InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De 15 beste supermarktbroden

De 15 beste supermarktbroden

De 15 beste supermarktbroden In juli 2012 publiceerde de Consumentenbond een lijst met de beste supermarktbroden. De bond koos alleen voor volkoren- en bruinbroden. In totaal zijn er circa 300 verschillende broden te koop in de Nederlandse supermarkten. Opvallend was de conclusie dat de kwaliteit van de broden samengaat met de gezondheid. Hoe beter het brood werd beoordeeld door de experts, hoe gezonder het brood bleek te zijn. Wat zijn de 15 beste broden uit de supermarkt? De kleur van een brood zegt niets over de gezondheid. Zo blijken sommige donkerbruine broden hun kleur te danken aan een geroosterd moutextract, terwijl de zaadjes en pitten op de buitenkant vooral decoratie zijn. Wanneer er ‘volkoren’ op een brood staat verneld kan je er van uit gaan dat het ook echt een volkorenbrood is; gemaakt van meel waarvoor hele tarwekorrels zijn gebruikt. Bij een grofvolkorenbrood zijn de tarwekorrels gebroken, in de fijnvolkorenbroden zijn deze korrels fijngemalen.

Meel of bloem

Broden van meel zijn gezonder dan broden die van bloem zijn gemaakt. In veel meergranenbroden is volkorenmeel een hoofdingrediënt gecombineerd met tarwebloem (gewone bloem). Bloem is een meel waar de zemelen en kiemen zijn uitgehaald. Dat is minder gezond. De vitaminen en mineralen zitten namelijk vooral in de kiemen en zemelen. Witbrood bestaat uit louter bloem en bruinbrood zit tussen wit- en volkorenbrood in. Bruinbrood is gemaakt van bloem waar een deel van de kiemen en zemelen nog inzitten. Allison-volkorenbroden zijn compacter en steviger. Het bevat bovendien meer water.

Vezels

Een volkorenboterham bevat gemiddeld 3 gram vezels. Dat is 10% van dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Vezels zijn belangrijk bij de spijsvertering, ze zorgen voor een goede stoelgang. Bruinbrood bevat 2 gram vezels en witbrood 1 gram. Volgens sommige wetenschappers zijn vezels ook belangrijk bij het voorkomen van diabetes, overgewicht en hart- en vaatziekten.Vezels zijn geen vitaminen en een te kort eraan is dan ook geen ramp. Toch zijn vezelrijke producten aan te bevelen boven producten met minder vezels. Vezelrijk voedsel als brood, fruit, groenten en noten zijn sowieso gezonder door andere gezonde stoffen.

Gewicht

Bakkers rekenen voor het gewicht van het brood altijd met de droge stof, het brood zonder water. Wettelijk is vastgelegd dat een heel brood minimaal 480 gram droge stof moet bevatten. De geteste broden zitten daar allemaal boven. Het gewicht van de broden zat tussen de 732 gram (Albert Heijn Volkoren Boulognebrood) en de 889 gram (Allisonvolkorenbrood van Jumbo).

Zout en jodium

De broden worden steeds minder zout. Gemiddeld bevat een boterham 0,4 gram zout; dat is circa 20% minder dan bij de vorige test in 2007. Dat heeft een duidelijk reden: de overheid verlaagde in 2009 het maximaal toegestane gehalte aan zout. In 2013 wordt het gehalte nog verder teruggebracht door de overheid. We eten te zout. Dat vergroot de kans op gezondheidsklachten als een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Omdat zout wordt teruggebracht, is het belangrijk in de gaten te houden of je nog genoeg jodium binnenkrijgt. Dat wordt namelijk standaard aan bakkerszout toegevoegd. Jodium is belangrijk voor de schildklier en zit behalve in vis in geen ander voedingsmiddel dan (in het zout van ) brood. De Boeren Walkorn van Jumbo is het zoutste brood, zelfs zouter dan wettelijk toegestaan.

De 15 beste broden uit de supermarkt

De beste broden blijken de Boerenmeergranenbrood van C1000 en de Bastille volkoren van Albert Heijn. Ze zijn volgens de experts het lekkerst en het gezondst. Bovendien bevatten ze niet teveel zout.

Naam, supermarkt Oordeel Consumentenbond* Zout Vezels
1 C1000 Boeren meergranen 7,9 Goed Zeer goed
2 AH Bastille volkoren 7,9 Goed Zeer goed
3 C1000 Uw eigen bakker grof volkoren 7,8 Goed Zeer goed
4 C1000 Fijn volkoren 7,5 Redelijk Zeer goed
5 Aldi Grof volkoren zonnepit brood 7,5 Goed Goed
6 AH Allison volkoren biologisch 7,5 Redelijk Zeer goed
7 Ekoplaza Huismerk volkorenbrood 7,5 Redelijk Zeer goed
8 HEMA Fijn volkoren 7,3 Redelijk Zeer goed
9 Plus Ben van Bakel Donker meergranen 7,3 Goed Zeer goed
10 Coop Fijn volkoren 7 redelijk Zeer goed
11 Bakker Bart Barts donker 7 Redelijk Zeer goed
12 AH Zaanse snijder volkoren 6,9 Redelijk Goed
13 Jumbo Allison volkoren 6,8 Redelijk Zeer goed
14 Dirk van den Broek Boeren dubbel donker 6,8 Redelijk Goed
15 AH Boulogne meergranen 6,7 Redelijk Zeer goed
*Test uit juli 2012

Tenslotte, hoe bewaar je je brood het beste?

Wie van een knapperige korst houdt, bewaart het brood in papier. Een plastic zak zorgt ervoor dat de korst snel verslapt. Hoe langer je een brood bewaart, hoe slapper de korst wordt. Plasic is wel het beste om het brood in te vriezen en niet-ingevroren brood bewaar je het beste bij kamertemperatuur, niet in de koelkast. In de koelkast droogt het brood sneller uit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BRRT, Pixabay
  • Gids Consumentenbond juli/augustus 2012

Reageer op het artikel "De 15 beste supermarktbroden"

Reactie

Saar, 31-12-2015 10:21 #1
Ik vind het Allison volkoren brood bij de Albert Heijn echt niet lekker. Bij aankop is de korst al super zacht en de brood proeft nooit vers. Ik vind het allison brood bij de Spar super lekker en vers!

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 30-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!