InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Plantaardige bronnen van B12
mijn kijk op

Plantaardige bronnen van B12

Wetenschappers weten nog steeds niet hoe het komt dat kinderen die enkel op vegetarisch dieet leven geen vitamine B12-tekort hebben. Het tekort aan een verklaring wordt ingevuld door te stellen dat eten dan wel vermengd zal moeten zijn met uitwerpselen van dieren. Deze totaal onzinnige en onwetenschappelijke aanname staat in vele wetenschappelijke artikelen te lezen. Herhalen is een kunst in de wetenschap; op school en de universiteit zijn de beste leerlingen degenen die het meest precies hun leraar kunnen herhalen.
B12 zit in Indonesische tempeh maar niet in westerse tempeh / Bron: Timleo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)B12 zit in Indonesische tempeh maar niet in westerse tempeh / Bron: Timleo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

B12-tekort komt nauwelijks voor

Ten eerste is het goed om te stellen dat B12-tekort bij veganisten nauwelijks voorkomt. Veganisten zijn vegetariërs die ook geen dierproducten zoals honing, melk, boter, kaas en eieren eten. In een weliswaar oud onderzoek, uit 1997, blijkt dat slechts 8% van de veganisten een B12 tekort hebben. Dit staat te lezen in een boek van Michel Post wat in zijn geheel op internet is geplaatst. Dat is geen reden om af te wijken van het veganisme, als je daarvan voorstander bent, want vlees eten leidt tot veel meer complicaties, meestal in de vorm van ernstige welvaartsziekten; het is één van de doodsoorzaken van kanker en hart- en vaatziekten. Je kunt daarnaast je leven lang lijden aan diabetes mellitus of obesitas als je teveel vlees eet.

Vegetariërs verteren voeding beter

Ten tweede is het een wetenschappelijk feit dat vegetariërs hun eten beter verteren dan vleeseters. Dat komt omdat de mens van nature geen vleeseter is; ons spijsverteringsstelsel heeft het zeer moeilijk met vlees. Er zijn twee overduidelijke redenen dat de mens van oorsprong vegetariër is. Ten eerste is het primaat wat het meest op de mens lijkt, de orang utan, 100% vegetariër. Ons gebit lijkt sprekend op dat van een orang utan. Ten tweede is de zuurtegraad van het spijsverteringsstelsel van de mens veel lager dan dat van vleeseters. Ons spijsverteringsstelsel is dat van een planteneter, een herbivoor en niet van een omnivoor of vleeseter. Omdat mensen die vegetariër zijn hun eten beter verteren halen zij de B12 vitaminen die in sommige groenten zit gewoon uit het voedsel.

Maken mensen zinloos B12?

Ten derde maken mensen zelf B12 aan alhoewel de wetenschap er nog niet in geslaagd is om te bewijzen dat B12 wordt opgenomen in het lichaam. In de darmen van de mens wordt B12 aangemaakt. Dieren doen dat ook. Alleen wetenschappers herhalen elkaar door steeds erop te wijzen dat de B12-aanmaak bij de mens gebeurt in een deel van de darmen waar we geen nutriënten meer opnemen. Dat is echter maar de vraag. Dit is iets wat nog nooit bewezen is. 10 Jaar terug dachten wetenschappers dat we slechts 10% van de hersenen gebruikten en dat hersencellen nooit geregenereerd werden; dat is allebei onzin gebleken. Het was zo dat het nog niet bewezen was dat de hersencellen zich konden regenereren en dat nog niet bewezen was dat we meer dan 10% van de hersencapaciteit gebruikten. Op dezelfde manier is het nog niet bewezen dat mensen zelf B12 uit de darmen opnemen.

Mythe: B12 zit alleen in vlees

Een veel gehoorde herhaling onder wetenschappers is de mythe dat B12 alleen in vlees voorkomt. Dat is onzin. Er zijn legio plantaardige bronnen van B12. Zelfs op Wikipedia valt te lezen dat in gist geen B12 zit. Dat doet veel af aan de geloofwaardigheid van Wikipedia want het is een wetenschappelijk feit dat in biergist altijd microorganismen voorkomen die B12 aanmaken.

