InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 suikervervangers; gezonde lof der zoetheid

10 suikervervangers; gezonde lof der zoetheid

Suiker is erg zoet. Overdreven zoet. Wie van zichzelf zoet genoeg is behoeft geen al te zoete suikerproducten. Als je teveel suiker eet, en dat gaat erg snel als je winkelt bij een supermarkt, dan loop je in de tweede helft van je leven grotere kans om welvaartsziekten als obesitas, diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en zelfs kanker te krijgen. Daarnaast leidt suiker ook tot gaatjes in je tanden, zoals iedereen wel weet. Je zou de waarheid geen geweld aandoen als je zegt dat suiker één van de grootste ziekteveroorzakers is van de moderne maatschappij. Op korte termijn merk je er niet zoveel van maar op lange termijn is suiker een dodelijk vergif. Dat zijn genoeg redenen om de wrange zoete waarheid van suiker bewust te worden en proberen te stoppen met suiker eten, als je dat lukt!
Gedroogde abrikoos als suikervervanger / Bron: Andrew Butko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gedroogde abrikoos als suikervervanger / Bron: Andrew Butko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Suiker is een drug

Suiker is een drug. Vraag het maar aan mensen die een probleem hebben met hun obesitas. Als je suiker hebt genomen in de vorm van frisdrank of snoep dan voel je je even tevreden. Een paar uur later echter schreeuwt je lichaam om een nieuw shot suiker. Het is waarschijnlijk net zo moeilijk om van suiker af te komen als van een drug. En dat alleen maar omdat we van zoet houden. Hieronder staan suikervervangers die allemaal een andere zoete smaak hebben. Probeer deze diversiteit te waarderen en besef dat geraffineerde suiker zo zoet is dat het de zoetheid van andere zoetigheden overschreeuwt. Proef de subtiele zoetheid van natuurproducten, planten. Uiteraard is suiker ook een plantaardig product, maar dan wel dusdanig geraffineerd dat het als het ware is gesynthetiseerd; alle stoffen erom heen zijn eruit gehaald totdat alleen de zoetmakende stof overblijft. Dat is tegelijkertijd de reden dat suiker ongezond is. Van een rietsuikerstengel kun je erg slecht cariës oplopen. Rietsuikersap wordt gedroogd en verkocht als ´oerzoet´. Verder is er ruwe rietsuiker. Dat is een aardige suikervervanger maar gezonder is het te kiezen uit één van de onderstaande producten:

Stevia

Stevia is een plantje dat je zelf kan kweken. Het groeit alleen niet in de winter in Nederland; van oorsprong komt het uit Zuid-Amerika. Stevia is erg zoet; 200 keer zo zoet als suiker. Sommige mensen die suiker gewend zijn vinden dat stevia een gekke nasmaak heeft, maar daar moet men gewoon even aan wennen. Stevia kan gebruikt worden om thee en koffie zoet te maken. Het is anno 2013 zelfs in enkele supermarkten te koop, maar dan in witte, geraffineerde poedervorm waarin bovendien maltodextrine inzit, een uit meel geprocesseerde vorm van suiker. Deze is nauwelijks gezonder dan suiker; het bevat alleen iets minder calorieën. Je kunt beter gedroogde steviablaadjes kopen bij sommige biologische winkels en in ieder geval via internet.

Aardpeer

Gekookte aardpeer smaakt erg zoet. Je zou het door het meel kunnen doen om een cake te maken. Het is dan wel aan te raden deze cake ook te zoeten met vruchten die gedroogd zijn. Vroeger werd er veel worteltjestaart gemaakt. Dat gebeurt tegenwoordig nog wel, maar iets minder. Worteltjes zijn dus ook een alternatief zoetmiddel in koekjes- en cakedeeg. Aardpeer smaakt misschien nog wel iets zoeter
Pastinaak / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pastinaak / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
dan gekookte wortels en heeft in ieder geval dezelfde kleur als granen, waardoor met aardpeer gebakken koekjes niet van met suiker gebakken koekjes te onderscheiden zijn.

Pastinaak

Pastinaak is een geelwitte wortel die opvallend zoet smaakt als je hem kookt. Je zou er een puree van kunnen maken die lekker zoet en toch gezond is. Pastinaak is één van de groenten die het zoetverlangen kan doen bevredigen zonder de tanden geweld aan te doen. Pastinaak is gewoon goed voor het lichaam.

Gedroogde vruchten

Gedroogde abrikoosjes en vooral rozijntjes, gedroogde druiven, worden als snoep gegeten. Dat is gezond snoep dat je gerust aan een kind kan geven zonder dat het gaatjes in de tanden veroorzaakt. Gedroogde vruchten kunnen geweekt worden in water waarna ze gepureerd kunnen worden. Vervolgens kun je ze in plaats van suiker door een cakebeslag mengen. Zo maakten men vroeger zoete cakes, koekjes en taarten.

Honing

Sommige mensen noemen honing geen plantaardig product omdat er bijen voor aan het werk zijn geweest. Dat moge waar zijn doch de honing zelf blijft een plantaardig product aangezien het uit nectar wordt gewonnen. Zoals iedereen weet is honing zeer zoet. Er kan snoep van worden gemaakt. Honing kun je door de thee doen maar wacht dan wel totdat de thee op drinktemperatuur is; boven 37 graden verliest honing zijn zoetheid. Je kunt het dus ook niet gebruiken om mee te bakken. Wel kun je er uitstekend een muesli mee zoet maken. Uiteraard is honing een gezond broodbeleg.

