InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Melk leidt tot osteoporose, botbreuken en aderverkalking

Melk leidt tot osteoporose, botbreuken en aderverkalking

Osteoporose is een ziekte die vooral voorkomt in landen waar men veel melk drinkt. Dat is al minstens 25 jaar bekend. Melkproducten nuttigen is de oorzaak van het krijgen van deze botziekte. In landen met een hoge melkconsumptie zijn er veel meer botbreuken dan in landen met een lage melkconsumptie. De conclusie zou voor iedereen duidelijk moeten zijn: melk is slecht voor je botten. Voor veel mensen die zich erin verdiept hebben is dat de enige mogelijke conclusie. Steeds meer wetenschappers beginnen dat in te zien en stoppen met het herkauwen van onjuiste visies.

Inhoud:

Overheid subsidieert foutieve denkbeelden

Jarenlang zijn we in Nederland wijs gemaakt dat melk gezond is en calcium goed is voor je botten. Dat gebeurde op grond van wetenschappelijke inzichten die bij nader inzien foutief waren. Wanneer een wetenschappelijk denkbeeld onjuist blijkt dan duurt het enige tijd voordat iedereen het accepteert. Momenteel wordt melk op scholen nog steeds gesubsidieerd en krijgt de melksector subsidie van de Nederlandse overheid om melk te promoten onder kinderen. Dat gebeurt onder het motto: jong geleerd, oud gedaan. Zo creëert de maatschappij een samenleving vol mensen met broze botten.

Osteoblasten

Calcium zorgt niet voor de botopbouw; dat doen osteoblasten. De botten, die uit calcium en aantal andere mineralen bestaan, worden door osteoblasten opgebouwd. Deze osteoblasten leggen een matrix neer waarin de calciummoleculen zich kunnen aansluiten om een stevig botweefsel te vormen. Door de inname van calcium worden osteoblasten gestimuleerd om calcium te transporteren. Het probleem is echter dat osteoblasten een beperkte levensduur hebben. Tijdens de opname van calcium gaan 50 tot 70% van de osteoblasten dood. Een overdaad aan calcium zorgt ervoor dat de bottenbouwers of osteoblasten overlijden en er een tekort aan deze stof komt. Hierdoor zijn de botten slechter in staat zichzelf op te bouwen.

Calcium is als los gestapelde bakstenen

Wanneer je een teveel aan calcium binnenkrijgt dan komt dat calcium wel in je botten terecht maar het maakt de botten niet sterker. In feite is het opslaan van calcium in de botten een noodmechanisme omdat het lichaam er altijd voor zorgt dat er rond de 500 milligram calcium in het bloed zit. Te veel calcium in het bloed zorgt ervoor dat de spieren niet meer kunnen functioneren. De calcium die in botten zit, zonder dat osteoblasten voor een matrixframe zorgen, zijn als los gestapelde bakstenen die een muur van een huis zouden moeten vormen. Het lichaam ziet dit calcium als overtollig en zal het op een goed moment willen afvoeren. Omdat mensen dagelijks teveel calcium uit melk drinken is er weinig mogelijkheid tot het afvoeren van calcium maar zeker is dat het gaat gebeuren. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat hoeveel melk je ook drinkt, als je 70 bent heb je altijd minder calcium in de botten.

Bevolkingstatistiek bevestigt dat melk drinken leidt tot osteoporose

In Griekenland verdubbelde tussen 1977 en 1985 de melkconsumptie. In deze tijd verdubbelde ook het aantal gevallen met osteoporose! In Hong Kong dronk men in 1989 twee maal zoveel melk als in 1966, en osteoporose kwam in 1989 driemaal zoveel voor als in 1966. In de V.S., Nieuw Zeeland en Australië wordt drie keer zoveel melk gedronken als in Japan. Het aantal osteoporosegevallen is twee en een half keer zoveel in de westerse landen als in Japan. Binnen de V.S. drinken mensen van Mexicaanse en Afrikaanse afkomst minder melk; zij hebben twee keer zo weinig osteoporose als blanke Amerikanen. Deze rij met onderzoeken zou nog eindeloos veel langer kunnen worden. Ook voor Nederland geldt dat hier relatief veel meer heupfracturen, botbreuken en osteoporose voorkomt, terwijl Nederland een land van melkdrinkers bij uitstek is; sterker nog: er wordt extra
Doordat mensen melk drinken krijgen botchirurgen een inkomen / Bron: Ashish j29, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Doordat mensen melk drinken krijgen botchirurgen een inkomen / Bron: Ashish j29, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
calcium, aan melk toegevoegd, wat het averechtse effect nog groter maakt. Behalve bevolkingsstatistiek heeft de Harvard universiteit in de V.S. een grootschalig onderzoek gedaan onder 78.000 vrouwen waaruit bleek dat hoe meer melk vrouwen dronken, hoe groter de kans was op heupfracturen, botbreuken en osteoporose.