Cordyceps is een Chinese paddenstoel die B12 bevat / Bron: L. Shyamal (Shyamal), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cordyceps is een Chinese paddenstoel die B12 bevat / Bron: L. Shyamal (Shyamal), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

In de lever zit B12 voorraad voor 3 jaar

B12 wordt opgeslagen in de lever. Een B12-tekort is moeilijk te krijgen omdat in een gemiddelde lever een voorraad B12 voor drie jaar zit. Maar wanneer je dagelijks medicijnen slikt dan is een B12 tekort wel te verwachten binnen een aantal jaar. Medicijnen zorgen ervoor dat de lever minder goed werkt en dat voedingsnutriënten slechter worden opgenomen. B12-tekort is daarom het verkeerde woord; wie de waarheid geen geweld wilt aandoen spreekt van een medicijnenoverschot.

Tempeh en de inferieure westerse productiemethode

Tempeh gemaakt in Taiwan, Indonesië of India bevat B12 en tempeh uit het westen niet. De reden daarvoor is dat in Indonesië men andere bacteriën gebruikt om tempeh te maken. In het westen gebruikt men alleen tempeh gemaakt met bacteriën die geen B12 produceren. De achterliggende reden is de onduidelijke scheidslijn tussen gezonde en ongezonde bacteriën. Een staaltje westerse hooghartigheid produceert het tegenargument dat in Indonesië de tempeh onder niet steriele omstandigheden wordt gemaakt. Het is goed om er in dit verband op te wijzen dat zelfs in Indonesië blijkt dat mensen die tempeh eten gezonder zijn en onder de weinig hygiënische omstandigheden van een Indonesische gevangenis toch minder vaak aan buikloop lijden.

B12 zit in biergist en daarom ook in Belgisch bier, maar door alcohol te drinken verbruiken we meer vitamine B, en dus ook B12. Daarom is het niet mogelijk voldoende B12 uit Belgisch bier te halen.

Spirulina bevat B12 / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Spirulina bevat B12 / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pas op met leverbeschadiging door alcohol of medicijnen

Hieronder staan verschillende plantaardige bronnen van B12. B12 zit behalve in vlees in dierlijke producten zoals eieren, kaas en melk. Alleen veganisten die medicijnen gebruiken of veel alcohol drinken lopen door leverbeschadiging en darmfloraverstoring de kans na enkele jaren symptomen van B12-tekort zoals vermoeidheid te ontwikkelen, die in feite toe te schrijven zijn aan medicijnen en alcohol, en niet zo zeer aan een tekort aan B12-inname. Overigens is het waar dat B12 veel minder vaak in planten voorkomt dan andere vitaminen. In wetenschappelijke kringen heerst echter de misvatting dat het helemaal nooit in plantaardige producten voorkomt. Dat is een onjuiste visie.

B12 in plantaardige voeding

Planten, vruchten en groenten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat er B12 in zit:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezond voedsel: ZeewierGezond voedsel: ZeewierIn Aziatische landen is zeewier een bekend product, maar in Europa is het gebruik van zeewier minder bekend en wordt het…
Zeewier - van oud gebruik tot modern voedingssupplementZeewier wordt in Japan al sinds oudsher gebruikt als groente een gewoonte die in Europa veel minder bekend is. In sushi…
De toegevoegde waarde van zeewierDe toegevoegde waarde van zeewierVeel mensen vinden zeewier maar viezig. Je kunt er enig moment tussen zwemmen en dat voelt vaak niet lekker aan, maar da…
Zeegroenten: lekker en gezondZeegroenten zijn lekker en gezond. En het aanbod is groot. De bekendste zeegroenten zijn wel zeewier, lamsoor en zeekraa…
Veganisme een diervriendelijke trendVeganisme een diervriendelijke trendEen veganist is iemand die op geen enkele manier gebruik maakt van dieren en ook niet van producten die van dieren afkom…
Bronnen en referenties
  • http://www.livestrong.com/article/440850-noni-juice-nutrition/
  • http://www.herbalremedies.com/angelicaroot-information.html
  • http://www.seedsofchange.com/enewsletter/issue_53/tempeh.aspx
  • http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD18.HTM#18.2
  • http://www.huffingtonpost.com/kathy-freston/shattering-the-meat-myth_b_214390.html
  • Foto champignons: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Timleo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: L. Shyamal (Shyamal), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Plantaardige bronnen van B12"

