InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Groenten als medicijn

Groenten als medicijn

Groenten als medicijn ´Heel´ voedsel is in voedselland het toverwoord van het begin van de 21e eeuw. Met heel voedsel wordt bedoeld dat je hele groenten, granen en dergelijke eet en je niet wendt tot verpakt en voorbewerkt voedsel. De ´heel voedsel´-beweging is vanuit de V.S. over komen waaien. Het is een reactie op supermarktvoedsel waar alles voorgekookt, gedroogd, ingeblikt of bevroren wordt verkocht. Deze bewerkingen zijn funest voor de voedselkwaliteit; het aantal vitaminen en mineralen is nihil in voorbewerkt voedsel. Groenten als medicijn gebruiken gaat een stapje verder. Doordat elke groente een andere werking heeft kun je voor jezelf de juiste groenten uitzoeken om zo gezond mogelijk te leven.
Tomaat / Bron: Goldlocki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tomaat / Bron: Goldlocki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Eet alleen heel voedsel

Groenten zijn belangrijk voor ons lichaam. Er zijn nog meer belangrijke voedingstoffen. Granen, noten, zaden, fruit en dierlijke producten samen bevatten volop gezonde voedingsstoffen. Helaas eten we veel bewerkte voeding zoals voedsel uit potjes, blikjes, zakjes, pakjes en dozen. Deze bevatten allemaal veel minder voedingsstoffen. Van de voorververpakte voeding is blikwaar het minst goed omdat door oxidatie en het afgeven van stoffen uit de plastic bekleding er gifstoffen in ons eten komen. Het devies is daarom om enkel verse producten te eten. Wat vlees en vis betreft: deze dieren zijn heel gezond, zolang ze niet van de bio-industrie komen. Door vervuiling wordt vis steeds minder gezond. In vlees en vis zitten veel makkelijk opneembare mineralen. Overigens kleven er voor spiritueel ingestelde mensen nadelen aan vlees en vis; het is bij uitstek voedsel wat je aan de aardse kant van het leven bindt.

Traditioneel voedsel vs westers voedsel

Weston Price toont in de jaren 30 van de 20e eeuw in zijn boek ´Voedsel en fysieke degeneratie´ aan dat sommige groepen mensen die geen westers voedingspatroon aanhouden veel gezonder zijn dan mensen die een westers voedselpatroon wat gekenmerkt wordt door suikerwaar, witmeelproducten en blikvoer. Behalve dat westers eten slecht is voor de tanden wordt het voortplantingsvermogen van de mens erdoor verminderd. Mensen krijgen allerlei afwijkingen zoals klompvoeten en gezichtsafwijkingen. De tandbogen van kinderen staan naar binnen toe doordat vaders en moeders inferieur westers voedsel eten. Dat leidt ertoe dat kinderen geen plaats genoeg hebben in de mond voor hun tanden; ze gaan dubbel staan of scheef, wat uiteraard een goudmijn is voor de tandartsen omdat men beugels nodig heeft en er tanden en kiezen getrokken kunnen worden.

Niet alleen groenten

De traditioneel levende groepen aten niet allemaal veel groenten. Dat betekent echter niet dat groenten onbelangrijk zijn voor onze gezondheid; met name peulvruchten zijn zeer belangrijk. Weston Price zag dat de Zwitsers in hun afgesloten Löschental bijna geheel vegetarisch leefden en de Indianen in Zuid Amerika veel peulvruchten aten. Deze groepen mensen waren een stuk gezonder dan mensen die westers aten. Recent onderzoek toont aan dat het spijsverteringstelsel van mensen zich aanpast aan wat hij eet. Vegetariërs kunnen meer halen uit planten omdat zij een samenstelling van het maagzuur hebben dat meer lijkt op die van plantenetende dieren; planten worden beter verteerd. Vleeseters kunnen daarentegen vlees beter verteren dan vegetariërs. De mens past zich aan veranderende omstandigheden aan maar het kan zich niet aanpassen aan ondervoeding. De doorsnee westerling van het begin van de 21e eeuw legt in zijn voedselpatroon de nadruk op witmeelproducten, suiker en bewerkte oliën. Daarbij eet hij grote hoeveelheden geraffineerd zout, synthetische toevoegingen en groenten en fruit die door jarenlange commerciële teelt op verarmde bodem groeien. Deze omstandigheden staan aan de basis van vrijwel alle ziekten.

Bloemkool / Bron: Anthony DiPierro, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bloemkool / Bron: Anthony DiPierro, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hoe gebruik je groenten om te genezen?

Sommige ziekten genezen als je de nadruk legt op bepaalde geneeskrachtige groenten. Het is ongewenst om een groente, welke het ook is, dagelijks te eten. Wanneer je lijdt aan de ziekte van Crohn zou je twee a drie keer in de week bloemkool kunnen eten, in combinatie met, rode peper, het drinken van thee van zoethout, het eten van lijnzaad en het gebruik maken van lijnzaadolie. Daar zou je het innemen van biergisttabletten aan kunnen toevoegen. Je neemt dan allemaal voedsel tot je die goed is tegen verergering van de ziekte van Crohn. Een groente staat nooit alleen in zijn geneeskracht. De wetenschap die is gespecialiseerd in geneeskrachtige planten is de fytotherapie. Wanneer je geïnteresseerd bent in het gebruik maken van planten om een ziekte te beheersen of te genezen dan zou je naar een fytotherapeut kunnen stappen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Groenten als medicijn"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!