Melk, goed voor ziekenhuizen en botchirurgen

Melk is ontworpen om kalveren te voeden. De mensheid drinkt pas relatief kort melk; vroeger hielden we geen koeien om hen te gebruiken als melkproducenten. Melk is niet alleen overbodig maar het verslechtert de gezondheid van het bottenstelsel op lange termijn. Daarnaast is er een andere gezondheidsverslechterende factor van melk. Wanneer je melk combineert met het eten van fruit of groente dan zorgt melk ervoor dat de antioxidanten in groente en fruit niet worden opgenomen door het lichaam. Het is de vraag of melk wel in de schappen van de supermarkt thuis hoort. Melk drinken is in ieder geval goed voor de omzet van ziekenhuizen, het inkomen van botchirurgen en de gipsfabrikanten.

Plaque is oxicholesterol / Bron: NHLBI, Wikimedia Commons (Publiek domein)Plaque is oxicholesterol / Bron: NHLBI, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Melk leidt tot hart- en vaatziekten

Het is extra angstwekkend dat mensen met osteoporose eerder kanker en hart- en vaatziekten krijgen. Dat kan ermee te maken hebben dat het lichaam calcificeert of verkalkt. Allerlei micro-organismen in het lichaam voeden zich met calcium en scheiden calciumfosfaat uit. Over deze stof weten wetenschappers dat het kan leiden tot Monckeberg’s arteriosclerosis, een vorm van aderverkalking door calciumfosfaat. In dit kader is het goed erop te wijzen dat op de Nederlandse Wikipedia site over calciumfosfaat geen bijwerkingen van calciumfosfaat worden gemeld, op de Engelse variant misselijkheid, overgeven, constipatie, verminderde eetlust, droge mond, dorst en toegenomen neiging om te plassen worden vermeld, en dat op de Wikipediasite over Monckeberg’s arteriosclerose er over calciumfosfaat wordt gezegd dat het ziekten veroorzaakt aan de nieren en het hart. Het zorgt ook voor artritis en andere reumatische aandoeningen. Mensen met Alzheimer hebben meer calcium in hun hersens dan mensen die deze ziekte niet hebben. Het lijkt erop dat de oude wijsheid dat het lichaam en het brein verkalken door melk, meer waarheid bevat dan de huidige gepropageerde inzichten door de melkindustrie en overheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Bestanddelen melkMelk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals…
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Melk is niet zo goed als we denkenMelk is niet zo goed als we denkenWanneer je een baby bent, een zuigeling, drink je moedermelk. Logisch toch? Maar waarom blijven we, als we eenmaal grote…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Osteoblast
  • http://www.4.waisays.com/ExcessiveCalcium.htm
  • http://saveourbones.com/osteoporosis-milk-myth/
  • http://www.beatcfsandfms.org/html/CalciumPhosphate.html
  • Afbeelding bron 1: Ashish j29, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: NHLBI, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Melk leidt tot osteoporose, botbreuken en aderverkalking"

Reacties

Dia, 22-02-2016 21:30 #3
Goedenavond

Ik heb idd een vraag, na dit artikel gelezen te hebben. Nadat ik een botdichtheidsmeting in ziekenhuis heb laten maken (op advies van de huisarts). De test was niet goed dus moet ik aan de tabl. om die botdichtheid te verbeteren. De medicatie die ik nu moet slikken:
1. Alendroninezuur 70 mgr - 1x p/week 1 tabl. 2. CaD 1000/880IE Bruisgranulaat 1xper dag 1 zakje
Is dit dan wel verstandig of is dit juist schadelijk?