Reacties

Erikjansen (infoteur), 19-09-2016 16:58 #8
Eerder in de reacties werd verwezen naar dit onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4042564/. Volgens de auteur zou hieruit blijken dat in champignons vitamine B12 zit. Het gaat in het onderzoek echter primair om gedroogde shiitake-paddestoelen. Daarnaast zitten er ook lage hoeveelheden B12 in cantharellen en doodstrompetten. Ook in pruikzwammen zit B12, maar dit is een variant die niet goed wordt opgenomen door het lichaam.

Dit zijn geen van allen champignons! Champignons komen niet voor in het onderzoek. Naast de hierboven genoemde soorten werd wel gekeken naar eekhoorntjesbrood, zwarte morielje en oesterzwammen. In deze paddestoelen werd geen vitamine B12 gevonden.

Sommige van deze paddestoelen zijn ook gewoon te koop in de supermarkt - shiitakes zijn erg populair tegenwoordig, maar toch een ander soort paddestoel dan de "gewone" champignon. Ik hoop dat deze verbetering kan worden opgenomen in het artikel, want het is een belangrijk onderscheid - het zou zonde zijn als iemand champignons gaat eten voor zijn dosis B12, terwijl het daar helemaal niet in zit. Reactie infoteur, 20-09-2016
Volgens mij heb ik ook de link van dit onderzoek gegeven, waaruit blijkt dat er in gewone champinons B12 hoort te zitten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19552428

De link die jij plaatst heb ik gebruikt om aan te tonen dat B12 in veel meer paddenstoelen zit.

Over B12 is veel wetenschappelijke verwarring. Sommige krachten in de maatschappij zijn erop uit om synthetische B12 te promoten, terwijl het lichaam daar juist niets van moet hebben.

Verder is het ook nog zo dat B12 door ons lichaam wordt aangemaakt, maar wetenschappers kunnen nog niet meten dat dit wordt opgenomen. Dat is gewoon een kwestie van tijd.

Dit is een interessante vraag: hoe komt het dat vleeseters een B12-tekort kunnen oplopen?

Uit deze vraag blijkt dat de visie dat B12 alleen uit dierlijke producten te halen is niet klopt.

Voor vegetariërs is B12 geen probleem. Zij halen het voornamelijk uit zuivelproducten. Daarnaast bevatten producten als zeewier, tempeh en palmsuiker ook B12.

Janne, 22-08-2016 15:37 #7
Ik sluit me helemaal aan bij de meesten hier. Vitamine b12 zit alleen in dierlijke producten. Dat vitamine b12 tekort bijna nooit meer voorkomt is ook een grote leugen. Een hele hoop mensen hebben een vitamine b12 tekort maar worden gelinkt aan andere ziektes omdat die er erg op lijken. Ook dat mensen die geen vlees eten beter alles opnemen is ook een leugen. We zijn geboren om vlees te eten. Vroeger werd er altijd gejaagd en vlees gegeten. Dus weer iets wat niet klopt. Ook dat plantaardige dingen vitamine b12 bevat klopt ook niet. Het bevat een soort wat lijkt op vitamine b12 wat niet word opgenomen in het lichaam. Ook producten zoals sojamelk waar op staat dat er vitamine b12 inzit zijn alleen chemische toevoegingen. Niet echt zo gezond.O ja van een vitamine b12 tekort krijg je meer kans op kanker omdat het je bloedcellen kan aantasten. Daarbij heb je een groter risico op een hartstilstand bij een vitamine b12 tekort. Jammer genoeg ben ik zelf patiënt geweest met een groot tekort aan vitamine b12. Dus ik weet aardig hoe het zit. Als je echt benieuwd bent hoe het daadwerkelijk werkt is er een hele goede Amerikaanse documentaire daarover. Reactie infoteur, 22-08-2016
Vitamine B12 tekort komt erg vaak voor bij vleeseters. Dat is een feit. Meningen doen er verder niet toe. Een ander feit is: er zijn erg veel veganisten zonder B12 tekort. Wanneer zullen mensen de feiten eens voor zich laten spreken? Nee, we geloven liever in sprookjes! Zal ik nog een feit noemen? Vele mensen die op medisch advies synthetische vitamine B12 jarenlang slikken blijken nog steeds een B12 tekort te hebben. Kortom: de waarheid zit anders in elkaar dan jouw fantasie over B12. Niet dat ik je dat kwalijk neem, de meeste artsen geloven ook in sprookjes. Je kunt twee dingen doen: de autoriteit van artsen tot het nulpunt terugbrengen, of zelf ook geloven in sprookjes. Ik lees liever de feiten. Ik geloof niet in het B12 sprookje. Oja nog een feit: ons lichaam maakt B12 aan, in de darmen. Dat feit erkennen alle wetenschappers. Het zal niet lang duren voordat de medische autoriteiten feiten gaan volgen ipv sprookjes. Tot die tijd moeten mensen zelf beslissen wat waar is en wat niet.

