InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het vegetarische dieet, beter voor mens en wereld

Het vegetarische dieet, beter voor mens en wereld

Het vegetarische dieet, beter voor mens en wereld Vegetariërs zijn gezonder dan vleeseters. Ze lopen minder kans om ziek te worden van een dodelijke ziekte zoals kanker. Bovendien zijn oudere vegetariërs fitter dan jongere vleeseters, als het leeftijdsverschil een paar jaar is. Deze gegevens zijn de conclusies van wetenschappelijk onderzoek. Hoe het komt, daarover is de wetenschap nog niet helemaal uit. Een mogelijke verklaring is het feit dat het tegennatuurlijk is om vlees te eten; in tegenstelling met wat de meeste mensen denken is de mens van nature vergetariër. Vlees eten is aangeleerd.
Nootjes zijn heel gezond / Bron: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Nootjes zijn heel gezond / Bron: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Mens van nature vegetariër

In tegenstelling wat we op school hebben geleerd is de mens van nature herbivoor. Op school leerden we dat mensen omniivoor of alleseters waren. Er zijn drie soorten eters op aarde:
  • Herbivoren: planteneters,
  • Carnivoren: vleeseters,
  • Ombivoren: alleseters, eten zowel planten als dieren.
Er zijn twee redenen waarom de mens beslist geen vleeseter is maar mensen het alleen elkaar aanleren om vlees te eten. Reden één is ons gebit. Dit is het gebit van een herbivoor. Dat is te zien aan de Orang Utan, de primaat die het dichtst bij de mens staat. Deze mensaap is 100% vegetariër en zijn gebit lijkt sprekend op een mensengebit. De tweede reden dat een mens vegetariër is, is ons spijsverteringskanaal. Vleeseters hebben een rigoureus ander spijsverteringskanaal dan planteneters. Een voorbeeld daarvan is dat de mens slechts 5% van de maagzuren heeft die vleesetende dieren hebben. Het vlees wordt door mensen helemaal niet goed verteerd, het rot alleen in de darmen. Het spijsverteringskanaal van de mens komt dicht overeen met dat van planteneters en lijkt in de verste verte niet op het spijsverteringskanaal van een vleeseter.

Waarom eten we toch vlees?

Deze informatie staat haaks op wat we geleerd hebben en wat we in reclame op televisie zien. De Europese Unie betaalt zelfs mee aan reclames voor het eten van vlees. Vlees wordt dikwijls als een heerlijk gezond kostje voorgeschoteld. Dat heeft er onder andere mee te maken dat vleeseters net zoals religieuze kerkgangers hun geloof in het vlees eten verspreiden. Er is geen enkele wetenschappelijke basis om vlees eten als een natuurlijk gegeven te beschouwen; het is puur een cultureel verschijnsel. Daarnaast is de vleesindustrie of bio-industrie in Nederland erg groot en heeft het economische belangen die het beschermt. De vleesindustrie verspreidt door middel het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren (PVE) en de Centrale Organisatie voor de Vleessector(COV) propaganda over vlees. Dit gebeurt tegen de wetenschap in dat vlees eten altijd ongezond en ziekmakend is. Zuiver plantaardig eten is het meest logische ding voor een mens om te doen. Vlees eten is onnatuurlijk. Bovendien wordt vlees onder dramatische omstandigheden geproduceerd en wordt het vleesdieren extra vergiftigd doordat ze genetisch gemanipuleerde voeding, medicijnen en groeihormonen innemen, die uiteindelijk allemaal op het bordje van de nietsvermoedende vleeseter terecht komen.

Iedereen weet dat rood vlees voor kanker zorgt. Het eten van andere soorten vlees, vis en schaaldieren leidt er eveneens toe dat we allerlei gifstoffen in ons lichaam pompen.

Proteïnen

Een vegetarisch dieet wordt door leken vaak benaderd met een grote angst om te weinig proteínen naar binnen te krijgen. Die angst is geheel overbodig aangezien peulvruchten, noten, zaden, granen en zuivel de mens in grote hoeveelhden eiwitten kan voorzien. Daarnaast zitten er eiwitten in vele gezonde groenten. Fruit bevatten de minste eiwitten maar zelfs in de banaan zitten proteïnen.