Hoop op een antwoord, vriendelijke groet Dia (vrouw 60 jaar) Reactie infoteur, 24-03-2016
Alendroninezuur zou ik zelf nooit nemen. Op internet vond ik dat vele mensen er bijwerkingen van krijgen, bv deze vrouw van 73 zegtdat ze er spierreuma van krijgt: ''Gebruik sinds september 2014 dit medicijn. Veel bijwerkingen, zoals gewrichtspijn, bot-en spierpijn. Ondragelijk. Gevolg is een slechte kwaliteit van leven.''
Read more at https://www.mijnmedicijn.nl/spieren-skelet-osteoporose-botziekten/alendroninezuur#QSpoCy8bYQkbeJkZ.99

De bijsluiter van alendroninezuur liegt er niet om. Dit staat er onder andere in: Bij de volgende klachten moet u onmiddellijk contact opnemen met uw arts of naar de afdeling spoedeisende hulp van het dichtstbijzijnde ziekenhuis gaan:
 ademhalingsproblemen
 zwelling van de lippen, het gezicht en de nek
 een ernstige huidreactie met aanzienlijke blaarvorming en schilfering, waardoor de huid er verbrand uitziet
 een ernstige reactie met blaartjes op roodachtige of paarsachtige, platte, verdikte plekken op de huid, ook rond of in de mond en/of ogen en/of geslachtsdelen
Als u problemen of pijn bij het slikken, pijn achter het borstbeen (midden op de borst) of (meer) last van brandend maagzuur krijgt, moet u het gebruik van de tabletten staken en contact opnemen met uw arts.
De volgende bijwerkingen zijn gemeld met ongeveer de aangegeven mate van voorkomen:
Zeer vaak (bij meer dan 1 op de 10 personen)
- bot-, spier- en/of gewrichtspijn die soms ernstig kan zijn.
Vaak (bij 1 tot 10 op de 100 patiënten):
- buikpijn, spijsverteringsstoornis of brandend maagzuur, verstopping, diarree, winderigheid
- zweer in de slokdarm, moeite met slikken, opgezettte buik, zuuroprisping vanuit de maag
- hoofdpijn, duizeligheid
- zwelling van de gewrichten, zwelling van de handen en benen (oedeem)
- jeuk, haarverlies
- vermoeidheid.
rvg 32960 PIL 0414.21v.AV

ALENDRONINEZUUR 70 PCH tabletten
MODULE I : ALGEMENE GEGEVENS 1.3.1 : Bijsluiter
Datum : 29 april 2014 Bladzijde : 5
Soms (bij 1 tot 10 op de 1000 patiënten):
- huiduitslag, roodheid van de huid
- misselijkheid, overgeven, ontsteking van de maagwand of slokdarm, verwonding van de slokdarm
wat pijn en problemen met slikken kan geven, bloed in de ontlasting
- veranderde smaak
- ontsteking van het oog (vaak pijnlijk)
- voorbijgaande symptomen (spierpijn, algemeen onwel gevoel, en zelden koorts) aan het begin van
de behandeling
Zelden (bij 1 tot 10 op de 10000 patiënten):
- allergische reactie, waaronder netelroos en snelle zwelling van de huid en slijmvliezen (angio- oedeem)
- huiduitslag bij blootstelling aan zonlicht en andere allergische reacties (zoals het mogelijk fatale Stevens-Johnsonsyndroom of toxische epidermale necrolyse)
- lage calciumwaarden in het bloed
- vernauwing van de slokdam, zweer in de mond, maag of andere peptische zweren
- problemen met de kaak (in het algemeen veroorzaakt door het trekken van een tand en/of een
lokale infectie)
- botbreuk in het dijbeen.
Calcium- en fosfaatwaarden in het bloed kunnen wijzigen bij het gebruik van Alendroninezuur 70 PCH, maar het is mogelijk dat u hiervan geen bijwerkingen ervaart.
In zeldzame gevallen kan een ongebruikelijke fractuur van het dijbeen optreden, met name bij patiënten die langdurig voor osteoporose behandeld worden. Als u last krijgt van pijn, zwakte of ongemak in uw dij, heup of lies, overleg dan met uw arts, want dit kan een eerste aanwijzing zijn voor een mogelijke botbreuk aan het dijbeen.

Je kun dus zelfs botbreuken in het dijbeen krijgen van dat spul, maw: in sommige gevallen worden de botten juist verzwakt.