Angie, 30-03-2016 10:21 #6
Je bent een gevaar op het internet door zoveel foute pseudo-wetenschappelijke informatie te formuleren op 1 pagina. B12 zit NIET in plantaardige producten. Dat is een placebo. Het lijkt erop, maar wordt niet door het lichaam als zodanig opgenomen.

Ergo, B12 - tekort voor mensen die kiezen voor een leven zonder dierlijke producten. Bij de één duurt het langer voordat de voorraad op is dan bij de ander. Bovendien heeft NL wel een zeer lage ondergrens ingesteld. Bij een waarde van 150 zou pas sprake zijn van een tekort. In DU wordt een waarde van 200 gehanteerd en in USA en UK een onderwaarde van 300!

Weet je wat de gevolgen zijn van een tekort aan B12? Dan zou je nu onmiddellijk deze pagina van internet halen. Jouw verhaal leidt tot een verhoogde kans op dementie en andere vervelende neurologische aandoeningen, lichamelijke klachten die lijken op artritis en dergelijke, vermoeidheid die een afbreuk doet aan levensvreugde. Veganisme is een nobel doel, maar als je lichaam geen B12 uit supplementen aanneemt, heb je geen keus, tenzij je behoefte hebt aan een gruwelijke dood na een treurig leven.

Aangezien ik tot die zogenaamde 8% behoor (waarvan ik het percentage ernstig in twijfel trek, aangezien de rest van de pagina ook vol met onzin staat), weet ik waar ik het over heb. Na 3 jaar is mijn B12 op en moet ik verplicht een andere eetstijl accepteren om te kunnen leven. Na maanden onderzoeken weet ik ondertussen e.e.a. over B12 en weet ik onder meer uit eigen ervaring dat er GEEN B12 zit in planten die functioneert als B12 die de mens nodig heeft. Deze kan ALLEEN uit dierlijke producten worden gehaald.
Dit verhaal is een schande voor een website die beweert de gezondheid van de mens voor te hebben. Reactie infoteur, 30-03-2016
Nee, supplementen van B12 werken over het algemeen niet. Er zijn slechts weinig werkzame supplementen.

Ik heb nog even verder research gedaan: het blijkt dat synthetische B12 wordt omgezet in cyanide, een gifstof. Maar zegt men: B12 leidt niet tot heel erg veel cyanide in je lichaam, een beetje maar. Het staat op Wikipedia: A common synthetic form of the vitamin is cyanocobalamin, produced by chemically modifying bacterial hydroxocobalamin. Because of superior stability and low cost this form is used in many pharmaceuticals and supplements as well as for fortification of foods. In the body it is converted into the human physiological forms methylcobalamin and 5'-deoxyadenosylcobalamin. In this process a cyanide ion, (CN−), is produced, but the amount is very, very small (20 μg from 1,000 μg of cyanocobalamin) compared to what would cause a toxicity risk (https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12)

Dus als je graag de gevaarlijke gifstof cyanide in je lijf wilt, moet je vertrouwen op synthetische B12. Dat is helemaal niet gevaarlijk zeggen ze. Oja, het zit in allerlei isotone vegaburgers, dranken, alcoholvrij bier, snoepgoed, dus je kunt er nooooit teveel van binnen krijgen.

