InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Geneeskracht van bloemen

Geneeskracht van bloemen

Geneeskracht van bloemen Naast schoonheid bezitten bloemen over meer kwaliteiten. Sommige bloemen zijn niet alleen eetbaar; ze hebben ook nog eens geneeskracht. Bloemen kunnen prima door een salade. Bloemen zijn een vrolijke, eetbare garnituur bij een gerecht. Serveer eens een maaltijd door midden bovenop het bord een bloem neer te leggen. Extra ontzag zullen mensen krijgen als je kan vertellen over welke geneeskracht de te eten bloem zit. Je kunt ook een thee zetten van bloemen; dat wordt meestal van gedroogde bloemen gedaan. Gedroogde bladeren en bloemen geven makkelijker smaak af aan water dan verse plantdelen.
Klaproos / Bron: Michael H. Lemmer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Klaproos / Bron: Michael H. Lemmer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Inhoud:

Van bloemen word je blij

Bloemen zijn een genot voor het oog. Kijken naar de schoonheid van bloemen is rustgevend op zich. Iedereen wordt blij als hij of zij naar bloemen kijkt. Daarom willen veel mensen bloemen in huis. Op je bord kunnen bloemen het voedsel mooier maken. Je kunt blij worden van bloemen eten. Daarnaast hebben bloemen specifieke geneeskracht die je of naar eigen inzicht kunt aanwenden of op advies van een fytotherapeut.

1. Passiebloem

Passiebloem is een bloem die gedroogd kan worden waarna er thee van wordt gezet. Het belangrijkste kenmerk van passiebloem is dat je er rustig van wordt. Mensen die enigszins nerveus zijn hebben baat bij deze bloem. Daarnaast is het goed inzetbaar bij hartkloppingen, stress en het helpt ontwenningsverschijnselen tijdens het afkicken van een verslaving te onderdrukken. Wanneer je synthetische slaapmiddelen, antidepressiva of angstwerende middelen gebruikt dien je eerst te overleggen met de huisarts of fytotherapeut alvorens je regelmatig thee gaat drinken van passiebloem. Thee met passiebloem is in diverse ecologische winkels en zelfs sommige supermarkten te koop. Als je een plant als medicijn wilt gebruiken is het verstandig om enkel ecologisch gekweekte planten te nemen.

2. Oost-Indische kers

Oost-Indische kers is een bloem die je kunt innemen tijdens griep, hoest of verkoudheid. Hij werkt als een slijmoplssend middel; het slijm komt sneller los zodat je niet meer hoeft te hoesten. Infecties aan de blaas en geslachtsdelen kunnen ook worden behandeld door extra veel oost Indische kersbloemen te eten. De bladeren zijn overigens ook eetbaar.

3. Saffraan

Saffraan is onder andere goed voor het leervermogen; het verbetert de hersenfuncties. Staar, maagpijn en galstenen worden ermee voorkomen. Verder kalmeert staar de baarmoeder waardoor het een prima inzetbaar middel is bij menstruatieproblemen. Het wordt eveneens gebruikt als mensen last hebben van astma, aderverkalking of kriebelhoest. Naast saffraanrijst kun je een thee van saffraan maken door enkele sliertjes saffraan in een glas te doen en het met heet water te overgieten.

4. Klaproos

Van klaproos kun je een hoestsiroop maken. Het is een rustgevend kruid en het weert krampen. Gorgelen met een lauwe thee van klaproos helpt bij keelpijn. Je kunt klaprooswater gebruiken om geïrriteerde oogleden mee te wassen. Klaproos groeit overal in Nederland. De bloemblaadjes zijn eetbaar en kun je als vrolijk gekleurd saladeblad gebruiken. Om ´s winters van dit kruid gebruik te maken is een hoestsiroop van klaproos een goed idee.

5. Slaapmutsje

Slaapmutsje is familie van de klaproos en net als bij zijn verre neefje kun je de bladeren van deze bloem in salades of smoothies verwerken. Slaapmutsje kan heel goed worden gebruikt bij kinderen die ADHD hebben of anderszins overactief zijn. Het helpt voor volwassenen bij stressituaties, slapeloosheid, angsten en nachtmerries. Je gaat er beter van slapen; vandaar de naam slaapmutsje. Geestelijke spanningen kunnen zich omzetten naar fysieke spanningen. Daarom wordt slaapmutsje ook aangewend bij: maagdarmkrampen, galsteenkolieken, kolieken, blaaskrampen en spierkrampen.