Vitamine d3, het andere medicijn is wat minder slecht maar ook hier gelden bijwerkingen voor. Opvallend genoeg is 'e'en van de bijwerkingen van vitamine d3 dat het calcium versneld afbreekt. Dat staat in de bijsluiter. Hier volgt een fragment van de bijsluiter vanCaD 1000/880IE Bruisgranulaat: ''Bijwerkingen die soms voorkomen (komen voor bij minder dan 1 op de 100 gebruikers): Te hoge hoeveelheden calcium in het bloed (hypercalciëmie) of in de urine kunnen optreden bij hoge dosissen.
Bijwerkingen die zelden voorkomen (komen voor bij minder dan 1 op de 1000 gebruikers): verstopping, winderigheid, misselijkheid, maagpijn, diarree.
Bijwerkingen die zeer zelden voorkomen (komen voor bij minder dan 1 op de 10.000 gebruikers): jeuk en huiduitslag en gestoorde spijsvertering met vol gevoel of pijn in de maagstreek, boeren, misselijkheid, braken en zuurbranden (dyspepsie). Het melk-alkalisyndroom (wordt ook syndroom van Burnett genoemd en wordt meestal alleen gezien als te grote hoeveelheden calcium zijn ingenomen) met als symptomen: vaak moeten plassen, hoofdpijn, verlies van eetlust, misselijkheid of braken, ongebruikelijke vermoeidheid of zwakte, tezamen met een verhoogde calciumspiegel van het bloed en een verslechterde nierfunctie.''

Veel verse kruiden, noten en zaden eten zorgt voor een goede mineralenbalans in het lichaam. Calcium is een mineraal. Wanneer de mens te veel van een mineraal heeft kunnen er ziekteproblemen ontstaan.

Natuurlijke, vegetarische voedingsmiddelen waarin relatief veel calcium zit in combinatie met andere mineralen, zijn:
Sesamzaad,
Alle groenbladige groenten, vooral spinazie en snijbiet.
Alle koolsoorten,
Joghurt en kaas,
Venkel,
Peterselie,
Baslicum,
Asperges,
Prei,
Romeinse sla,
Oregano,
Knoflook,
Sinaasappels.

Rowie, 05-04-2015 09:46 #2
Zou wel graag een verschil zien tussen rauwe melk van grasgevoerde koeien en gepasteuriseerde industriemelk.
Weston Price deed onderzoek in de jaren dertig en kwam er ondermeer achter dat volle rauwe melk wel heel gezond is. Het is vooral suiker en brood wat tot verstoringen leidt in de calcium spiegel. Mensen met botontkalking hebben baat bij meer magnesium en fosfor, omdat dit samen met calcium een driehoeksverhouding is. Daarbij nog het gebrek aan vitamine D, zorgt ervoor dat problemen ontstaan.
Veel zonlicht, veel groenten, veel orgaanvlees zoals vislever olie, kalkfsleverworst, botbouillon, volle rauwe melk, roomboter en magnesium supplement, (Schussler Magnesium-fosfor) en botontkalking is passe, gebit en kaak herstelt zich ook met dit dieet.

Norulez, 23-05-2014 16:56 #1
- Het argument van 'bevolkingsstatistiek' gaat niet op. In centraal Afrika is de levensverwachting gemiddeld 40-50 jaar terwijl Osteoporose toch een ziekte is die zich op latere leeftijd pas manifesteert.
- In zowel Nieuw Zeeland als Australië wordt drie keer zoveel melk gedronken als in Japan. In het ene land is twee keer zoveel Osteoporose en in het andere land maar een half keer zoveel. Volgens de statistiek zou (als het argument zou kloppen) zou de verhouding voor beide landen tot Japan dan hetzelfde moeten zijn. Reactie infoteur, 24-05-2014
-Het gaat niet alleen om osteoporose maar om broze botten in het algemeen. In landen waar mensen meer melk drinken gebeuren meer botbreuken. Dat is statistisch onomstotelijk bewezen.

-Waarom zou, mbt Auatralié en Nieuw-Zeeland de verhouding exact hetzelfde moeten zijn? Zouden er geen andere factoren een rol mogen spelen zoals: de kwaliteit van de melk, het voedselpatroon in het algemeen, de samenstelling van de bevolking?

Is het feit dat in landen waar meer melk wordt gedronken meer botbreuken plaats vinden niet een goed genoeg argument voor jou? Dat mag natuurlijk. Ik zou zeggen: veel succes met jouw zienswijze. Schrijf er een artikel over.

Hartelijke groet,
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zuivel
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!