De wetenschap weet nog erg weinig over B12 aangezien er zeer veer anomalieën rond de B12-onderzoeken opduiken.

Dierlijke producten eten is ook niet toereikend voor B12. Lees ook eens dit Engelstalige artikel waarin staat dat vleeseters ook last van B12 tekort hebben: http://www.naturalnews.com/032766_cyanocobalamin_vitamin_B-12.html

Uit mijn artikel blijkt dat het ingaat tegen het algemeen geaccepteerde standpunt van de huidige wetenschap. Ik neem aan dat iedereen verstandig genoeg is om zelf een visie te vormen op basis van beschikbare informatie.

Rob Arends, 10-01-2016 11:18 #5
Beste dame/heer,

Sinds wanneer verteren mensen met hun relatief korte darmstelsel plantaardige voeding beter dan vlees. Met name gekookt vlees is veel lichter. En de mensen kookt zijn voedsel met een reden… Omdat het anders moeilijker te verteren is.

Grt rob Reactie infoteur, 19-01-2016
Rob,

Sinds altijd. De mens is als vegetariër geboren. Vlees is van alle voedselsoorten het meest zwaar te verteren, dat is algemene parate kennis van iedereen die verstand heeft van voeding. Vlees duurt 24 tot 72 uur om te verteren en plantaardig voedsel is altijd binnen 12 uur verteerd.

Het verteringsproces van vlees duurt drie dagen terwijl plantaardig voedsel binnen enkele uren is verteerd. Vandaar dat wetenschappers en artsen vaak niet spreken over het verteren van vlees maar over verrotting. Ons maag-darmstelsel is er gewoon niet op gebouwd om vlees te verteren.

Er zijn vele argumenten die erop wijzen dat de mens van nature vegetariër is. Een argument is bijvoorbeeld: het maagzuur van vleesetende dieren is 20 keer zo sterk als dat van een mens.

Wat een bijzondere redenering: we koken planten omdat ze anders moeilijk te verteren zijn. Het grappige van deze redenering is dat er allerlei aangenomen premissen in zijn verscholen. Met andere woorden: je doet een reeks aan vooronderstellingen waarvan er niet één houdbaar is. Uit jouw redenering kun je onder andere de volgende absurde conclusies trekken:
-Mensen hebben een kort darmstelsel(terwijl in realiteit de mens een relatief lang darmstelsel heeft.)
-Er is nog nooit iemand geweest die een salade (rauw plantaardig voedsel) heeft gegeten.
-Als je een voedselproduct een bewerking laat ondergaan komt dat omdat anders het moeilijk te verteren is.
-We eten wel rauwe vruchten, groenten, kruiden en noten maar dat is oliedom we kunnen ze beter koken want volgens Rob zijn deze producten niet goed te verteren.
-etcetera
Kortom: je redenering is onjuist. Daarnaast is je redenering ook onwaar. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de vertering van vlees tweemaal tot zesmaal zo lang duurt als de vertering van plantaardige voeding.

Wil je anders even in de spiegel kijken en zien of je gebit 4 centimeter lange snijtanden heeft en lijkt op dat van een leeuw of andere vleeseter? Heb je misschien klauwen ipv nagels? Kun je met je scherpe tanden een buffelhuid doorbijten? Want dan ben je waarschijnlijk inderdaad van nature een vleesetend beest.

Groet Tom008

Marianne Jager, 08-12-2015 11:39 #4
B12 komt uitsluitend voor in dierlijk voedsel, in tegenstelling wat hier wordt beweerd!
Er zijn op B12 lijkende stoffen aanwezig in planten, maar die kunnen door mensen niet als zodanig worden benut.
Dus: mensen kunnen geen B12 op nemen uit champignons enz.
B12 kan aan vegetarische maaltijden zijn toegevoegd.
Zie: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/vegan.htm. Reactie infoteur, 09-02-2016
U kunt zich aansluiten bij de rij B12-ontkenners. Ons lichaam maakt zelf B12 aan, tenminste als we het niet te veel verzieken met synthetische voeding en antibiotica. Het bewijs daarvoor is: er leven zeer veel veganisten zonder B12-probleem. Tja, dat de wetenschap dat niet goed onderzoekt is hun probleem.