Zoete aardappel

De zoete aardappel heeft zich in de 21e eeuw toegang verschaft tot enkele supermarkten. Je vindt hem vooral in Indische en Surinaamse toko´s. Zoete aardappels zijn zoet als ze gekookt worden. Deze oranje aardappelsoort kun je rauw eten; dan is het nauwelijks zoet te noemen. Je kunt gekookte aardappels pureren om een zoete mousse of puree te maken. Verder is de aardappel rauw bakbaar. Zo verkrijg je zoete oranje aardappelschijfjes.

Suikerwortel

De smaak va suikerwortel lijkt enigszins op pastinaak. De antieke Romeinen aten graag suikerwortelpuree. Het heeft een delicaat zoete smaak en is iets totaal anders dan de mierzoete suikersmaak. Suikerwortel heeft zoetheid zoals het oorspronkelijk bedoeld is. De Romeinse keizer Tiberius vond dat suikerwortel een vast onderdeel van zijn keukenarsenaal moest worden.

Zoete vruchten

Zoete vruchten zoals mandarijn, pruimen, elstar appels en peren, kun je gebruiken om een muesli of yoghurt op natuurlijke wijze mee te zoeten. Je zou zelfs zoete vruchten kunnen pureren en als broodbeleg gebruiken. Een gepureerde banaan met kaneel op brood is een heerlijke sensatie; je kunt deze met banaan belegde boterham ook van een plakje kaas voorzien en eventjes in de oven gratineren. Je weet niet wat je proeft! Zo lekker. Daar kan geen jam tegenop.

Palmsuiker

Palmsuiker is suiker wat gemaakt kan worden uit verschillende soorten palm zoals de arengpalm, sagopalm, kokospalm en dadelpalm. Het is ongeraffineerde suiker met een lage glykemische index die wel precies als suiker smaakt. Als je het verwarmt, door het bijvoorbeeld in de thee te doen, dan verliest het veel van zijn zoetheid. Palmsuiker wordt verkocht in Indische toko´s omdat het een onderdeel is van veel Indonesische gerechten.

Oerzoet

Oerzoet wordt net als rietsuiker van de rietsuikerstengel gemaakt. In oerzoet zitten echter nog alle voedingsstoffen, terwijl rietsuiker vrijwel geen voedingsstoffen meer kent. Oerzoet wordt gebruikt door mensen die om medische redenen geen suiker mogen eten. Het is iets duurder dan suiker. Je kunt het gebruiken om cakes en taarten mee te bakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Minder suiker etenMinder suiker etenWe doen het bijna allemaal: te veel suiker eten. De meeste mensen krijgen dagelijks een gigantische hoeveelheid aan suik…
Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker zijn een absolute must. Het overvloedige gebruik van suiker in de dagelijkse voeding k…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Verschillende soorten suikers en zoetstoffenVerschillende soorten suikers en zoetstoffenEr zijn heel veel verschillende soorten suiker en zoetstoffen. Daarbij wordt vaak een indeling gemaakt op basis van de s…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Palmsuiker
  • http://www.leylant.com/vergetengroentenDuits.htm
  • http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=16967.105
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oersuiker
  • Afbeelding bron 1: Andrew Butko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "10 suikervervangers; gezonde lof der zoetheid"

Reacties

André, 19-05-2016 14:53 #2
Gedroogde vruchten bevatten ook suikers, het eten blijft het lekker tussen de tanden zitten en dan komen de gaatjes in de tanden vanzelf… Reactie infoteur, 26-05-2016
Ja dat klopt, maar gedroogde vruchten zijn lang niet zo desastreus voor het lichaam als witte suiker. In principe is drogen een bewerking en iedere bewerking van een product brengt nadelen met zich mee. Witte suiker is zodanig grondig bewerkt dat we van een versynthetiseerd product kunnen spreken. Witte suiker is een industrieel voedingsproduct met een ruime lijst aan ziekmakende eigenschappen en dus een voedselsoort van een totaal ander kaliber dan de zoete producten die in dit artikel zijn genoemd.

Nick, 20-05-2013 15:34 #1
Stevia in poedervorm is geen goede suikervervanger, maar eigenlijk net zo slecht omdat het voor 97% uit maltodextrine bestaat! Maltodextrine is niets anders dan geraffineerde suiker! Reactie infoteur, 20-05-2013
Je hebt een punt. ik had er eerst staan: Het is anno 2013 zelfs in enkele supermarkten te koop, maar dan´witte poedervorm. Je ook gedroogde steviablaadjes kopen.´

Van dat laatste heb ik gemaakt: ´… witte, geraffineerde poedervorm waarin bovendien maltodextrine inzit, een uit meel geprocesseerde vorm van suiker. Deze is nauwelijks gezonder dan suiker; het bevat alleen iets minder calorieën. Je kunt beter gedroogde steviablaadjes kopen.´

Wellicht ga ik nog een artikel schrijven over deze onzinnige poedervorm van stevia die weliswaar veel minder calorieën bevat maar wel een industrieel product is zonder voedingswaarde en daardoor een nutteloze toevoeging aan het supermarktassortiment.

Zelf gebruik ik steviablaadjes als ik iets wil zoet maken.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 20-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!