6. Klaver

Klaver heeft zowel eetbare blaadjes als bloemetjes. De bladeren kun je blancheren. Ze zijn lekker in een groentemix. De bloemetjes kun je als thee bereiden, door een smoothie doen of in een salade verwerken. Je kunt ook een genezende
Kumis kucing / Bron: Brewbooks from near Seattle, USA, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Kumis kucing / Bron: Brewbooks from near Seattle, USA, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
klaversiroop bereiden. Je kunt verse of gedroogde bloemen gebruiken. Verse bloemen zijn slechts enkele dagen houdbaar. Klaver werkt goed tegen astma en bronchitis. Het gaat hoest tegen. Verder werkt het harmoniërend; het gaat onder andere eczeem tegen. Klaver is een detoxgroente; het zorgt dat de lever efficiënter kan gaan werken. Verder helpt het goed bij een prostaatvergroting.

7. Kumis kucing

Kumis kucing of kattensnor is een plant die eigenlijk alleen in de tropen groeit. Je kunt hem per internet bestellen of los kopen bij een Surinaamse winkel. Kumis kucing is vooral goed voor de nieren. Als je aanleg voor nierziekten hebt doe je er goed aan regelmatig kumis kucingthee, ook Javaanse nierthee genoemd, te drinken.

8. Cichorei

Cichorei groeit in het wild in Nederland. Je kunt de plant ook in de tuin houden. Het is een mooie sierplant met felblauwe bloemen welke eetbaar zijn. Cichorei is een wilde groente waaruit zowel andijvie als witlof is gekweekt. De wortel helpt bij artritis, jicht en artrose. In de bloemen zitten anthocyaninen zoals delfinidine. Deze stof bevat veel antioxidanten en wordt gerekend tot de natuurlijke stoffen die kanker bestrijden. De bloemen smaken enigszins bitter dus je mag aannemen dat er net als in de wortel ook bitterglycosiden in zitten die samen met inuline de belangrijkste groep geneeskrachtige stoffen vormen in cichorei. Cichorei is vooral goed voor de lever, gal, nieren en aderlijke bloedsomloop.

9. Kaasjeskruid

Kaasjeskruid is goed voor de luchtwegen. Het wordt in de fytotherapie voorgeschreven bij allerlei soorten hoest, bronchitis, verkoudheid en keelpijn. Daarnaast is het goed voor een rits aan ziekten die te maken hebben met het spijsverteringskanaal. In het algemeen bevordert het de spijsvertering. Doordat het veel slijmstoffen bevat gaat kaasjeskruid constipatie tegen en werkt het tegen darmvliesontsteking, maagwandontsteking en slijmvliesirritatie. Het sap van de bloemen kun je ook uitwendig gebruiken, bijvoorbeeld bij abcessen, steenpuisten, eczeem en insectenbeten. Van de bloemen kun je een thee zetten of het sap persen. Je kunt de bloemen eveneens blenderen door een smoothie of toevoegen als vrolijke noot aan een salade.

10. Goudmelisse

Goudmelisse wordt ook wel de bergamotplant genoemd. Goudmelisse is koortsverlagend, slijmoplossend en desinfecterend. Bovendien is het een natuurlijk middel tegen depressies. Verder gaat deze bloem spierkrampen en krampen van het zenuwstelsel tegen. Het is een tonicum voor de lever. Ook is goudmelisse goed voor de bloedsomloop. Goudmelisse kun je zetten als earl greythee; je mengt het dan met zwarte thee. Je kunt ook alleen van de bloemen en bladeren van goudmelisse thee zetten. Verder kun je een siroop maken van de bloemen en is het een prima kruid door fruitsalades en toetjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het bewaren van eetbare bloemenHet is mogelijk eetbare bloemen te bewaren, door middel van invriezen en dorgen. Bij het drogen van eetbare bloemen gaat…
Bloemen bezorgenBloemen bezorgenBloemen ontvangen is een van de leukste dingen die een mens kan overkomen. Of juist het laten bezorgen van bloemen bij e…
Droogbloemen - Bloemen drogen, tipsDroogbloemen - Bloemen drogen, tipsBloemen selecteren om te drogen c.q. droogbloemen te maken, moet je doen als de kleuren nog mooi, diep en op hun hoogtep…
De geneeskracht van jasmijnDe geneeskracht van jasmijnJasmijn of gewone jasmijn groeit oorspronkelijk in de Kaukasus, Noord-Iran, Pakistan, Afghanistan, het Himalayagebergte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskracht van bloemen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!