Trouwens: de wetenschap heeft bevestigd dat ons lichaam B12 aanmaakt, want het zit ook in onze ontlasting als we veganistisch eten.

Daarnaast zit B12 in heel wat plantaardige voeding, met name zeegroenten.

Dus: wat voedingscentrum en andere B12-ontkenners denken te fantaseren, dat laat ik aan hen over. Ik luister liever naar wetenschap.

Paul Delcour, 31-01-2015 08:36 #3
Interessant, maar geen enkele bewering wordt onderbouwd met ene verwijzing naar de onderzoeken. Wie zou ik nu moeten geloven. De tekst is tendentieus gesteld richting: wij vertellen je de waarheid. Dan ben ik al meteen sceptisch en denk: de waarheid ligt ergens in het midden, maar in ieder geval niet hier. Reactie infoteur, 02-05-2015
De waarheid is googlebaar :) Lezers mogen zelf ook wel eens wat opzoeken. Voor deze tekst heb ik inderdaad veel indirecte wetenschappelijke bronnen gebruikt. Een directe wetenschappelijke bron is deze, waaruit blijkt dat in verschillende typen champignons B12 zit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4042564/

Lola, 30-10-2014 09:34 #2
Ik heb toch meerdere artikelen gelezen die toch allemaal er mee eens zijn na alle onderzoeken blijkt het onmogelijk voor een plant om vitamine B12 te bevatten tenzij die er aan werd toegevoegd. Producten als tempeh etc. die kunnen het natuurlijk bevatten doordat die tijdens productie er van bacteriën die vitamine B12 produceren bij de proces worden gebruikt of de vitamine wordt simpelweg toegevoegd.
Het kan dat ik het fout heb. maar te veel bronnen roepen dat het voor een plant onmogelijk is om vitamine B12 van natuur te kunnen bevatten dus ik zou er voorzichtig mee zijn en aanraden om puur voor de zekerheid toch vitamine B12 supplement in te nemen. Reactie infoteur, 30-10-2014
Je voorzichtigheid zou m.i. moeten gelden voor het innemen van een B12-supplement aangezien deze synthetische B12 geen gezondheidswaarde heeft, in tegenstelling tot wat vele artikelschrijvers beweren of eigenlijk: elkaar napraten.

Daarnaast zit er in Indonesische tempé B12 omdat B12 wordt aangemaakt door gistcellen, niet door bacteriën van de makers. In edelgistvlokken zit bijvoorbeeld ook B12.

Alle mensen die beweren dat planten geen B12 kunnen aanmaken dienen hun huiswerk over te doen.

Daarnaast maakt de mens zelf B12 aan! Dat is 100% bewezen! Het is het grootste gevaar van een synthetisch B12-supplement is dat hierdoor het lichaam geen B12 meer aanmaakt. Dat sommige mensen minder B12 aanmaken komt doordat bijwerkingen van medicijnen de darmflora dermate overhoop gooien dat er geen B12 mneer kan worden aangemaakt. Dit is altijd een tijdelijke situatie.

Ook het drinken van sojamelk of andere ongefermenteerde soja producten kan bijdragen tot een mindere darmflora, terwijl gefermenteerde soja zoals tempé, miso en gefermenteerde sojamelk heeft bewezen dat het juist werkt als probiotica voor de darmen. Met andere woorden: gefermenteerde soja is goed voor de B12-gehalten in het lichaam en ongefermenteerde soja niet; dat is belangrijk om te weten voor vegetariërs en veganisten die B12 uit plantaardig voedsel willen halen.

Chanoe, 23-02-2014 23:51 #1
Kaapse Goudbes/Incabessen bevatten ook B12. Reactie infoteur, 18-03-2014
Klopt! Bedankt voor deze sterke aanvulling!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Mijn kijk op…
Schrijf mee!