InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom kun je goed slapen met warme melk en tonijn?

Waarom kun je goed slapen met warme melk en tonijn?

Waarom kun je goed slapen met warme melk en tonijn? Lekker en goed doorslapen dat wil iedereen, zodat men na een lange nachtrust fris weer opstaat. Goed kunnen slapen is echter niet voor iedere persoon weggelegd, doordat we piekeren, een gestrest leven leiden of te laat eten. Ook lichamelijke oorzaken kunnen er aanleiding voor zijn, waardoor we onvoldoende rust krijgen. Wat zijn de stoffen in melk en tonijn, waardoor je wel beter in slaap kunt komen?

Goed slapen: warme melk en tonijn

Waarom moeten we goed uitrusten?

Gedurende de dag doen we veel ervaringen op, waarbij de hersenen een grote hoeveelheid aan informatie te verwerken krijgen. Dit kunnen goede en slechte gebeurtenissen betreffen, waarbij mogelijk stress en angsten kunnen voordoen. Langdurig slapen zorgt ervoor, dat al die informatie op de juiste manier wordt verwerkt. Het moet een plaatsje krijgen in het brein, zodat rust wordt verkregen. Door te slapen kan de geest weer ruimte krijgen om de ervaringen van de volgende dag te kunnen opnemen. Daarnaast geeft het voldoende ontspanning aan het fysieke gestel van de persoon. Rust is essentieel om weer op kracht te komen waarnaast het ook voor geestelijk en fysiek herstel zorgt.

Hoe lang moet de slaap duren?

Strikt genomen hangt de benodigde tijd af van de gesteldheid van het lichaam en hoe oud de persoon is. Jonge kinderen daarvoor geldt al snel tien uur slaap per dag. Voor volwassenen is dit gemiddeld acht uur. De slaap bestaat namelijk uit een diepe slaap dat reeds na een uur is bereikt, waarna men langzaam weer wakker wordt. Die cyclus duurt standaard vier uur, oftewel je hebt twee cycli nodig. Voor sommige personen is een cyclus van drie uur voldoende oftewel zes uur slaap. Als de persoon ouder wordt met toenemende kans op gezondheidsklachten heeft het lichaam meer rust nodig.

Wat is tryptofaan?

De lichaamseigen stof tryptofaan is een essentiële aminozuur verantwoordelijk voor de aanmaak van serotonine. Die stof geeft het lichaam een bepaald tevredenheidsgevoel, waarmee lust, seksuele drift, emotie en slaap worden opgewekt. Zodra het lichaam in een toestand komt waarin de persoon zichzelf compleet op zijn gemak voelt, zal de persoon ontspannen. Ontspanning houdt in dat spieren minder strak gaan staan, angsten verdwijnen en er minder wordt nagedacht. Dit vormt de basis voor lekker slapen, zonder dat het lichaam gaat protesteren. Oftewel door tryptofaan in te nemen kun je stimuleren, dat je snel in een rustgevende roes komt.

Even eten voordat je naar bed gaat

Het overkomt ons allemaal weleens. Na een stevige maaltijd wordt het lichaam moe, waardoor je een middag dutje wilt doen. Veel eten vlak voordat je van de nachtrust wilt genieten werkt niet, omdat je maag dan te lang actief is. Het zorgt voor een rusteloze nacht, waarbij je onvast slaapt. Toch kan iets eten voor de slaap helpen om je lichaam de juiste balans voor rust te geven. Een kleine beperkte maaltijd met hoge concentraties van de stof zorgt ervoor dat je moe wordt.

In welke producten zit de stof?

Melk, sesamzaad, zonnebloempitten, soja-bonen, banaan, zalm, kalkoen en tonijn zijn enkele voorbeelden, waarvan bekend is dat het boordevol tryptofaan bevat. Een combinatie hap innemen voor het slapen gaan is dan ook zeer behulpzaam. Denk aan een warm sesambroodje met een stukje zalm of tonijn. Dit spoel je weg met warme melk. Het is belangrijk dat je de kleine hap even warm maakt, omdat het een aangenamer gevoel in de maag geeft. Daarnaast versnelt de warmte de slaapverwekking. Let wel dat je slechts een enkel broodje neemt en één glas melk, zodat je maag niet te hard hoeft te werken. Zo kan een prettig gevoel worden bereikt, waardoor je snel in slaap valt.

Inname in pilvorm en goed slapen

De belangrijkste factor voor slaapverwekking is tryptofaan. De meest gezonde weg om het in te nemen is via een kleine snack, maar je kunt het ook in supplementvorm verkrijgen. Neem voor het slapen gaan een pil in, waardoor relatief meer serotonine kan worden aangemaakt. Lichaam en geest ontspannen, waardoor je in een heerlijke roes komt. Het vormt de basis van goede slaap waarbij je langdurig kunt doorslapen.

Let wel je mag de stof in combinatie met sommige medicijnen zoals anti-depressiva niet innemen. Lees de bijsluiter of laat je door de behandelend arts voorlichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
Het voedingssupplement tryptofaanHet voedingssupplement tryptofaanTryptofaan is een voedingssupplement dat inzetbaar is bij vermindering van stress omdat het een rol speelt bij de stemmi…
Slapen en eten, nauw verbondenSlapen en eten, nauw verbondenWe hebben allemaal wel eens gehoord dat je door het drinken van een blikje energiedrank, een glas cola of teveel koffie…
5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslankenEen winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zo…
Tryptofaan supplementen om lichaamsprocessen te stimulerenTryptofaan supplementen om lichaamsprocessen te stimulerenOp het goed functioneren van ons lichaam en hoe goed we ons daarbij voelen, heeft tryptofaan een grote invloed. Het is n…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
  • http://www.slaapklachten.nl/tips/eten-drinken

Reageer op het artikel "Waarom kun je goed slapen met warme melk en tonijn?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Slaapadviezen
Medische informatie…
Schrijf mee!