InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur?

Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur?

Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur? Af en toe eens goed je lichaam ontgiften kan ervoor zorgen dat je je fysiek én mentaal beter gaat voelen. Daarom is een sappenkuur de aangewezen manier om je lijf te zuiveren. Door sappen te drinken van verschillende soorten fruit en groenten neem je een heleboel voedingsstoffen en vitaminen op, waardoor je je weerstand danig kan versterken. Ook kan je lichaam ontgiften goed zijn om veroudering tegen te gaan. Dit komt doordat de antioxidanten in de sapjes goed zijn voor de huid. Om afvalstoffen effectief af te voeren wordt een sappenkuur ook vaak aangeboden in het kader van een wellnessprogramma. Wat zijn de voordelen van zo een sappenkuur?

Lichaam ontgiften en zuiveren

Slecht slapen, stress, vermoeidheid: het zijn allemaal signalen die te maken kunnen hebben met een teveel aan afvalstoffen in het lichaam. Het zijn afvalstoffen die ons lichaam ervan kunnen weerhouden om op een gezonde manier te functioneren. Ook door een overmatig gebruik van vette voeding, zoetigheid, tabak en alcohol kunnen we afvalstoffen gaan opstapelen waardoor we ons slecht gaan voelen, denk bijvoorbeeld aan de periode van de eindejaarsfeesten. Daarom lijkt het nuttig om je lichaam af en toe eens te ontgiften en te zuiveren.

Immuunsysteem en vitaminen

Een goede manier om je lichaam te ontgiften en weer krachten en energie op te doen, is het volgen van een sappenkuur. Een sappenkuur is een programma waarbij je verschillende soorten sapjes drinkt met als doel om je lijf weer aan te zuiveren met voedingsstoffen en vitaminen. Dankzij de sappen, die beschouwd kunnen worden als een vloeibare voeding, kan je je immuunsysteem versterken met vitaminen van verschillende soorten vruchten. Als je immuunsysteem sterker is bouw je een betere weerstand op en ben je beter bestand tegen ziektes en aandoeningen.

Sappenkuur en wellness

Vermits een sappenkuur doeltreffender is wanneer er al zoveel mogelijk afvalstoffen uit je lichaam zijn afgevoerd, wordt deze kuur ook vaak aangeboden in het kader van een wellnessprogramma. Een bezoek aan de sauna, het verwend worden met een massage en het relaxen in een spa zijn ideale manieren om lichaam en geest te ontspannen. Samen met het nuttigen van sappen en gezonde voeding is dit een ideale combinatie om je lichaam te zuiveren en je beter te gaan voelen.

Voordelen sappenkuur

Vitaminen

Bij een sappenkuur wordt een programma gevolgd waardoor je zoveel mogelijk verschillende vitaminen opneemt, zoals bijvoorbeeld vitamine C bij citrusvruchten, dat erg effectief is voor een sterke weerstand. Door al deze vruchtensappen tot je te nemen draag je bij aan een uitgebalanceerde opstapeling van vitaminen in je lichaam.

Afslanken

Afslanken kan voor velen een bijkomend doel zijn van een sappenkuur. Door vele energierijke sapjes te drinken zal je een ander hongergevoel krijgen: je zal minder geneigd zijn om vette voeding te eten waardoor je gewicht kan verliezen. Zeker in het kader van een wellnessprogramma met faciliteiten als sauna, stoombad en massage kan een goed resultaat bekomen worden als je gewicht wilt kwijt geraken.

Stress

Dankzij een sappenkuur zal je lichaam gezonder worden en zal je je logischerwijs ook beter gaan voelen. Wie zich beter in zijn vel voelt, zal ook mentaal sterker in zijn schoenen staan. Een gezond lichaam vergroot het zelfvertrouwen en kan ertoe bijdragen dat je je leven en de wereld positiever tegemoet zal zien. Hierdoor kan burn-out en depressie vermeden worden.

Veroudering

In sapjes van groenten en fruit zitten veel antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die de schade bestrijden van vrije radicalen. Hierdoor kan afbraak van huidweefsels en spieren vertraagd worden. Een sappenkuur kan dus helpen tegen het verouderen van de huid, het ontwikkelen van rimpels, en het ontstaan van ouderdomsvlekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infraroodcabine - Ervaringen en resultatenDe infraroodcabine Inovo staat vooral bekend om zijn positieve invloed bij het afslanken, draineren, ontgiften en verste…
Dieet: vasten en ontgiften diëtenDieet: vasten en ontgiften diëtenEr bestaan zo veel diëten dat het lastig is een dieet te vinden dat bij jouw wensen aansluit. Vasten en ontgiften diëten…
Inovo - Ontgiften, afslanken, verstevigenInovo is een apparaat dat op een zonnebank lijkt en dat biocompatibele infrarode stralen naar het lichaam zendt. Deze st…
Je lichaam ontgiften: hoe en watJe lichaam ontgiften: hoe en watOntgiften, ook wel detoxen, is het verwijderen van afvalstoffen uit je lichaam. Dit kan op allerlei manieren. Iedereen h…
Waarom het drinken van citroenwater onzin isWaarom het drinken van citroenwater onzin isCitroenwater wordt gemaakt door ongeveer een halve citroen uit te knijpen in water. Citroenwater wordt op veel gezondhei…
Bronnen en referenties
  • http://www.kuurcentrum.be/kuren/sappenkuur
  • http://gezond-afvallen.be/content/view/17/32/
  • http://www.sappenkuurportugal.nl/ (bronnen geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur?"

Reactie

Ansie, 05-08-2014 09:42 #1
Beste,

welke invloed heeft een sappenkuur op de darmen en blaas?

Ansie

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Lichaam ontgiften
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!