Fritzs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: UggBoy, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 4: Eduardo P, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 5: U.S. Navy, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De vermijdbare oorzaken van Kanker"

Reacties

Ben, 24-02-2018 01:08 #2
Beste,
Is er al eens een vergelijk gemaakt tussen de hoeveelheid kanker en het drinkwater wat door koperenleidingen loopt?
Ik kan me voorstellen dat wanneer water door een koperen leiding loopt deze minuscule kleine deeltjes koper meeneemt. Koper in te hoge concentraties is slecht voor je. Wellicht is dan ook te verklaren dat de rijkere landen meer kanker hebben. Dit komt doordat arme landen geen stromend water hebben wat door koperen leidingen loopt. Wellicht onzin of kan er iets van waarheid in zitten.
Groeten

Veroni, 23-09-2017 16:55 #1
Ik mis suiker nog als mogelijke veroorzaker van kanker.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!