Vegetarisme goed tegen obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten

Volgens een onderzoek uit 2011 hebben vegetariërs een aanmerkelijk lager risico op kanker, obesitas, hart- en vaatziekten en suikerziekte of diabetes mellitus. Onderzoeker Nico Rizzo was verbaasd over de grote verschillen in gezondheid tussen vegetariërs en vleeseters. Rizzo gaf 700 mensen een vragenlijst en zag dat de vegetariërs een lagere Body Mass Index(BMI) hadden, wat wilt zeggen dat vegetariërs minder vaak obees zijn. Rizzo onderscheidde ook de categorie semi-vegetariërs; mensen die eenmaal per week vlees aten. Zij hadden grotere kans op obesitas dan vegetariërs maar een kleinere kans hierop in vergelijking met grote vleeseters. Ook maten de onderzoekers de bloedsuikerspiegel, het vetgehalte en de bloeddruk. Rizzo voegt aan zijn bevindingen toe dat het niet 100% zeker is dat de betere gezondheid door het vegetarische dieet komt maar de gezondheidsverschillen zijn volgens hem zeer opvallend. Rizzo noemde geen alternatieve mogelijkheid voor het verschil; hij constateerde alleen dat vegetariërs minder vaak ziek worden dan vleeseters.

Vegetariërs hebben minder vaak kanker

Kanker is de meest desastreuze ziekte op dit moment. Vele wetenschappelijke onderzoeken zien een directe correlatie tussen vlees eten en kanker. Vlees eten valt onder de vermijdbare oorzaken van kanker. Een ander gevaar van vlees en vis eten is dat er nitrietzouten aan worden toegevoegd vlees en vis langer houdbaar te maken. Er worden tegenwoordig minder nitrietzouten dan vroeger gebruikt maar toch is dit een extra reden om vlees te mijden. Nitrietzouten kunnen reageren met andere componenten in voeding waardoor er nitrosamine ontstaan, een kankerverwekkende stof voor mens en dier. Tenminste, het is allang bekend dat nitrosamine voor dieren kankerverwekkend is maar onderzoek op de mens heeft nooit plaats gevonden. Men zou groepen mensen die veel nitrosamine binnenkrijgen door vlees te eten kunnen vergelijken met vegetariërs. In ieder geval blijkt uit alle overige onderzoeken dat als men vegetariërs en vleeseters met elkaar vergelijkt, dat de vegetariër altijd minder kans heeft op een dodelijke welvaartsziekte.

Peulvruchten zijn erg gezond / Bron: Sanjay Acharya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Peulvruchten zijn erg gezond / Bron: Sanjay Acharya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Diepgeworteld cultuurprbleem

Er zijn verschillende redenen om vlees te laten staan. De belangrijkste is dat vlees ziek maakt. In de westerse wereld lijden veel mensen aan welvaartsziekten maar wordt slechts minimaal onderzocht wat de oorzaken zijn. Dat heeft er mee te maken dat de oorzaken diep geworteld in de westerse cultuur liggen en dat de wijsheid en kennis over vlees de pijlers van de economische samenleving raakt. Ons gedachtengoed, de omgang met de natuur en de economie zouden radicaal omgegooid moeten worden wanneer mensen erachter komen dat vlees eten één van de hoofdoorzaken is van diverse ellendige ziekten die mensen over zich af roepen door verkeerd te eten. Aan de andere kant worden veel maatschappelijke problemen opgelost door het vegetarisme. Momenteel wordt veel landbouwgrond verbruikt om dieren te voeden. Water, een steeds kostbaarder goed, wordt aangewend voor de productie van veevoer voor de vleesindustrie. De wereld zou veel beter af zijn als we de mensheid massaal vrijwillig zou overstappen tot het vegetarisme.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Een korte geschiedenis van het VegetarismeVegetarisch eten is in de Westerse wereld relatief nieuw. Vlees heeft meestal een belangrijk deel uitgemaakt van onze ee…
Tips om vegetarisch te blijven eten op vakantieVoor de meeste vegetariërs is het heel gemakkelijk om zich in Nederland aan hun vegetarische eetgewoonten te houden. Je…
Waar vegetariërs op moeten lettenWaar vegetariërs op moeten lettenEen vegetarisch dieet is ontzettend gezond, en steeds meer mensen eten dan ook (vaker) vegetarisch. Waar echter wel reke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lucky2013, Pixabay
  • http://www.reuters.com/article/2011/04/01/us-vegetarians-idUSTRE7305ZB20110401
  • http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1846/2
  • PDF: meat and bladdercancer
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrosamine
  • http://rawfoodsos.com/2011/01/06/vegetarians-and-heart-disease/
  • Foto´s: tom008
  • Afbeelding bron 1: Midori, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Sanjay Acharya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Het vegetarische dieet, beter voor mens en wereld"

Reacties

Maria, 08-05-2017 20:24 #8
@Matthew. Dit verbaast me zeer, want in de tijd van de hippies 60-er jaren, vorige eeuw, was deze informatie al voorhanden. Juist de hippie-beweging wilde terug naar de natuur en het natuurlijke leven. En werd er over geschreven en gepraat in de media. Natuurlijk niet via internet, maar boeken, actiegroepen, linkse pol. partijen.

Wellicht was u niet in de gelegenheid hiervoor. In de 70-er jaren waarin ik opgroeide, werd ik zo kotsmisselijk van zo'n boek met foto's, dat ik acuut vegetariër ben geworden als kind. Dat bleek voor mij niet zó geschikt, bleek vele jaren later, dus nu eet ik zeer matig biol. vlees. Iedereen is anders en heeft andere voeding nodig in verschillende levensfases. Dat kun je iemand nooit opleggen of voorschrijven.

Mathew, 21-07-2016 22:18 #7
De vraag is waarom ik pas op hogere leeftijd achter al deze informatie kom. Ik ben er blij mee. Per direct gestopt met eten van vlees. Eén dagje internetten over 'slachthuispraktijken' en dit soort artikelen kan in één klap wat rechtzetten.
Bedankt, een belangrijke les!
Mathew. Reactie infoteur, 02-09-2016
Bedankt voor het delen van deze waardevolle ervaring. De meeste mensen stoppen na het zien van slachthuispraktijken, zoals vastgelegd in de documentaire Earthlings. https://www.youtube.com/watch?v=FOZm9CBbCR4&list=PLv7whYPHSlwTVb06qz0XrrLikH40cGdhs

Johanna, 06-08-2015 03:50 #6
Orang Utans eten wel insecten, niet alleen plantaardig voedsel. Dus ook dierlijke eiwitten Reactie infoteur, 07-08-2015
Het eten van insecten doen orang utans alleen uit nood, als er geen genoeg plantaardig voedsel is. In feite zijn alle biologen erover eens dat orang utans 99% vegetariër zijn. Dat is dus vrijwel volledig vegetarisch. Daarmee is de orang utan nog steeds een vrijwel vegetarisch dier wat van alle dieren op aarde het meest op de mens lijkt. Sterker nog: ook de mens eet soms uit nood insecten, bijvoorbeeld als er teveel sprinkhanen zijn in Noord-Afrika. Het feit dat orang utans soms insecten eten en mensen ook, doen deze nog meer op elkaar lijken en is een extra argument voor het feit dat de mens van oorsprong vegetarisch is, en geen vleeseter zoals sommige mensen denken.

Gijs, 12-11-2014 08:28 #5
Het gebit van de mens is toch gemaakt voor vlees en plant? Die van een koe, die echt speciaal ontwikkeld is voor plantaardig voedsel, heeft namelijk geen hoektanden, maar vooral maalkiezen. Ook lijkt ons verteringsstelsel meer op die van een planteneter omdat een plant aanzienlijk moeilijker te verteren is dan vlees, doordat plantencellen een celwand hebben. Voor de vertering van vlees is nou eenmaal minder werk nodig dan voor die van een plant. Vandaar misschien ook dat een koe 3 magen heeft. Althans dit is wat ik geleerd heb. Reactie infoteur, 12-11-2014
Beste Gijs
Dat is wat je geleerd hebt op school en vrijwel exact hebt gereproduceerd. Maar die informatie klopt van geen kant. Het gebit van het dier wat het dichtst bij de mens staat lijkt exact op dat van een mens. Dit dier, of eigenlijk een primaat is de orang utan en deze is vrijwel 100 % vegetarisch. In geval van nood eet het wel eens een vogeltje; maar alleen als er tijdelijk geen vruchten verkrijgbaar zijn.

Planten zijn licht verteerbaar en vlees is zwaar verteerbaar; dat is algemeen bekend in de voedingsleer. Planten zijn een stuk makkelijker te verteren dan vlees. Vandaar dat men adviseert om eerst salade te eten en daarna vlees, omdat anders het vlees voor obstipatie kan zorgen van de planten die reeds lang verteerd zijn.

Voor vleesetende dieren is vlees relatief gemakkelijk verteerbaar, hoewel het voor een leeuw 3 dagen duurt voordat een buffel of zebra is verteerd. Dat komt omdat vleeseters een hogere zuurgraad in de maag hebben. Deze hogere zuurgraad maakt het eenvoudiger om vlees te verteren. De mens heeft van nature een zuurgraad die overeen komt met die van planteneters. Nu is het wel zo dat de zuurgraad van mensen die veel vlees eten omhoog gaat omdat het lichaam zo flexibel is ingesteld dat het zich aanpast aan een dieet. Met andere woorden: vleeseters verzuren.

Een koe heeft 3 magen omdat het alleen maar gras eet en via de verschillende enzymen in zijn magen er alle stoffen kunnen worden gemaakt om het lichaam van de koe te voorzien. Een mens eet geen gras maar zaden, noten, granen, groente en fruit. Dat is een stuk gevarieerder dan enkel gras. Vandaar dat een mens maar een maag nodig heeft.
Thomas dijkman

Olaf, 28-06-2014 22:47 #4
Brood lijk ook niet gezond te zijn omdat een mens blijkbaar geen graan eter is (heb ik gelezen op internet). Blijkbaar komt men er zelf niet uit wat een mens wel en niet kan eten. De een zegt dat we van apen afstammen en als ik de chimpansee bekijk op tv die dan wel eens achter een ander aap aan rennen om het in stukken te verscheuren en op de smikkelen, dan lijkt het toch op de mensen een beetje een alles eter is. Want de mens stamt toch van de aap af zeggen ze. Reactie infoteur, 29-06-2014
Brood kan wel gezond zijn, het ligt er alleen aan van welk graan het wordt gemaakt. Het graan wat bestemd is voor supermarktbrood is niet zo gezond; dat is te ver doorgekweekt en bovendien wordt in al het supermarktbrood slechts wit meel gebruikt wat soms wordt gekleurd om het brood bruin te maken.
Wat je zegt over chimpansees klopt niet erg. Ten eerste zegt niet één evolutieponderzoeker dat we van chimpansees afstammen. Ten tyweede eten zij af en toe vlees, maar echt niet dagelijks. Ten derde lijkt de mens meer op de orang uran die 99% vegetariër is, deze mensaap eet alleen een vogeltje als er in het bos geen vruchten meer te vinden zijn.
Thomas Dijkman

Sofie, 12-05-2014 17:59 #3
Hallo,
Ik ben al jaren vegetarisch en ben het helemaal met u eens. Ik houd voor Nederlands mijn betoog over vegetarisme, en ik heb in uw artikel veel handige informatie gevonden. Dank u wel hiervoor. Reactie infoteur, 12-05-2014
Graag gedaan!

Dirk, 22-04-2014 01:31 #2
Hallo, ik ben me al een tijdje bezig om misschien veganistisch te worden. Maar ik heb 1 vraag, ik las op internet dat ze supplementen hadden voor vitamine b12 of b17 wat alleen in vleesproducten zit verkopen. Maar dat lijkt mij niet natuurlijk dat je daarvoor supplementen moet kopen? Weet je misschien een natuurlijk middel dat wel deze vitamine bevat?
Want ik lees op internet dat onze lichaam deze vitamine nodig heeft.

Mvg Reactie infoteur, 22-04-2014
Beste Dirk,
Hierover heb ik een ander artikel geschreven: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/108880-plantaardige-bronnen-van-b12.html
Groet!

Link, 21-08-2013 02:13 #1
Het gebit van de mens is herbivoor? Dat is niet te zien aan onze hoektanden. De orang-oetang staat het dichtsbij de mens? Volgens de laatste DNA onderzoeken zijn dit toch echt de bonobo en de chimpanzee. En als laatste punt uw referenties?! Geen enkel wetenschappelijk artikel! Oftewel dit is een zeer zwak betoog.

Mvg,

Een verontwaard gedragsbioloog Reactie infoteur, 21-08-2013
Ten eerste maak je de groteske spelfout orang-oetang, terwijl het ´utan´ of ´oetan´ is wat komt van hutan. Letterlijk btekent orang utan bosmens. Deze spelfout doet reeds twijfels rijzen over je status als wetenschapper. En ja, deze staat het dichtst bij de mens als het om zijn gebit gaat. De vegetarische orang utan heeft hetzelfde gebit als de mens, inclusief hoektanden. Het idee dat hoektanden duiden op een vleeseter, is dus totale onzin, iets wat alle wetenschappers inmiddels erkennen.

Het DNA is helemaal geen bewijs. Het menselijk DNA komt voor 90% overeen met dat van een pantoffeltjediertje, kortom het DNA bewijs is totale flauwe kul, iets wat alle genetici erkennen maar biologen over het algemeen nog steeds niet begrijpen.

Teb derde noem je jezelf een gedragsbioloog; dat is iemand die helemaal geen kaas heeft gegeten van deze materie, wat blijkt uit de bijzondere slechte argumentatie. Ik zou uw reactie kunnen laten verwijderen maar ik laat het staan om aan anderen te kunnen tonen hoe hardnekkig gedragsbiologen hun ogen voor de waarheid kunnen sluiten.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vegetarisme
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!